کد مطلب: ۷۶۷۳۱۸

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بررسی کرد:

اثر تحریم بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی / بورس نزولی می‌شود؟

اثر تحریم بر عملکرد شرکت‌های پتروشیمی / بورس نزولی می‌شود؟

دو پتروشیمی بوشهر و شیراز به تازگی در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند؛ آیا تحریم‌های جدید بر عملکرد این شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود؟ آیا سهام پتروشیمی شیراز در بورس تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟ فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوالات پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اطلاعات روز پنجشنبه دوم مارس (۱۱ اسفند‌ماه) وزارت خزانه‌داری آمریکا، پتروشیمی‌های بزرگ بوشهر و شیراز در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده قرار گرفته است.

کارشناسان عقیده دارند که وزارت خزانه‌داری آمریکا با شناسایی شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر واسطه دورزدن تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران بوده‌اند، صادرات ایران را هدف قرار داده است. بر اساس تحریم‌ها اخیر و نحوه دور زدن تحریم‌ها انتظار می‌رود که پتروشیمی‌های ایران با کاهش صادرات مواجه شوند که این کاهش در بلندمدت می‌تواند تاثیر منفی روی بورس بگذارد و این صنایع را در بورس نزولی کند.

بر همین اساس صنایع پتروشیمی فعال بورسی در بلندمدت با زیان مواجه می‌شوند. کارشناسان عقیده دارند که این زیان صنایع پتروشیمی در بلندمدت قطعی است. اما اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ مثبت برسد، با کاهش تحریم‌ها بورس و صنایع مختلف در میان مدت با رشد و صعودی واقعی مواجه خواهند شد.

کندشدن روند سودآوری

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحریم پتروشیمی‌ها به تجارت‌نیوز گفت: «هر محدودیت آثار منفی خود را به در مقدار تولید و فروش و طرح‌های توسعه می‌گذارد و به نوعی این روند را کند می‌کند.»

وی ادامه داد: «این تحریم‌ها تمامی هزینه‌ها خصوصا هزینه‌های حمل و نقل و بیمه‌ای را افزایش می‌دهد (چه هزینه‌های زمینی و چه هزینه‌های دریایی) و به نوعی حداقل 20 درصد هزینه اضافه خواهیم داشت. در نهایت می‌توانم بگویم خوشبختانه به دلیل قدمت دار بودن دوران تحریم، صنایع و شرکت‌های ما تا حدودی با این شرایط سازگاری پیدا کرده‌اند.»

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: «آثار این تحریم‌ها را می‌توان در درآمد حاصل از شرکت‌ها مشاهد کرد؛ هر چند درآمد حاصل از فروش در صورت‌های مالی افزایشی نشان داده می‌شود اما زمانی که به مقدار فروش نگاه کنیم روند تقریبا کاهشی است یا دوره وصول مطالبات با تاخیر بیشتری انجام می‌شود(خصوصا شرکت‌های صادرات‌محور).»

راهکار خروج از تله تحریم‌ها

آقابزرگی توضیح داد: «نرخ فروش، بخش عمده‌ای از شیب تولید و فروش را تا حدودی خنثی نشان می‌دهد. آن گروه از محصولات که قابلیت انبارداری یا انبارسازی را دارند کمتر صدمه خواهند دید چراکه با استفاده از مخازن روی دریا یا کشتی در فرصت و قیمت مناسب به فروش خواهند رسید.»

وی در نهایت تشریح کرد: «نکته مهمتر، تامین مواد اولیه یا ماشین‌آلات برای طرح‌های توسعه شرکت‌ها و صنایع به علت تحریم‌ها است. با فروش محصولات در نرخ پایین‌تر، مشتری رغبت بیشتری پیدا می‌کند که به فرآیند فرآیند انتقال محصولات کمک کند.»

به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط تحریمی و وضعیت اقتصادی، پتروشیمی‌ها با این تحریم جدید زیان چندانی را متحمل نشوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.