کد مطلب: ۷۷۳۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده‌ای که محقق نشد! / سرنوشت دامنه نوسان در ابهام

وعده‌ای که محقق نشد! / سرنوشت دامنه نوسان در ابهام

بر اساس اعلام سازمان بورس قرار بود دامنه نوسان فصلی یک درصد افزایش پیدا کند؛ اما طبق روال گذشته این وعده نیز اجرایی نشد و همچنان دامنه نوسان در محدوده مثبت و منفی 7 درصد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین ماه‌های امسال بود که هیات مدیره سازمان بورس اعلام کرد که دامنه نوسان هر فصل افزایش یک درصدی خواهد داشت. دامنه نوسان برای اولین بار در فصل بهار با افزایش یک درصدی از مثبت و منفی 5 درصد به مثبت و منفی 6 درصد رسید.

پس از این افزایش در آخرین ماه تابستان بود که سازمان بورس دامنه نوسان بازارهای اول بورس و فرابورس را مثبت و منفی 7 درصد رساند؛ اما نیمه دوم سال این افزایش دامنه نوسان اجرایی نشد و همچنان دامنه نوسان هفت درصد است.

اغلب کارشناسان عقیده دارند که دامنه نوسان یکی از عوامل سرخ‌پوشی بازار سرمایه است و با برداشته شدن دامنه نوسان و کاهش صف نشینی شرایط بورس نیز بهبود می‌یابد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز در خصوص دامنه نوسان، تلویحا به عدم تغییر آن اشاره کرده و گفته است: «پیشنهاد همکاران در بورس و فرابورس این بود که اعمال تغییرات دامنه نوسان در مرحله بعد را همزمان با تغییرات طبقه‌بندی بازارها انجام دهیم. بر این اساس نمادها در بازارها جابه‌جا می‌شوند و برای طبقات مختلف دامنه نوسان مختلفی پیشنهاد داده شده است.»

وی افزوده است: «این تصمیم در ۳ ماهه اول سال آینده اعمال و سعی می‌شود دامنه نوسان را تا جایی پیش ببریم که صف خرید و فروشی در بازار وجود نداشته باشد. اگر سامانه‌های معاملاتی اجازه دهند که دامنه نوسان پویا تشکیل شود، دامنه نوسان برداشته می‌شود، اما فعلا سامانه معاملاتی اجازه این کار را نمی‌دهد.»

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه پیش از این درخصوص دامنه نوسان به تجارت‌نیوز گفته بود که «دامنه نوسان هرچه کمتر باشد برابر است با تشکیل صف‌های خرید و فروش منطقی در نهایت رفتارهای هیجانی سهامداران بر اساس تابلو خوانی؛ افزایش دامنه یعنی افزایش عمق و تحلیل بازار سهام.»

حذف دامنه نوسان؟

اغلب کارشناسان و فعالان اقتصادی عقیده دارند که حذف دامنه نوسان به نفع بازار سرمایه است، چراکه پدیده صف‌نشینی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران بازار می‌گویند که در شرایط فعلی نمی‌توان دامنه نوسان را تغییر داد در نتیجه بهتر است دامنه نوسان پویا شود.

در حال حاضر بازار سرمایه شرایط بسیار خوبی دارد و عمل کردن به وعده‌ها و بهبود زیرساخت‌ می‌تواند اعتماد سهامداران را نسبت به بازار افزایش دهد. نتیجه افزایش اعتماد نیز ورود نقدینگی به کلیت بازار و رشد واقعی بورس است.

با نگاهی به بازارهای موازی بورس می‌توان گفت که در حال حاضر نقدینگی سرگردان سنگینی در بازار وجود دارد و اگر سازمان بورس اقدامی در خصوص افزایش اعتماد سهامداران انجام دهد می‌تواند در پایان سال موفق‌ترین بازار سرمایه‌گذاری باشد.

در نهایت باید تاکید کرد که عمل کردن به وعده‌ها و تغییر دامنه نوسان می‌تواند به بهبود شرایط بازار سرمایه و ورود نقدینگی‌های سرگردان به بورس کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.