کد مطلب: ۳۵۰۹۷۸

افت و خیز دلار روی مرز روانی

افت و خیز دلار روی مرز روانی

ساعت ۱۶ روز چهارشنبه هر دلار آمریکا نسبت به روز ماقبل ۶۰ تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۱۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. دلار در چهارمین صعود متوالی خود توانست بار دیگر به بالای مرز روانی صعود کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد محدود نماگر بازار سهام به پشتوانه فلزات

شاخص کل بورس تهران طی آخرین جلسه معاملاتی هفته ۱۴۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۵۳۵ واحد قرار گرفت. روند صعودی سه جلسه معاملاتی اخیر نماگر بازار به سردی گراییده و شاخص کل تنها ۰۹/ ۰ درصد افزایش یافت، از سمت دیگر شاخص کل هم‌وزن شاهد رشد ۵۷/ ۰ درصدی بود که بیانگر توجه بیشتر معامله‌گران به سهام گروه‌های کوچکتر بورسی است.

واکنش آنی به تغییرات قیمت جهانی فلزات در معاملات دیروز بورس نیز ادامه داشت. نمادهای گروه روی که به واسطه افزایش بهای این فلز در روز دوشنبه صعودی شده بودند، دیروز عموما در محدوده منفی قرار گرفتند و افزایش بهای مس سهام شرکت‌های وابسته را صعودی کرد، به‌طوری‌که نماد «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار داشت. ارزش معاملات خرد بورس در روز چهارشنبه (با حذف بلوک و اوراق) ۳۸۴ میلیارد تومان بود.

111 1

صعود دلار به بالای مرز ۱۲ هزار در بازار ارز

ساعت ۱۶ روز چهارشنبه هر دلار آمریکا نسبت به روز ماقبل ۶۰ تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۱۲ هزار و ۵۰ تومان رسید. دلار در چهارمین صعود متوالی خود توانست بار دیگر به بالای مرز روانی صعود کند.

برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که عرضه ناکافی به رشد دلار کمک کرده است. عده‌ای نیز رشد نرخ حواله درهم را مسبب صعودی شدن دلار می‌دانند. نرخ حواله درهم در میانه دیروز تا ۳ هزار و ۲۷۵ تومان هم رشد کرد.

افزایش نرخ دلار نیمایی از ابتدای بهمن تا الان نیز از افزایش نرخ شاخص ارزی کشور حمایت کرد. بهای دلار نیمایی در آخرین روز دی ۸هزار و ۹۶۰ تومان بود که طی دو هفته به نرخ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. با صعود قیمتی دلار باید منتظر اقدام بازارساز برای بازگشت دلار به بازه مورد نظر خود باشیم.

112

بی‌اعتنایی سکه به اونس طلا

هر سکه طرح جدید راس ساعت 4 بعد از ظهر چهارشنبه به قیمت 4 میلیون و 225 هزار تومان مبادله شد که این قیمت 5 هزار تومان از نرخ فروش سه‌شنبه بیشتر بود. سکه در چهارمین افزایش قیمت متوالی خود باز هم به قیمت اونس طلا بی‌اعتنا بود و با رشد شاخص ارزی کشور صعودی شد.

دیروز هر اونس طلا یک دلار کاهش قیمت داشت، اما رشد ۵/ ۰ درصدی نرخ ارز به افزایش ۱۲/ ۰ درصدی بهای سکه انجامید. افزایش نرخ دلار نیمایی، رشد نرخ حواله درهم و نگرانی‌های جدید در خصوص اخبار عدم تمدید معافیت‌های خریداران نفت ایران و کاهش درآمدهای ارزی، نرخ دلار را برای چهارمین روز پیاپی افزایش داد و دلار موفق شد بار دیگر مرز روانی ۱۲ هزار تومانی را بشکند.

حال اگر بازارساز همچون قبل به قیمت‌های بازار واکنش نشان دهد، باید منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها در روزهای آتی باشیم.

113

شناسایی سود در فلز زرد

هر اونس طلا در بازار جهانی راس ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 1313 دلار به فروش رسید و افت روزانه یک دلاری را ثبت کرد. سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور کمکی به ترسیم آینده روشن اقتصادی نکرد. ترامپ در خلال سخنان خود بر لزوم ایجاد دیوار مرزی با مکزیک تاکید کرد.

وی پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت عدم تصویب بودجه مورد‌نظر خود، وضعیت فوق‌العاده اعلام خواهد کرد که در صورت وقوع ، فشار بیشتری را بر اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد.

ترامپ همچنین از در اختیار قرار‌دادن جزئیات در مورد مذاکرات تجاری با چین خودداری کرد و نگرانی‌ها را در مورد آینده اقتصاد جهانی افزایش داد. با اینکه طلا در هفته گذشته سود قابل‌توجهی را عاید خریداران خود کرد، تحت شناسایی سود به اصلاح قیمت پرداخت و از صعودی شدن فلز زرد جلوگیری کرد.

114

افزایش معاملات مسکن در شهرستان‌ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) طی معاملات آخرین روز هفته به سطح ۵۶ هزار و ۱۲۸ تومان رسید و نسبت به روز ماقبل ۴۵/ ۱ درصد کاهش یافت. روند منفی معاملات در اکثر سررسیدهای وام مسکن صادق بود و برخی از این اوراق افت روزانه بیش از ۴ درصد را نیز تجربه کردند.

بررسی تحولات بازار مسکن در تهران و مقایسه آن با آمار مراکز سایر استان‌ها نکات جالبی را نمایان می‌کند. در دی‌ماه حجم معاملات مسکن در تهران ۲ درصد کاهش یافت اما همزمان واحدهای مسکونی معامله‌شده در سایر استان‌ها ۲ درصد افزایش یافت.

با رشد حجم معاملات مسکن رونق نسبی به بازار اوراق مسکن باز خواهد گشت، اما توجه به این نکته ضروری است که افزایش قیمت در شهرستان‌ها در همین زمان بیش از ۲ برابر پایتخت بوده و رشد ۳درصدی بهای مسکن را در پی داشته است.

115

افت طلای سیاه با تضعیف عرضه دربازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا (WTI) ساعت 16 روز گذشته به قیمت 6/ 53 دلار معامله شد و افت روزانه 3/ 1 درصد را تجربه کرد. افزایش موجودی‌های نفت و گازوئیل آمریکا بیشترین تاثیر را بر کاهش قیمت نفت گذاشت.

بنا به گزارش سه‌شنبه شب موسسه نفت آمریکا (API) موجودی‌های تجاری نفت این کشور بیش از ۵/ ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است. ذخیره گازوئیل این کشور نیز بر خلاف پیش‌بینی کاهشی بیش از ۶/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.

افزوده شدن به موجودی‌های آمریکا حاکی از تضعیف سمت عرضه بود و قیمت نفت را تحت‌فشار قرار داد. از طرفی دونالد ترامپ نیز در سخنرانی خود در کنگره آمریکا خبری مساعد در مورد مذاکرات تجاری عنوان نکرد و بر موضع خود در مورد دیوار مرزی اصرار ورزید. پس از این سخنرانی نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی تشدید شد و بهای نفت کاهش یافت.

116

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.