کد مطلب: ۳۵۵۳۴۴

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز :

حقوق کارگران متناسب با خط فقر افزایش یابد

حقوق کارگران متناسب با خط فقر افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: متاسفانه لایحه بودجه 98 تنها بخشی از جامعه را مورد توجه قرار داده، بنابراین ضرورت دارد که حقوق و دستمزد هم کارگران و هم بازنشستگان کارگری متناسب با خط فقر افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این‌روزها بحث و جدال بین کارگران و کارفرمایان درخصوص افزایش دستمزد و حقوق کارگران برای سال آینده شدت گرفته است. نمایندگان کارگری معتقدند که با توجه به افزایش هزینه‌ها و نرخ تورم بیش از 40 درصدی در سال جاری، حداقل دستمزد یک کارگر حدود یک میلیون و 200 هزار تومان پاسخگوی هزینه‌های یک ماه زندگی آنها نیست و این موضوع باعث شده که کارگران به اجبار شغل دوم و سوم نیز داشته باشند.

اما نمایندگان کارفرمایان اعتقاد دارند که در این شرایط وخیم اقتصادی، افزایش دستمزد و حقوق کارگران باعث می‌شود تا بیشتر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که بخش زیادی از جامعه کارگری در آنجا مشغول به‌کار هستند، به سمت تعطیلی یا ورشکستگی بروند، به همین جهت اگر تمهیدات لازم در شورای عالی کار پیش‌بینی نشود، ریزش نیرو در سال آینده بسیار محتمل است.

(8 بهمن ماه 97) نخستین جلسه کمیته حقوق و دستمزد برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۸، بدون حضور نمایندگان کارفرمایی برگزار و در این جلسه مقرر شد که اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از نرخ تورم سال ۹۷ به‌منظور تصمیم‌گیری حقوق کارگران در سال آینده جمع‌آوری و بررسی شود. پس از کسب اطلاع از نرخ تورم در سال 97، کمیته حقوق و دستمزد درباره میزان افزایش حقوق سال آینده کارگران تصمیم‌گیری می‌کند که از نظر قانونی باید تا آخر اسفند، دستمزد سال 98 اعلام شود.

اما حقوق یک کارگر در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان چگونه می‌تواند یک ماه معیشت خانوار 4 نفری را تامین کند؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره حقوق کارگران در سال 98، گفت: دولت باید تدبیری می‌اندیشید که قدرت پایه پولی افزایش پیدا نکند تا کل جمعیت کشور وضعیت مالی مطلوبی داشته باشند و همچنین فاصله طبقاتی بین افراد جامعه افزایش پیدا نکند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه بودجه 98 تنها بخشی از جامعه را مورد توجه قرار داده، به‌طوری که از 440 هزار میلیارد تومان بودجه جاری دولت حدود 310 هزار میلیارد تومان تنها هزینه حقوق کارمندان و بازنشستگان است. دولت باید در لایحه بودجه سال 98 برای وضعیت کارگران و بازنشستگان کارگری هم فکری می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: شورای عالی کار باید برای حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان کارگری تصمیم درستی اتخاذ کند به طوری که حقوق و دستمزد هم کارگران و هم بازنشستگان کارگری متناسب با خط فقر افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    اگر حقوق كارگران متناسب با تورم زياد نشود رفتن سر كار توجيح اقتصادي نخواهد داشت يعني هزينه پاره شدن كفش و لباس بيشتر از حقوق درمياد