کد مطلب: ۵۷۸۵۹۸

چه کسانی مشمول «جاماندگان سهام عدالت» می‌شوند؟

چه کسانی مشمول «جاماندگان سهام عدالت» می‌شوند؟

یک نماینده مجلس در مورد افراد مشمول سهام عدالت گفت: تعدادی از اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و شش دهک اول، سهام عدالت را دریافت نکردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی طغیانی، با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت داریم گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این افراد جامانده سهام عدالت، شامل حدود ۱٫۳ میلیون نفر از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شود که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند. این افراد در واقع تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند. اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند را در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

طغیانی با اشاره به دلایل عدم واگذاری سهام به این افراد گفت: در آن زمان، توزیع سهام عدالت به صورت قشری و شغلی انجام شده است. به طور مثال با در نظر گرفتن قشرهای شغلی مانند رانندگان تاکسی، فرهنگیان و … این واگذاری‌ها صورت گرفت، به همین دلیل ممکن بود افرادی که در این بخش‌ها حضور دارند در شش دهک ابتدایی که مورد نظر قانون بود، نباشند اما به آنها سهام عدالت تعلق گرفته باشد.

وی گفت: در مقابل افرادی هم بودند که با وجود اینکه مشمول بودند نتوانستند سهام عدالت را دریافت کنند. جاماندگان سهام عدالت باید این سهام را دریافت کنند اما شاید نتوان این کار را براساس سازوکار قبلی یا قیمت‌های سابق انجام داد.

آیا سهامی برای واگذاری وجود دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرط لازم این کار وجود سهام دولتی است که قابل واگذاری باشد، گفت: دولت قبل معتقد بود دیگر سهامی وجود ندارد و واگذار شده است یا دیگر در اختیار دولت نیست، اما مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که سهام‌های برگشتی همچنان وجود دارد. این همان مسئله‌ای است که تا انتهای دولت دوازدهم نیز حل نشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر دولت عزمی داشته باشد و سهام قابل واگذاری را شناسایی کند، می‌توان به انجام این واگذاری‌ها امیدوار بود.

ساز و کار واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای سلامی در پاسخ به سوالی در مورد سازکار حتمالی واگذاری سهام عدالت به جاماندگان گفت: افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند مسیر دیگر را طی می‌کنند. در قانون نیز برای این افراد تخفیف در نظر گرفته شوده بود.

وی افزود: در گذشته نیز سهام یک میلیون تومانی با ۵۰۰ هزار تومان تخفیف به افراد تحت پوشش داده شد که ۵۰۰ هزار تومان مابقی آن نیز از همین سود سهام شرکت‌ها مستهلک شد. این بدین معنا بود که این افراد بدون اینکه پرداختی داشته باشند مالک یک میلیون تومان سهام به قیمت سال ۱۳۸۵ شدند.

طغیانی گفت: برای دیگران نیز قرار بر این بود که ۵۰۰ هزار تومان از محل سود مستهلک شود و مابقی را پرداخت کنند. افرادی که این پول را در سال ۱۳۹۴ پرداخت کردند مالک سهام یک میلیونی شدند و افرادی که پرداخت نکردند مالک نصف سهام شدند.

وی در مورد شیوه واگذاری جدید گفت: ۱۰ سال طول کشید تا سود سهام ارزش آن را مستهلک کند و به نظر می‌رسد که دیگر این امکان وجود نداشته باشد. از این جهت برای افراد تحت پوشش نهادهای نظارتی همچنان با تخفیف ۵۰ درصد در نظر گفته خواهد شد و برای افراد غیر نیز سازوکار دیگری باید در نظر گرفته شود.

منبع: تسنیم

واگذاری سهام عدالت به جاماندگان تا پایان سال!

در همین رابطه روز گذشته، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد که دولت می‌خواهد در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی در مراسم افتتاح و تجلیل از تعاونی‌های برتر، در پاسخ به سوالی درباره تعاونی‌های سهام عدالت و جاماندگان گفت: رویکرد ما تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت است و دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت هم سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام شود. اصل کار مورد تایید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین گفت: در بحث تعاونی‌های سهام عام نیز انتظار داریم با قوانین مشخصی که در سند توسعه تعاون آمده از بازار سرمایه هم کمک بگیریم و مشوق های دولتی و تسهیل گری های حوزه اقتصاد را با اولویت بخش تعاون صورت دهیم.

مطالعه متن کامل گزارش واگذاری سهام عدالت به جاماندگان پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی عباس پوراذر

    باسلام خدمت مسئولین محترم وگرامی سهام عدالت اینجانب علی عباس پوراذر رزمنده وجزو دهک پایین جامعه هستم وسرپرست ۲مریض تاکنون هم سهام عدالت ثبت نام نکردم ممنونم باتشگر

  • ناشناس

    سلام عذرخواهی میکنم من یه خانم از خانواده سه نفره هستیم که شوهرم در زندان هست میشه یه رسیدگی کنید تا سهام به ماهم تعلق بگیره.

    • ناشناس

      سلام خسته نباشی درمورد سهام عدالت فوت شدگان برای ما توصیح بدین سودشو چطوری بگیریم فوت شده مادرم بودن خانم یونسی هستم

    • ناشناس

      سلام مادرم فوت شدن می خواستم بدونم چطوری میتونیم سود سهام عدالت شو بگیریم

    • رویا

      سلام من زن سرپرست خانوار و جا مانده از سهام عدالت تورو نظری به جاماندگان بکنید ممنون

  • فرزانه پناهی

    سلام خیلی ممنون میشویم اگه به ما که سهام عدالت نداریم سهام بدین ان شاءالله که تا پایان سال جاری بدین .و روی حرفتون بمانید؟

  • ناشناس

    سلام خسته نباشی من یه زن بی سرپرست ازروستای وحدتیه هستم که تاکنون نه سام عدالت بهم رسیده ونه سبدحمایتی من نزدیک ۷ساله ازشوهرم طلاق گرفتم ودرخانه پدری باهزاررنج وسختی به سرمیبرم وباهزارمشکل مریضی دیکس کمرکه دارم وسایلم تمام این وراون ورداغون شدن من یه زن،۳۵ساله هستم توخونه بابام حتی اجازه اب خوردن هم ندارم خواهش مندهستم رسیدگی کنید توابه خداکمکم کنید

  • ناشناس

    سلام من یک خانواده ۵نفره هستم بریدم از بس از صبح تا شب زحمت می کشم کمکم کنید سلام عدالت هم ندارم کجا برم

  • ناشناس

    سلام بخدا منم میخوام spe بخرم سهام عدالت ندارم بهم بدید

  • علی عباس پوراذر

    باسلام خدمت مسئولین محترم وگرامی سهام عدالت اینجانب علی عباس پوراذر رزمنده وبسیجی جزو دهک درجامعه هستم وسرپرست مریض می باشم وتاکنون هم سهام عدالت نگرفتم ممنونم باتشگروقدرانی

  • ناشناس

    سلام ایا به فرزندان مددجویان کمیته امداد سهام تعلق میگیرد

  • ناشناس

    سلام ایا به فرزندان مددجویان جو هم سهام عدالت تعلق میگیرد با تشکر

  • ناشناس

    راننده تاکسی هستم ولی هیچگونه فرم هم پر نکردیمسهام عدالت به ماهم تعلق بگیرد لطفا