کد مطلب: ۳۳۱۸۶۹

توافق تجاری چین و آمریکا به سود یوآن و طلا پیش رفت

توافق تجاری چین و آمریکا به سود یوآن و طلا پیش رفت

پس از توافق تجاری آمریکا و چین برای تعلیق تعرفه‌های گمرکی، بازارهای جهانی با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای دارایی‌های غیردلاری همراه شد

به گزارش تجارت‌نیوز، سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی ارز روز دوشنبه با تقویت ۵/ ۰ درصدی یوآن به پایان رسید. پس از توافق تجاری آمریکا و چین برای تعلیق تعرفه‌های گمرکی، بازارهای جهانی با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری برای دارایی‌های غیردلاری همراه شد. همچنین فروش اوراق بدهی مبتنی‌بر دلار نیز ظرف ۶ ماه منتهی به اکتبر در پایین‌ترین سطح ۳۰ ماه اخیر قرار گرفته است.

افت فروش اوراق در بازارهای توسعه‌یافته منجر به چرخش روند در ماه‌های آتی خواهد شد و در واقع، فروش بیشتر بدهی‌ها در صورتی محقق می‌شود که دلار ضعیف‌تری (در برابر سایر ارزها) پشتوانه این اوراق باشد. دلار ضعیف به معنای رشد جذابیت سوآپ اوراق دلاری با سایر ارزها است. کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای چینی خود شی‌جین‌پینگ در مذاکرات جی۲۰ برای لغو اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی با نرخ ۲۵ درصدی به تفاهم رسید.

علاوه بر عامل تجاری، سیاست پولی آتی در ایالات متحده نیز سیگنال نزولی دیگری برای دلار به بازارهای جهانی ارسال کرده بود. آخرین اظهارات سیاست‌گذاران فدرال رزرو درخصوص شتاب افزایش نرخ بهره بانکی در ماه‌های آتی از امکان کاهش سرعت انقباض مدنظر این نهاد حکایت داشت.

هفته گذشته جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو برخلاف بیانیه‌های انقباضی پیشین خود رفتار کرد. چنانچه سرعت افزایش نرخ بهره هدف دچار افت شود، شاخص دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت. به‌نظر می‌رسد چنین پیامی از اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا به سرمایه‌گذاران منتقل شده و شاخص دلار را وارد سراشیبی کرده است. کاهش قدرت دلار آمریکا زمینه را برای رشد بهای اونس فراهم می‌سازد و هزینه نگهداری فلز گرانبها را برای سرمایه‌گذاران خارجی (غیردلاری) کاهش خواهد داد.

به این ترتیب، تقاضا در بازار جهانی فلزات گرانبها روند افزایشی را تجربه خواهد کرد که به معنای رشد قیمت طلا است. بهای هر اونس فلز زرد در بازارهای جهانی، دیروز در ۱۲۲۲ دلار کلید خورد، اما با روند کاهشی شاخص دلار که به سمت سطح ۹۷ واحدی عقب‌نشینی می‌کرد، وارد مدار صعودی شد. قیمت اونس طلا تا عصر روز گذشته از نرخ ۱۲۲۸ دلاری نیز عبور کرد که از رشد ۵/ ۰ درصدی فلز گرانبها حکایت داشت. دلار استرالیا، نیوزیلند و کانادا به همراه ین، یوآن و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا پیشروی داشتند.

فروش بدهی‌های دلاری در کف ۳۰ ماهه

روند خرید اوراق بدهی مبتنی‌بر دلار از سوی شرکت‌ها و موسسه‌های مالی در سراسر دنیا به کف ۳۰ ماهه خود رسیده است. حجم فروش این اوراق توسط شرکت‌ها و موسسه‌ها در بازارهای توسعه‌یافته تا سطح ۱۴۰۰ میلیارد دلاری (در ۶ ماه منتهی به اکتبر) نزول کرد.

روند صعودی شاخص دلار در سال‌جاری میلادی باعث شد، استقبال از اوراق مبتنی‌بر دلار حتی برای خود این موسسه‌ها افزایش یابد. پیش از این، سود ناشی از آربیتراژ در این بازار باعث فروش بیشتر بدهی‌های دلاری می‌شد. آربیتراژی که حاصل سوآپ اوراق با ارزهای دیگر بود با تقویت شاخص دلار، سود پیشین را نداشت و از همین رو روند فروش اوراق در بازارهای توسعه‌یافته نزولی پیش رفت.

البته افت استقبال از بدهی‌های مبتنی بر دلار با تضعیف شاخص این ارز تقویت خواهد شد. هرچند اقدام برخی از اقتصادهای نوظهور که به فروش بدهی‌های دلاری و افزایش وزن طلا در ذخایر خود دست زده‌اند، ممکن است روند رشد فروش اوراق را حتی در صورت تضعیف ارزش دلار در برابر سایر ارزها دچار اختلال کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.