کد مطلب: ۶۹۶۹۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه اندازی دفتر تجاری ایران در مجارستان/ حضور اقتصادی ایران در اروپای شرقی بیشتر می‌شود؟

راه اندازی دفتر تجاری ایران در مجارستان/ حضور اقتصادی ایران در اروپای شرقی بیشتر می‌شود؟

خانه صنعت، معدن و تجارت ایران (خانه صمت) دفتر توسعه روابط تجاری خود را در شهر بوداپست، پایتخت مجارستان راه اندازی کرد. هدف از این راه اندازی ایجاد حوزه‌هایی جدیدی از فعالیت اقتصادی برون مرزی ایران در حوزه کشورهای اروپای شرقی عنوان شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران (خانه صمت) دفتر توسعه روابط تجاری خود را در شهر بوداپست، پایتخت مجارستان راه اندازی کرد. هدف از این راه اندازی ایجاد حوزه‌هایی جدیدی از فعالیت اقتصادی برون مرزی ایران در حوزه کشورهای اروپای شرقی عنوان شده است.

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه‌های صمت ایران در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: سال گذشته با همکاری خانه‌های صمت آذربایجان شرقی و کرمانشاه دفاتر مشابهی در کشورهای ترکیه و عراق راه اندازی شدند اما پروژه مجارستان از جنس دیگری است و انتظار می‌رود که در آینده امکان حضور فعالان اقتصادی ایرانی را در کشورهای حوزه اروپای شرقی مثل صربستان، رومانی و حتی اوکراین فراهم کند.

براساس برآورد صورت گرفته این دفاتر رایزنی می‌توانند امکان مراودات دو سویه‌ای را میان فعالان اقتصادی ایرانی و مجارستانی فراهم کنند، خالقی در این باره می‌گوید: برای مجارستانی‌ها فراروده‌های بخش معدنی ایران جذابیت خاص خود را دارد و در مقابل برای ایرانی‌ها نیز دسترسی به بازار ماشین آلات صنعتی مجارستان جذاب به نظر می‌رسد، در عرصه کشاورزی نیز هر دو طرف داشته‌ها و دانسته‌هایی دارند که می‌توانند در اختیار یکدیگر بگذارند.

وی یادآور می‌شود: حوزه اورپای شرقی از چند جهت برای اقتصاد ایران اهمیت دارد، از جمله اینکه در سالهای گذشته بیشتر تمرکز برای حضور در بازارهای خارجی معطوف به کشورهای اروپای غربی، همسایگان و شرکای استراتژیک ایران بوده است و در عمل در این حوزه اقدامات زیادی صورتی نگرفته است.

اقتصاد مجارستان چه وضعی دارد؟

سابقه مراودات اقتصادی ایران و مجارستان به سال ۵۲ میلادی باز ‌می‌گردد، دو کشور از پیش از انقلاب اسلامی تا بعد از فروپاشی بلوک شرق در برهه‌های زمانی مختلف با هم رابط اقتصادی دارند.

مجارستان از جمله کشورهای پردرآمد دنیا است. اقتصاد مجارستان در دهه‌های اخیر با اعمال سیاست‌های اقتصادی متناسب با اهداف توسعه‌ای، توانسته رشد اقتصادی خوبی را تجربه کند. این کشور دارای جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی جالب توجهی است که آن را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

نیاز اقتصاد ایران به مراودات خارجی

صرف نظر از اینکه چه فرجامی در انتظار مذاکرات موسوم به احیای برجام باشد. اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگر به دسترسی فرارمزی نیازمند است.

در حال حاضر مراودات اقتصادی ایران با خارج از کشور به چند طریق صورت می‌گیرد، یک کانال‌های قدیمی وابسته‌گان اقتصادی هستند که زیر نظر وزارت امور خارجه در کشورهای مختلفی فعالیت دارند.

گروه بعدی رایزنان بازرگانی هستند که حوزه فعالیت آنها زیر نظر سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت است و طبق آخرین داده‌های رسمی قرار است تا پایان سال جاری تعداد آنها تا بیست و پنج رایزن افزایش یابد.

اتاق‌های مشترک بازرگانی نیز دسته سوم هستند که از طریق اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سی و نه کشور به تسهیل روابط اقتصادی برون مرزی ایران مشغولند.

پروژه راه اندازی دفاتر توسعه روابط تجاری از سوی شبکه خانه‌های صمت کانال جدیدی است که برای کمک به دسترسی فعالان اقتصادی ایرنی به بازارهای خارجی از سال گذشته آغاز شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.