کد مطلب: ۱۶۹۹۸۹

یک کارشناس مسائل بانکی اعلام کرد

افزایش رنکینگ پول ایرانی با حذف دلار در معاملات

افزایش رنکینگ پول ایرانی با حذف دلار در معاملات

یک کارشناس مسایل بانکی گفت: حذف دلار و مبادلات با ارز داخلی با دو تا سه کشور ویژگی‌هایی دارد که به عنوان نمونه ارزش پول داخلی کشور را بالا می‌برد و به عبارتی دیگر برای پول داخلی کشور رنکینگ ایجاد می‌کند.

علی عدالتیان در رابطه با ظرفیت و زیرساخت‌های کشور برای طرح حذف دلار از قراردادهای ملی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا در حال حاضر با دلار مبادلات خود را انجام می‌دهند. انجام مبادلات با دلار یکسری تبعاتی برای کشورها دارد؛ به عبارتی مسائل و وابستگی‌هایی وجود دارد که کشورها باید آن را رعایت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با تاکید بر اینکه طرح حذف دلار در مبادلات و قرادادهای ملی امری بسیار بزرگ و ایده بسیار خوبی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با رئیس‌چمهور روسیه بر حذف دلار در قرار‌دادها تاکید کردند. فرمایش ایشان در راستای سیاست‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی است. ممکن است این قراردادها به صورت چندجانبه بین چندین کشور باشد که نیازمند ایجاد ساختار و زیرساخت‌های خارجی است.

این کارشناس مسایل بانکی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این خصوص موثر و باید تحت نظر باشد، این است که کشورها می‌خواهند پیمان پولی دوجانبه و چندجانبه ایجاد کنند. در مرحله نخست باید یک اراده قوی برای انجام این اقدامات از نظر اجرایی و تامین قوانین وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت این موضوع به درستی اتفاق نمی‌افتد.

عدالتیان با بیان اینکه در مبادلاتی که دو کشور انجام می‌دهند، باید به منافع یکدیگر نیز احترام بگذارند، عنوان کرد: در این صورت این مبادلات برای طرفین سودآور خواهد بود؛ در غیر این صورت بعد از مدتی ممکن است دلار را از مبادلات حذف کنیم ولی یکسری از منافع کشورمان به مخاطره افتد زیرا کشور مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است.

وی ادامه داد: بنابراین مسائل زیرساختی ارزی باید بین دو کشور ایجاد شود. این مسایل اعم از مبادلات تجار با یکدیگر، آمادگی بانک‌ها در این رابطه و… است. اگر این کار انجام شود، مزایای بسیاری دارد؛ به عنوان نمونه حذف دلار و مبادلات با ارز داخلی با دو تا سه کشور ویژگی‌هایی دارد که مثلا ارزش پول داخلی کشور را بالا می‌برد و به عبارتی دیگر برای پول داخلی کشور رنکینگ ایجاد می‌کند.

عدالتیان در رابطه با موانع موجود بر سر راه ایجاد این طرح عنوان کرد: این موضوع خاص و اراده کشورهایی است که ما باید با آن ها وارد مذاکره شویم؛ این کشورها باید به این نتیجه رسیده باشند که می‌خواهند دلار را که یک ارز سلطه‌ای است، حذف کنند و با ارز و پول‌های داخلی خود بین دو یا چند کشور کار کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. باید توجه کنیم که نفت را با سایر کشورها با دلار به فروش می‌رسانیم و اکثر کشورها با دلار معامله می‌کنند.

عدالتیان ادامه داد: اتفاقی در اتحادیه اروپا رخ داد که پول‌های محلی حذف شد و یورو جایگزین سایر پول‌ها شد. این اتفاق می‌تواند برای ما نیز رخ دهد که با تعدادی از کشورهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی با ما مشابه هستند، وارد مذاکره شویم و به تفاهم‌هایی برسیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.