کد مطلب: ۱۷۶۰۱۶

اعتراض کوبا به آمریکا بابت توقف صدور روادید در سفارت واشنگتن

اعتراض کوبا به آمریکا بابت توقف صدور روادید در سفارت واشنگتن

کوبا در مذاکراتی که با مقام‌های آمریکایی درباره مساله مهاجرت در شهر هاوانا انجام داد به این مقامات گوشزد کرد که تصمیم واشنگتن برای تعلیق صدور روادید در محل سفارتخانه‌اش در کوبا باعث «آسیب جدی» به روابط خانواده‌ها شده است.

روابط میان آمریکا و کوبا بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شد و بخش زیادی از دستاوردهای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق در بهبود روابط دو کشور را خنثی کرد سردتر شد.

به گزارش تجارت‎نیوز ، در ماه سپتامبر مقام‌های آمریکا بعد از اتهاماتی که درخصوص حملات انجام شده علیه سلامت دیپلمات‌های این کشور در شهر هاوانا مطرح کردند، اقدام به کاهش شدید تعداد کارکنان سفارت آمریکا در کوبا کردند و در نتیجه آن فرایند صدور روادید این سفارتخانه متوقف شد.

وزارت خارجه کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیات کوبایی نسبت به تاثیر منفی این اتفاق در نتیجه تصمیم‌های یک جانبه بی‌پایه و اساس و دارای انگیزه سیاسی از سوی دولت آمریکا بر روابط مهاجرتی میان دو کشور ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.

این بیانیه بعد از آن صادر شد که هیات کوبایی تحت رهبری «جوزفینا ویدال»، مسئول امور آمریکا در وزارت خارجه کوبا و همچنین «جان کرمر»، معاون امور نیم کره غربی وزیر امور خارجه آمریکا با یکدیگر در شهر هاوانا درخصوص مسائل مهاجرتی دیدار کردند.

تعداد زیادی از مردم کوبا گلایه کردند که از بابت توقف صدور روادید در محل سفارتخانه آمریکا نتوانستند نزدیکانشان را ملاقات کرده و نزد آنها بروند.

با وجود آنکه کوبا ۱۱.۲ میلیون جمعیت دارد برآورد شده که دو میلیون آمریکایی کوبایی تبار در خاک آمریکا حضور دارند.

دولت ترامپ اقدام به ممنوع کردن سفر اتباع کشورش به کوبا کرده و در ماه اکتبر ۱۵ دیپلمات کوبایی را از واشنگتن اخراج کرد.

وزارت خارجه کوبا اعلام کرد: این دست اقدامات تاثیر جدی بر کارکرد هیات دیپلماتیک این کشور به ویژه کنسولگری آن و خدماتی که این کنسولگری به کوبایی‌های ساکن آمریکا می‌داده گذاشته است.

این وزارتخانه خاطر نشان کرد: تصمیم آمریکا در لغو سفر هیات‌های رسمی به کوبا نیز باعث تاثیری زیانبار بر همکاری‌های دو کشور در حوزه‌هایی نظیر مهاجرت شده است.

با این حال هیات‌های دو کشور از کاهش مهاجرت غیرقانونی از کوبا به آمریکا در نتیجه اقداماتی که حاصل عادی سازی روابط بوده به عنوان یک نکته مثبت یاد کردند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شاهد بوده‌ایم که دستگیری مهاجران کوبایی در بنادری که مبدا ورود به خاک آمریکا هستند از سال مالی ۲۰۱۶ به ۲۰۱۷ به میزان ۶۴ درصد کاهش یافته و ممانعت از ورود مهاجران کوبایی در دریا نیز ۷۱ درصد کاهش یافته است.

منبع: رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.