کد مطلب: ۶۸۵۱۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افتتاح بورس بین‌الملل در کیش؟ / رونق به بازار سرمایه باز می‌گردد؟

افتتاح بورس بین‌الملل در کیش؟ / رونق به بازار سرمایه باز می‌گردد؟

بنابر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، قرار است بورس بین‌الملل راه‌اندازی شود. بورس بین‌الملل چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است بورس بین‌الملل راه‌اندازی شود. بورس بین‌الملل چیست و چه کاربردی دارد؟

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به راه‌اندازی بورس بین‌الملل اشاره کرد و گفت: با توجه به درخواست دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، قرار است بستر تشکیل بورس بین‌الملل در مناطقه آزاد کیش مراحل نهایی خود را طی کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به راه اندازی بورس بین‌الملل به عنوان خبری‌ خوشی برای مردم اشاره و تصریح کرد: با توجه به درخواست دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، قرار است بستر تشکیل بورس بین‌الملل در مناطقه آزاد کیش، مراحل نهایی خود را طی کند. این موضوع در سازمان بورس کشور تصویب شده و ظرف یک الی دو هفته آینده به شورای عالی بورس می‌رود. از این رو پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده مصوبه شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس بین‌الملل ارائه شود. بی‌تردید بورس بین‌الملل ظرفیت واردات ارزی دارد و در حوزه اوراق نیز فعال خواهد بود. حتی با توجه به فعالیت‌هایش می‌تواند در حوزه‌های کالایی نیز ورود پیدا کند.

درخواست همگانی برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل

اوایل امسال بود که سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت که بورس بین‌الملل یکی از موضوعات اصلی است که از بدو ورود به مناطق آزاد آن را پیگیری و مقدمات آن را آماده کرده‌ایم. بورس بین‌الملل ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توانیم در مناطق آزاد داشته باشیم و به نوعی می‌تواند به بورس سرزمین اصلی نیز کمک کند. برای تشکیل بورس بین‌الملل منتظر هستیم که مسئولان سازمان بورس، صدور مجوز را در دستور کار خود قرار دهند.

پس از این مصاحبه سعید محمد، بهادر بیژنی مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل گفت که ایجاد بورس بین‌الملل در چند سال گذشته در دستور کار سازمان بورس قرار داشته است. با همکاری بین این سازمان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، این پروژه تا میزان قابل توجهی پیشرفت کرده است.

چند روز پیش نیز یعنی سه مردادماه امسال دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بورس بین‌الملل در کیش به زودی و پس از صدور مجوز از سوی شورای عالی بورس افتتاح می‌شود، گفت: این بورس برای جذب سرمایه‌های خارجی و تامین مالی ارزی راه‌اندازی می‌شود.

با وجود این پیگیری‌ها برای تاسیس بورس بین‌الملل، نباید انتظار داشت که به همین زودی‌ها این بورس افتتاح و مورد استفاده قرار گیرد. چراکه بورس بین‌الملل مشکلات زیادی دارد.

مشکل این بازار بین‌المللی چه چیزی است؟

چند ماهی می‌شود که هر روز خبر از توافق یا عدم توافق در برجام می‌رسد و به نوعی وضعیت برجام مشخص نیست. بلاتکلیفی در مذاکرات تاثیر منفی روی اقتصاد کشور دارد. در این شرایط کشور و مذاکرات افتتاح بورس بین‌الملل یک تناقض به شمار می‌آید.

کارشناسان می‌گویند که مذاکرات در حالت بلاتکلیف قرار گرفته و این موضوع تاثیر منفی روی اقتصاد کشور دارد. برخی از تحلیلگران عقیده دارند با وجود تحریم‌ها افتتاح بازاری با عنوان بورس بین‌الملل هزینه اضافه به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‎‌ها افزایش یابد، افتتاح یک بازار بین‌الملل تنها زیان درپی دارد.

از سوی دیگر اگر تحریم‌ها کاهش یابد یا توافقی صورت بگیرد. این بازار می‌تواند صرفه اقتصادی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد.

بورس بین‌الملل چیست؟

بورس بین‌المللی همان بازار بورس است که سهام‌های مختلف شرکت‌ها و ارز نیز در آن مبادله می‌شود. بازارهای مختلفی در بورس بین‌الملل وجود دارد که در چند حوزه متفاوت فعالیت می‌کنند. خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف که ارزشمند محسوب می‌شوند، بخشی از این بورس است.

هر گونه پرداختی که یک کشور به کشور دیگر انجام می‌دهد و بازاری که در آن ارزهای ملی توسط کسانی خریداری می‌شوند و به فروش می‌رسند که آن‌ها برای چنین پرداخت‌هایی به آن‌ها نیاز دارند، شامل بورس بین‌الملل می‌شود.

بورس بین‌الملل یکی از امن‌ترین و مهم‌ترین راهکاری ارتباط باجهان است. با وجودی که ایران با مشکلات و ناهنجاری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها درگیر است، اما بسیاری از کشورهای جهان و منطقه مشتاق استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور هستند. این بورس می‌تواند نقطه اتصال ما به کشورهای مختلف‌های جهان از جمله آسیا و اروپا باشد. بیش از دو دهه است که مسئولان در پی ایجاد این اتصال در پوشش یک فرآیند اقتصادی مانند بورس هستند.

اغلب بورس‌های ما مانند؛ بورس، فرابورس و کانون کارگزاران، عضو مراجع بین‌المللی بازار سرمایه اورسیا و… هستند. در حقیقت جز دائمی این تشکل‌ها هستیم و این بازار می‌تواند یک دریچه بسیار مناسب برای مبادلات در حوزه بین‌الملل باشد. البته این موضوع مشروط به موفقیت مذاکرات و احیای برجام است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی خنده دارید

  • محمد

    طرف 100 دلار بیاره سال بعد 10 دلار ببره مثل الان که 80تا 90 درصد زیان داریم برو بابا شما ها بورس داخلی را خراب تر نکید بین المللی پیشکش

  • ققنوس

    سعید محمد آدم با عرضه ای است و افکار و اندیشه های خوبی دارد و اگر دیگران چوب لای چرخ او نگذارند می‌تواند راهگشا باشد

  • علی کرمیان

    فکرکنم داریدمطمئن می شویدکه جیب ایرانیها راکاملاً خالی کردید حالا برای جیب خارجی ها نقشه می کشید ولی این راهم بدانیدکه آنها مثل ماساده نیستند که با طناب هرنااهلی به چاه بروند

  • ناشناس

    خیانتی که دولت و متولیان اقتصادی ایران تو داستان بورس و بازار سرمایه به مردم خودشون کردن واقعا بی سابقه بود