خبر مهم:

کد مطلب: ۳۸۶۶۵۱

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مجوز واردات خودرو به خودروسازان داده نمی‌شود / کارشکنی چین در صدور قطعات خودرو

مجوز واردات خودرو به خودروسازان داده نمی‌شود / کارشکنی چین در صدور قطعات خودرو

فریدون احمدی گفت: دلیل اصلی ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو مشکل تامین ارز در کشور است. با توجه به محدودیت‌ها و سیاست‌های ارزی بعید می‌دانم که مجوز مقطعی به خودروسازان در جهت واردات خودروهای آماده چون برلیانس داده شود.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، به تازگی گروه خودروسازی سایپا اطلاعیه‌ای منتشر کرده و در این اطلاعیه از مشتریان خواسته است تا در طرح جایگزینی خودوری برلیانس شرکت کنند، با این آپشن که اگر سایپا توانست این محصول را تا پایان سال وارد کند، این دسته از مشتریان در اولویت ثبت‌نام قرار گیرند.

اخیرا در همین مورد دنیای اقتصاد گزارش داده، با توجه به اینکه در اساسنامه خودروسازان امکان واردات به قصد آزمون سنجی و تولید در آینده پیش‌بینی شده است، بنابراین اطلاعیه‌ای که سایپا منتشر کرده می‌تواند گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر اعطای مجوز واردات به خودروسازان را تقویت کند.

در حال حاضر خودروسازان امکان تحویل حدود ۵۰ هزار دستگاه رنو ساندرو و برلیانس به دلیل عدم واردات قطعه و مونتاژ این قطعات در داخل کشور را ندارند و باتوجه به اینکه شواهدحاکی از آن است که مشتریان زیر بار طرح‌های جایگزین نرفته‌اند، این احتمال وجود دارد که دولت به طور موقت سایت ثبت‌سفارش را تنها برای خودروسازان و در جهت رفع این تعهدات، باز کند.

با توجه به اینکه دولت یک سالی می‌شود که ثبت‌سفارش خودرو را ممنوع کرده و بنابراین هیچ واردکننده‌ای امکان واردات خودرو را ندارد، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا امکان اعطای مجوز واردات به خودروسازان به صورت موقت وجود دارد؟ خودروسازان برای واردات خودروی کامل با چه چالش‌های اصلی مواجه هستند و دولت برای باز کردن سایت ثبت سفارش به طور موقت برای خودروسازان نیاز به اخذ مجوز از مجلس دارد؟

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تا به این لحظه خبر موثقی در خصوص اعطای مجوز واردات به خودروسازان به صورت موقت در جهت رفع تعهدات نشنیده‌ام.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعید می‌دانم که این مصوبه از سوی دولت ابلاغ شود، زیرا فعلا در ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو به سر می‌بریم به همین جهت فعلا واردات خودرو به کشور ممنوع است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که دولت مجوز موقتی به خودروسازان در جهت رفع تعهدات آنها دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین دلیل اصلی ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو مشکل تامین ارز در کشور است. با توجه به محدودیت‌ها و سیاست‌های ارزی بعید می‌دانم که مجوز مقطعی به خودروسازان در جهت واردات خودروهای آماده چون رنو و برلیانس داده شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس ثبت سفارش واردات خودرو را ممنوع نکرده است که در حال حاضر دولت برای باز کردن سایت ثبت سفارش به طور موقت برای خودروسازان نیازمند به اخذ مجوز از مجلس باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: دولت خود ثبت سفارش واردات خودرو را ممنوع کرده است و همین امروز هم می‌تواند این ممنوعیت را لغو کرده و واردات خودرو را به کشور آزاد کند، البته براساس قانون اشکالاتی به ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو از سوی دولت وارد است، زیرا براساس قانون برنامه ششم توسعه دولت اجازه ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو را نداشته است و به واسطه نظام تعرفه‌ای می‌توانسته بازار خودروهای وارداتی را کنترل و مدیریت کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای آزاد شدن ثبت سفارش واردات خودرو نیازی به مصوبه مجلس نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خودروهای از قبل ثبت سفارش شده در پارکینگ گمرک بودند. دولت تصمیم گرفت تا حجم عمده‌ای از خودروهای وارداتی که مشکل ثبت سفارش و منع قانونی نداشتند را از گمرک ترخیص و در بازار عرضه کند، اما خودروهایی که ثبت سفارش آنها با مشکل مواجه است و به صورت غیر قانونی به کشور وارده شده‌اند همچنان در پارکینگ گمرک هستند و پرونده این خودروها نیز درحال بررسی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اما برلیانس خودرو تولید داخل محسوب می‌شود. به این صورت که قطعات این خودرو به صورت CKD ازکشور چین وارد کشور می‌شود و خودروسازی سایپا فرآیند مونتاژ آن را انجام می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ثبت سفارش قطعات خودرو آزاد است، اما متاسفانه در حال حاضر کشور چین به دلیل تحریم‌ها وترس از دولت آمریکا دیگر اقدام به ارائه قطعات CKD به ایران نمی‌کند به همین جهت خودروسازی سایپا گرفتار تعهدی شده است که برای آن باید چاره‌ای بیاندیشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.