خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۸۲۹۸

افزایش روزانه قیمت لبنیات

افزایش روزانه قیمت لبنیات

افزایش دلبخواهانه و روزانه قیمت لبنیات در حالی است که این محصولات یکی از مهم‌ترین نیازهای مصرفی بدن انسان است اما با توجه این که قیمت آن روزانه تغییر می کند احتمالا جزء کالاهایی است که از سبد مصرفی خانوار حذف خواهد شد و در این صورت مشخص نیست وضعیت سلامتی جامعه چگونه خواهد شد.

افزایش دلبخواهانه و روزانه قیمت لبنیات در حالی است که این محصولات یکی از مهم‌ترین نیازهای مصرفی بدن انسان است اما با توجه این که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند احتمالا جزء کالاهایی است که از سبد مصرفی خانوار حذف خواهد شد و در این صورت مشخص نیست وضعیت سلامتی جامعه چگونه خواهد شد. این امر بدون شک مضرات زیادی برای سلامتی مردم و خسارات فراوانی به هزینه‌های سلامت در کشور تحمیل خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این در حالی است که تا قبل از چنین وضعیتی، سرانه مصرف مواد لبنی در کشور چندان مطلوب نبوده و گفته می‌شد نصف میانگین جهانی و یک پنجم کشورهای اروپایی است.

دیروز یوسف داودی، عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با اشاره به گرانی‌های اخیر لبنیات گفت: مصرف مواد لبنی متأثر از افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم طی ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

تهدید بدون نتیجه دولت

گرانی محصولات لبنی در حالی رخ داده که هفته گذشته برخی شرکت‌های لبنیاتی به این خاطر جریمه شدند. در این راستا سید یاسر رایگانی در نشست خبری گفته بود: دولت و سازمان تعزیرات با افزایش خودسرانه و تحکمی قیمت لبنیات برخورد قاطع می‌کند و بر همین اساس ۳۰ فقره پرونده تخلف برای شرکت‌های لبنی متخلف تشکیل شد که ۱۵ فقره حکم صادر شده است و ۹ شرکت لبنی به پرداخت ۱۷۵ میلیارد تومان جریمه نقدی به اتهام گرانفروشی محکوم شدند.

همچنین محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه از ورود دادستانی کل به گرانی‌های اخیر محصولات لبنی و از برگزاری جلسه با حضور دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی خبر داده بود.

اما چنین اقداماتی عملا مؤثر نیفتاده و قیمت لبنیات تثبیت نشده است. چنین جریمه‌هایی نیز در نهایت تاثیری بر سلامتی مردم نخواهد داشت. در واقع به نظر می‌رسد می‌باید به فکر راه حل پایدار و جدی در این باره بود.

بنا به گفته محمدجواد حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، آنچه در بازار سبب افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی شده، هزینه‌های بسته بندی و مواد اولیه کارخانجات است. برخی نیز به هزینه حمل و نقل، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش صادرات، محدودیت آب، کمبود علوفه، تمایل به استفاده از گوشت گاو، کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار و یورو، مهاجرت روستاییان به شهرها و … استناد می‌کنند.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به کاهش مصرف لبنیات به دلیل افزایش قیمت‌ها

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرده فروشی در هفته منتهی به ۲۵ آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد نرخ لبنیات ۵۷ درصد افزایش یافته است. همچنین آمار رسمی بانک مرکزی می‌گوید در مهرماه متوسط نرخ تورم در گروه لبنیات بالاتر از نرخ تورم ماهانه بوده است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی نیز عنوان کرده « براساس آخرین شنیده‌ها و آمار از ستاد تنظیم بازار، قیمت محصولات لبنی تا پایان هفته تعیین تکلیف خواهد شد.

اگر این خبر درست باشد باید تا آخر هفته منتظر ماند که اتفاقی در مدیریت بازار رخ خواهد داد یا خیر و آیا افزایش سرسام آور محصولات لبنی در ماه‌های اخیر به اتمام خواهد رسید. اتفاقی که بدون شک همان طور که گفته شد تبعات مخربی بر روی سلامتی آحاد مردم به خصوص کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

منبع: الف

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.