کد مطلب: ۵۵۷۳۶۸

کاهش نرخ سود بین بانکی + جدول

کاهش نرخ سود بین بانکی + جدول

نرخ سود بین بانکی بر اساس آخرین گزارش‌ها، از ۱۸.۵۴ درصد در روزهای پایانی خرداد ۱۴۰۰، به ۱۸.۴۶ درصد در سوم تیر کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۱۹٫۷۶ درصد در اردیبهشت امسال به ۱۸٫۴۶ درصد در روزهای نخست تیر کاهش یافته است.

البته نرخ سود بین بانکی از خرداد به زیر ۱۹ درصد رسیده و در کانال ۱۸ درصدی در نوسان بوده است؛ این نرخ در ۲۷ خرداد ۱۸٫۵۴ درصد بوده است و حتی در ۲۰‌ام خرداد نیز به ۱۸٫۴۲ درصد کاهش یافته بود.

گفتنی است، نرخ سود بین بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست؛ در واقع این نرخ نوسان دارد به گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و برعکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه شود.

پیش از این هم البته عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام کرده بود.

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

14000406132001220231050710

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه‌مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

وجود چنین بازاری موجب می‌شود که بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی می‌تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.