کد مطلب: ۶۸۱۴۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ سود، بازار را سرخ کرد؟ / افت شاخص بورس تمامی ندارد

نرخ سود، بازار را سرخ کرد؟ / افت شاخص بورس تمامی ندارد

سهامداران امروز هم شاهد افت شاخص بورس بودند، بسیاری معتقدند رکوردشکنی نرخ سود بین بانکی دلیل تداوم روند نزولی بورس تهران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهامداران امروز هم شاهد افت شاخص بورس بودند، بسیاری معتقدند برگزاری مجامع بورسی و رکوردشکنی نرخ سود بین بانکی دلیل تداوم روند نزولی بورس تهران است.

شاخص کل بورس تهران امروز هم با کاهشی بیش از ۱۱ هزار واحدی به کار خود پایان داد. کاهش ۱۱ هزار و ۶۱۱ واحدی شاخص باعث ثبت رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی برای شاخص کل در روز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ شود. شاخص هم‌وزن هم با افتی بالغ بر ۳۲۰۰ واحدی مواجه شد و در محدوده ۴۰۲ هزار واحدی تثبیت شد.

افت شاخص بورس تا کجا؟

به باور بسیاری از کارشناسان اتفاقاتی که این روزها در بورس تهران رخ می‌دهد ناشی از اعمال سیاست‌های نادرستی است که از سوی دولت در حوزه اقتصاد اعمال می‌شود. سیاست‌هایی که برخلاف وعده های انتخاباتی ابراهیم رئیسی بوده و اهالی بازار نسبت به خلف وعده رییس دولت دلخور هستند.

از جمله این وعده‌ها می‌توان به شکستن سقف ۲۰ درصدی برای نرخ سود بین بانکی اشاره کرد. قیمت‌گذاری دستوری، عدم مداخله دولت در امورات داخلی بازار سرمایه و… نیز از جمله سایر مواردی است که در ردیف وعده‌های محقق نشده دولت قرار می‌گیرند.

البته برخی از تحلیلگران نیز معتقدند برگزاری مجامع و برآورده نشدن انتظارات سهامداران نیز دلیل دیگری برای این اتفاق است. این در حالیست که همواره در فصل مجامع اوضاع بازار نسبتا بهبود می‌یافت و شاخص نیز در بدترین حالت تثبیت می‌شد.

نرخ سود و روند نزولی شاخص

بسیاری از اهالی بورس اعتقاد دارند بانک مرکزی از ابتدای سال جاری پله پله نرخ سود بین بانکی را افزایش داده است. این در حالیست که سید احسان خاندوزی از پاییز ۱۴۰۰ به این سو قول داده بود نرخ سود از ۲۰ درصد بالاتر نرود. این وعده که تحت عنوان بسته حمایت از بورس مطرح شده بود در حال حاضر نقض شده است.

بسیاری اعتقاد دارند افزایش نرخ بهره دقیقی عاملی برای زمین خوردن بورس است. از سوی دیگر بسیاری از اقتصاددانان بر لزوم استفاده از این ابزار جهت کنترل تورم تاکید دارند. حالا به نظر می‌رسد کفه ترازو به سود اقتصاددان‌ها سنگینی کرده و دولت و بانک مرکزی هم برای افزایش دادن نرخ بهره متقاعد شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای کاش اجازه رشد شاخص را تا محدوده تورم که حداقل بالای ۲۰۰ درصد می باشد می دادن ،سرمایه مردم نابود شد

  • ناشناس

    هر روز یک دلیل برای ریزش بورس می توان ارائه داد.
    ولی در شرایطی که رشد تورم در سطوح بالا قرار گرفته است.
    قیمت مسکن، خودرو، طلا، ارز، لوازم منزل، مواد خوراکی و دیگر کالاها روز به روز در حال افزایش است،
    همچنین بسیاری از شرکت‌ها دارای گزارش های مبتنی بر سود هستند،
    دلیل ریزش های مداوم و پی در پی چیست؟
    آیا صرفا عرضه و تقاضا هست که باعث قیمت گذاری می شود؟
    چه دلیلی دارد که سهامداران با توجه به رشد سودآوری شرکت ها و تورم، سهام خود را حتی تا 50 درصد زیر قیمت دو ماه گذشته به فروش برسانند؟
    مگر اینکه بگوییم سهامداران آمده اند تا سرمایه خود را نابود کنند که این منطقی نیست.
    به نظر می رسد که دلایل ریزش بورس بیشتر کنترل نقدینگی و مسائل وابسته به آن باشد تا نرخ بهره بین بانکی.

  • ناشناس

    چرا مردم سهامشون میفرشون و قیمت میاد پایین بعد میگن دولت نمیزاره بره بالا؟؟ چرا اینقدر حرفهای بی معنی در مورد بورس توسط مردم عوام زیاده؟ چرا این مردم عوام که به بورس نگاه های عجیب غریب دارن هنوز تو بورس هستن؟؟

  • ناشناس

    بورس پاره پاره شده و سرمایه مردم را بی ارزش و….

  • ناشناس

    رئیسی خوب حمایت کردی متاسفیم