کد مطلب: ۲۰۵۳۱۲

افزایش تورم ایالات متحده در ماه ژانویه

افزایش تورم ایالات متحده در ماه ژانویه

شاخص نوسانات VIX به‌عنوان یکی از متهمان ردیف اول ریزش وال‌استریت، تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. این شاخص محبوب‌ترین ابزار معامله‌گران سهام برای بررسی ریسک بازار محسوب می‌شود.

افزوده شدن این سیگنال به مجموعه عوامل کاهشی در بازار سهام، باعث خارج شدن بیش از ۳۵ میلیارد دلار(Outflow) از وال‌استریت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقامات دولتی، شرکت‌ها و تحلیلگران بسیاری شاخص نوسانات را به تهییج بیش از اندازه معامله‌گران متهم کرده بودند؛ اما یک «سوت‌زن» (افشاگر) از طریق شرکت حقوقی «زاکرمن» اولین شکایت رسمی علیه شرکت CBOE (منتشرکننده این شاخص) را مطرح ساخت.

مبنای این پیگرد، دستکاری (آلایش) شاخص نوسانات از سوی برخی دلالان و ناتوانی شرکت از پیشگیری این اتفاق مخرب است. بر این اساس، برخی مبادله‌گران از طریق ثبت خرید و فروش‌های صوری سعی در تحریک شاخص داشته‌اند.

انتقادات از آلایش‌پذیری شاخص VIX سابقه طولانی دارد و رد پای آن در پژوهش‌های آکادمیک نیز قابل مشاهده است. سازمان خصوصی تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، مسوولیت پیگیری آلایش شاخص نوسانات را بر عهده خواهد داشت.

نوسان‌سنجی براساس اختیار

شرکت بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE) به‌عنوان بزرگ‌ترین بورس اختیار معامله در دنیا، از سال ۱۹۹۳ میلادی اولین نسخه شاخص نوسانات را معرفی کرد.

یک دهه بعد، این شاخص گسترش بیشتری یافت و ساختار خود را برای تعمیم‌پذیری بیشتر براساس شاخص S&P۵۰۰ تنظیم کرد.

این شاخص برخلاف باور عمومی با قیمت سهام تعیین نمی‌شود و پایه خودتنظیمی آن به قیمت «اختیار معامله» (Option) وابسته است.

یک قرارداد اختیار معامله به خریدار اجازه می‌دهد مقدار معینی از یک دارایی را تا زمان معینی خرید و فروش کند؛ اما نکته قابل توجه در کلمه «اختیار» نهفته است.

خریدار این قرارداد حق معامله را دریافت می‌کند؛ اما اجباری برای انجام آن ندارد. بنابراین ثبت قراردادهای اختیار صوری توان ایجاد نوسان در این بازار را دارد و این موضوع که شاخص VIX بر حسب اختیار معامله تعیین می‌شود، آلایش‌پذیری این ابزار استرس‌سنج را محتمل می‌کند.

تشویق VIX به تشویش در وال‌استریت؟

اقدام شرکت حقوقی زاکرمن به‌عنوان نماینده سوت‌زن ناشناس وال‌استریت، آلایش VIX در هفته سیاه فوریه ۲۰۱۸ را بر سر زبان‌ها انداخت.

این سوت‌زن معتقد است قراردادهای اختیار معامله صوری به‌عنوان اهرم فشار برخی دلالان برای تهییج بازار سهام استفاده شده‌اند.

این شاخص مدت‌ها زیر مرز ۳۰ واحدی؛ که بیانگر نبود استرس در بازار سهام است، گزارش می‌شد؛ اما روز دوشنبه هفته گذشته این شاخص در پاره‌ای از زمان‌ها بالای ۴۰ واحد نیز رفت.

برخی از کارشناسان، رشد ناگهانی این شاخص را غیرطبیعی عنوان کردند و صلاحیت CBOE را برای کنترل صحت اطلاعات، خودتنظیمی صحیح و جلوگیری از آلایش، زیر سوال بردند.

«جان گریفین» و «امین شمس»، استادان دانشگاه تگزاس، در مقاله مشهور خود که ماه مه سال گذشته منتشر شد، ضعف این شاخص را بررسی کردند.

نتیجه پژوهش آنها پس از ریزش بازار جهانی سهام به دفعات بازنشر شده و به‌عنوان سندی علیه VIX مورد استفاده قرار گرفته است.

آن‌ها محدودیت فرمول VIX به شاخص S&P۵۰۰ و قراردادهای اختیار معامله را به‌عنوان نقاط‌ضعف مطرح کرده، آلایش‌پذیری نوسان‌سنج وال‌استریت را محتمل نشان داده‌اند.

رشد تورم در آمریکا

انتظارات با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده پایان یافت و نرخ تورم نقطه به نقطه (ژانویه ۲۰۱۷ نسبت به ماه مشابه در سال جاری میلادی) آمریکا با این معیار از پیش‌بینی ۹/ ۱ درصدی سبقت گرفت. نرخ تورم سالانه آمریکا ۱/ ۲ درصد ثبت شد و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو نیز افزایش یافت.

بلافاصله پس از انتشار این گزارش، طلای جهانی ظرف ۱۵ دقیقه ۱۰ دلار افت کرد و به قیمت ۱۳۲۰ دلار رسید.

در همین مدت شاخص دلار که زیر مرز ۹۰ واحدی سیر می‌کرد، توانست به بالای این مرز صعود کند.

هرچند رفتار بازارها هیجانی بود و این تغییرات تا یک ساعت پس از زمان انتشار گزارش به حالت پیشین بازگشتند؛ اما واکنش‌های ابتدایی نشان‌دهنده چراغ سبز تورمی به مسیر رو به رشد اقتصاد آمریکا و تاییدکننده جهت صحیح سیاست پولی این کشور محسوب می‌شوند؛ چراکه رشد نرخ بهره از رشد بی‌رویه تورم پیشگیری خواهد کرد و رشد تورم روی کاغذ منجر به تداوم رشد اقتصادی خواهد شد.

البته بدون در نظر گرفتن شرایط هیجانی دیشب، افزایش تورم در حالت طبیعی شاخص دلار را تضعیف می‌کند؛ اما رشد تورم ژانویه از این جهت که طبق وعده فدرال رزرو پیش رفت، احتمال رشد نرخ بهره در تاریخ‌های تعیین شده را بالا برد و این موضوع از سوی بازارها به سود شاخص دلار قلمداد می‌شود. افزایش تقاضای طلای فیزیکی همراه با رشد تورم در کوتاه‌مدت طلا را افزایشی خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.