کد مطلب: ۲۸۵۰۵۲

اعمال فشار برای افزایش دستمزد، اشتغال را به چالش می‌کشد

اعمال فشار برای افزایش دستمزد، اشتغال را به چالش می‌کشد

عضو شورای عالی کار گفت: کارفرمایان با مشکلاتی که در تامین نقدینگی و مواد اولیه دارند، اگر با اعمال فشار برای افزایش دوباره دستمزد روبرو شوند، نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوم مرداد درباره احتمال افزایش حقوق و دستمزد کارگران با توجه به نوسان نرخ ارز، گفت: به دنبال تثبیت قیمت ها و شیوه هایی برای حمایت از اقشار کم درآمد هستیم اما تجدیدنظر در حقوق و دستمزد کارگران به هیچ عنوان مطرح نیست و کمک به افزایش قدرت خرید کارگران را با شیوه های دیگر دنبال می کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، «اصغر آهنی ها» که در شورای عالی کار عضویت دارد، در این باره اظهار داشت: در آخرین نشست شورای عالی کار، گزارشی از کاهش 48 درصدی هزینه سبد خانوار کارگران منتشر شد اما بررسی‌ها و آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که این هزینه ها 10درصد کاهش یافته است.

وی افزود: هرچند در شرایط فعلی افزایش قیمت‌ها بر معیشت کارگران اثرگذار خواهد بود اما برای جبران آن، طبق قانون نمی‌توانیم حقوق کارگران 2 بار در سال افزایش دهیم.

آهنی ها اظهار داشت: کارگران نیاز به حمایت دارند اما این موضوع نمی‌تواند در قالب افزایش نقدی حقوق آنها باشد.

عضو شورای عالی کار ادامه داد: برای حمایت از معیشت کارگران می‌توان از شیوه‌های غیرنقدی استفاده کرد زیرا کارفرمایان توان افزایش نقدی حقوق و دستمزد کارگران را ندارند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، حفظ مشاغل موجود را مهمتر از افزایش حقوق و دستمزد کارگران دانست و گفت: وضعیت بنگاه‌های اقتصادی به شکلی است که امکان تحمل هزینه‌های جدید و مازاد را ندارند اما از آنجا که حمایت از معیشت کارگران نیز موضوع با اهمیتی است، دولت می‌تواند با حمایت غیرنقدی و کالایی به این موضوع توجه کند.

قدرت خرید کارگران با شیوه‌های ترکیبی افزایش پیدا کند

علی خدایی عضو کارگری شورای عالی کار نیز گفت: هزینه سبد خانوار کارگر پس از نوساناتی که در بازار رخ داد، 48 درصد کاهش یافت که باید این هزینه ها برای کارگران جبران شود.

وی افزود: سبد معیشت خانوار با توجه به نوسان ها در بازار، کوچک و مقرر شده است تا کارگروه بررسی حقوق و دستمزد با حضور نمایندگان بخش کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شود تا راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران را بررسی کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: از افزایش مستقیم دستمزد استقبال کنیم اما با توجه به شرایط موجود، آمادگی بررسی راهکارهای دیگر برای افزایش قدرت خرید کارگران را داریم.

خدایی تاکید کرد: باید از شیوه‌های ترکیبی برای حمایت از افزایش قدرت خرید کارگران استفاده شود تا بدین ترتیب قدرت خرید کارگران دوباره به آنها بازگردانده شود.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.