کد مطلب: ۶۰۰۱۶۵

گزارش تجارت‌نیوز از سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه:

سال آینده حقوق‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؟

سال آینده حقوق‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؟

در حالی که اولین جلسه شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران تشکیل شده، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برنامه دولت افزایش قدرت خرید مردم است نه افزایش حقوق. آیا سال آینده حقوق‌ها افزایش پیدا نمی‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها چند روز تا تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باقی مانده است. اما حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داده که دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. او گفته این روش بهتر از آن است که ۲۰ درصد حقوق را بالا بردند و ۳۰ درصد بر تورم کشور افزودند.

این سخنان مسعود میرکاظمی در حالی است که هر سال در ماه‌های پایانی سال، مساله افزایش حقوق کارمندان و کارگران یکی از مهم‌ترین اخبار و چالش‌های پیش روی دولت، نمایندگان کارگری و کارفرمایان است.

به خصوص اینکه در اقتصاد ایران، دولت بزرگترین کارفرماست و چند سالی است بخش مهمی از بودجه کشور، صرف پرداخت هزینه‌های جاری می‌شود که مهم‌ترین و بزرگترین عدد آن، حقوق کارمندان دولت است.

در چند سال گذشته و همزمان با افت درآمدهای نفتی، دولت در تامین هزینه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان خود به مشکل خورده و به نظر می‌رسد بخش مهمی از حقوق کارمندان خود را از طریق چاپ پول تامین کرده است. شیوه‌ای که منجر به افزایش تورم شده است.

میرکاظمی هم دقیقا به همین نکته اشاره کرده و گفته «وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه می‌کنیم و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند. یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، ۳ میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته سال آینده به جای افزایش حقوق، قرار است بر افزایش قدرت خرید مردم تمرکز شود.

افزایش حقوق کارمندان و کارگران منتفی است؟

البته میرکاظمی به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بسته‌اند. اگرچه همه دولت‌ها مدعی چنین چیزی هستند اما ممکن است منظور او عدم افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده باشد.

با این حساب یا دولت قرار نیست حقوق کارمندان را افزایش دهد و یا اینکه قرار است این افزایش حداقلی باشد. مثلا بین ۱۵ تا ۳۰ درصد و البته به صورت پلکانی. به شکلی که حقوق برخی بیشتر افزایش پیدا کند و حقوق بقیه کمتر.

امروز هم اولین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. اگرچه هنوز هیچ گمانه‌زنی درباره افزایش حقوق‌ها مطرح نشده اما پیش از این چند سناریو، درباره افزایش حقوق‌ها مطرح شده است.

برخی می‌گویند احتمالا افزایش حقوق کارمندان دولت بیش از ۱۵ درصد نباشد. اگر قرار باشد حقوق کارگران هم به همین میزان افزایش پیدا کند، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود قرار است حقوق کارکنان دولت به صورت پله‌ای افزایش پیدا کند و بالاترین میزان افزایش حقوق ۳۰ درصد است.
بر اساس این گفته میرکاظمی ممکن است حقوق کارگران ۳۰ درصد بیشتر شود و پایه حقوق کارگران به ۳٫۴ میلیون تومان برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پدربیامرز ایندولت که سهله دولت قبلی نمیتونه تورم کنتل کنه پس لطفا یاوه نگو بلطفا برو به بیماریت برس شاخ فکش

  • ناشناس

    با سلام و ادب خدمت مسئولین ذیربط با مسئله حقوق و معیشت مردم در ارتباط هستند آقا یعنی یک نفر متخصص در این مملکت نداریم که تصمیم گیری بلد نیستید یکم از باند بازی فامیلی دست بردارید و این مملکت را با تخصص پیش ببرید نابود نکنید اگراقتصاد نابود شود همه چیز نابود می‌شود یک مقدار تدبیر بد نیست

  • ناشناس

    آقا یه سوال چطور قراره قدرت خرید مردم بره بالا ؟ یعنی قراره پنیر و گوشت و شیر و مرغ و ماهی ماشین خونه و …. ۶۰درصد ارزان شود؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!!.

  • بازنشسته

    اگر صداقت درگفتار هست اب .برق .گاز . تلفن را گران نکنید . اختیار اینهاراکه دارید .

  • ناشناس

    با افزایش دادن حقوق ها هزینه هایی همچون بیمه و مالیات و …. هم به تبع آن افزایش پیدا می کنند
    بهترین حالت اینکه حقوق ها را افزایش ندهید و قیمت بازارا را متعادل کنید
    همسان سازی حقوقها در اولویت باشد
    نه اینکه مسئولی 40 الی 50 میلیون تومان حقوق بگیرد و کارمندی 4 میلیون تومان
    این بزرگترین اجحاف است
    با این روال سالیانه افزایش قیمتها که همگام به افزایش حقوق ها رخ می دهد باییستی منتظر قیمت رب 100 تومانی باشیم

  • بازنشسته اشتباهی

    سلام دوستان صابخونه م 42 تا واحد داره از مارلیک و فردیس بگیر تا اریا شهر شغلش چیه؟ گوسفند فروشه نزدیک 5تا گله داره که هر گله ش 700 تا گوسفند توشه نزدیک 8 دهنه مغازه هم دارد که همه رو اجاره داده کمترین اجاره که میگیرد1200 بعد کافی که چند روز کرایه بیفته عقب همچین میاد میناله اگه کسی نشناستش فکر میکنن گداست و بچه هاش سر گرسنه رو بالشت کزاشتن از مالیات همیشه فراری اونوقت منه بازنشسته باید مالیات رو تا قرون اخرش بدم هنوز حقوقهارو زیاد نکردن اومده میگه دولت 45 درصد حقوقتون رو اضاف کرده توهم باید کرایه خونه رو اضاف کنی اخه نامسلمونا این چه آشیه یارو فقط ماهی صد میلیون کرایه خونه میگیره مالیات هم نمیده با پول پیش مستاجرا ماهی 20 میلیون سود بانکی میگیره چندرقاز حقوق رو اضاف میکنید مثل بمب فقط صدا داره واسه ماها همه دندون تیز کردن که ببینن جقدر اضاف شده که قبرشو بکنن از بقال و قصاب و نونواومیوه فروش تا صابخونه من خدا یا یامنو بکش یا شرمنده زنو بچم نکن اخه دردمو به کی بگم بچه 7 ساله که ندارم نمیفهمه یه چیپس شده 7000 هزار تومن ماهی یکبار همه چیرو گرون میکنید پاسخ هویدا به قاضی در دادگاه در ارتباط به سوال پول بیتالمال رو چیکار کردی این بود که خودکاری که دست شماست وقتی نخست وزیر شدم 15 قران بود الان بعداز 15 سال همان 15 قران است بش کنید دزدی از مردم رو دستتون رو از جیب کارگرها وبازنشسته ها بوشید بیرون بکنید تو جیب سرمایه داره سراغ نداری بیا من بهتون معرفی کنم

  • ناشناس

    هرسال ۴ بار قیمت سایر اقلام میره بالا یعنی تورم ۱۲۰ درصد اما ۱۰ در صد افزایش حقوق را دولت محترم موجب افزایش تورم می داند دولت داره به کارمندش صدقه میده نه حقوق وافعا شرم آوره خجالت نمیکشن اون وقت انتظار دارند کارمند هم پاک دست باشه وفساد اداری هم به صفر برسه

  • ناشناس

    تورو خداااا به مردم فقیر رحم کنین

  • ابوفلضل

    اونی که ۲۴۸ میلیون میگیره چقدر اضافه میشه، اونی که۶میلیون میگیره چقدر، ،

  • ابوفلضل

    جنسی باقیمت ۵هزار تومان شده ۳۰هزار تومان،،این چند درصد میشه، میگم چهار صد درصد، آیا سال دیگه این جنس رو دویست درصد ارزان میکنید ،که حقوق رو پنج درصد میخواهید زیاد کنید،،خدا به دادمون برسه،،همه مدیر نیستن که۲۸۴ میلیون حقوق بگیرن