کد مطلب: ۳۶۰۸۱۲

اخبار کمتر دیده شده بورسی / کدام نمادها متوقف شدند؟ / اعلام زمان افزایش سرمایه چند شرکت بورسی

اخبار کمتر دیده شده بورسی / کدام نمادها متوقف شدند؟ / اعلام زمان افزایش سرمایه چند شرکت بورسی

از مهم‌ترین اخبار روز یکشنبه 26 اسفند ماه سال 1397 اعلام افزایش سرمایه و زمان برگزاری چند شرکت بورسی، توقف پنج نماد بورسی و اعلام زمان آخرین عرضه نفت در بورس بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارنامه شاخص بورس در 26 اسفند نشان می‌دهد که شاخص بورس امروز با رشد 1397 واحدی معادل 0.8 درصد به سطح 172 هزار 522 واحد رسید.

بورس 2 هزار میلیارد تومان به صنعت نفت تزریق کرد

پذیره‌نویسی اوراق منفعت نفتی به ارزش دو هزار میلیارد تومان با مشاوره عرضه تامین سرمایه بانک ملت و تشکیل بزرگترین کنسرسیوم بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی اوراق در سال ۹۷ متشکل از چهار شرکت تأمین سرمایه بانک ملت، لوتوس پارسیان، سپهر و نوین بود، روز گذشته با موفقیت کامل به انجام رسید تا مبلغ این اوراق به منظور تولید صیانتی از میادین نفتی و همچنین نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید نفت خام و اجرای پروژه‌های افزایش تولید استفاده شود.

بنابراین گزارش، این اوراق از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند با ضمانت شرکت نفت و سررسید سه ساله، سود 19درصدی سالانه و پرداخت سود هر شش ماه یکبار عرضه ‎شد.

زمان افزایش سرمایه زیرمجموعه «فملی» و مجمع دو شرکت

شرکت صنعتی بهشهر با اتمام دوره مالی منتهی به آذر سال جاری، زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کرد.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه 22 درصدی از سود انباشته و صنعتی بهشهر علاوه بر مجمع سالانه برای تغییر برخی از مفاد اساسنامه به مجمع فوق‌العاده می‌روند.

شرکت مواد ویژه لیا نیز برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تصویب صورت‌های مالی منتهی به مرداد سال جاری به دو مجمع عادی بطور فوق‌العاده می‌رود.

در این میان، مجمع فوق‌العاده لیزینگ ایران و شرق که قرار بود 26 اسفند ماه برگزار شود، لغو و تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقبا اعلام می‌شود، موکول شد.

دو شرکت مجوز افزایش سرمایه گرفتند

دو هلدینگ دارویی البرز و مهرام مجوز افزایش سرمایه 30 و 167 درصدی را از سازمان بورس گرفتند تا آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شوند.

بر این اساس، «والبر» می‌تواند سرمایه فعلی را از 370 به 480 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت دارویی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صرف می‌شود. هلدینگ دارویی برکت دارای 50.8 درصد سهام این شرکت بورسی است.

همچنین تولیدی مهرام که پیشنهاد افزایش سرمایه 614 درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی داده بود، توانست مجوز افزایش سرمایه 167درصدی را فقط از محل سود انباشته دریافت کند.

به این ترتیب، «غمهرا» می‌تواند سرمایه را از 3.5 به 9.3 میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی شود.

توقف 5 نماد بورسی

شرکت های بورسی و فرابورسی ذوب آهن، لیزینگ ایرانیان، قندشیرین خراسان، هلدینگ سرمایه‌گذاری امید و دارویی البرز بالک در خصوص اعلام رویدادهای مهم و برگزاری مزایده،دست به شفاف‌سازی زدند و با توقف نماد روبرو شدند.

در گزارش بورس 24 در خصوص افزایش سرمایه کاغذ پارس آمده است: کاغذ پرس به تازگی افزایش سرمایه جذابی از سود انباشته را اجرایی کرد که پس از اجرایی نمودن افزایش سرمایه با بازدهی قابل توجه 11درصدی بازگشایی شد.

همچنین گزارشی دیگر از بورس 24 حاکی از آن است که طی هفته‌های گذشته صنعت سیمان یکی از خوش اقبال‌ترین صنایع بازار سرمایه بوده است. به‌طوری که ظرف سه ماه گذشته عمده آن‌ها با بازدهی‌های مطلوبی همراه شده‌اند. بیشترین بازدهی را سیمان تهران با 119درصد داشت. سبجنو دومین سهم سیمانی پربازده سه ماه گذشته بود که با بازدهی 118درصدی بعد از ستران قرار گرفت.

علاوه بر این اخبار، در خبری دیگر جعفر ربیعی در جریان پذیره‌نویسی هزار میلیارد تومان اوراق اجاره که دیروز در بورس شروع شد، با اشاره به صادرات چهار میلیارد دلاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سال جاری گفت: قرار بود سهام پتروشیمی نوری در سال جاری عرضه اولیه شود که به دلایل فنی به تاخیر افتاد. بنابراین مقرر شده سه پتروشیمی بندر امام، بوعلی و نوری سال آینده عرضه شوند.

وی ادامه داد: این درحالی است که طبق یکی از برنامه‌ها‌، همه شرکت‌های پتروشیمی متعلق به وزارت کار و صندوق‌های بازنشستگی با هلدینگ خلیج فارس و در قالب هلدینگ بسیار بزرگی تجمیع خواهند شد که از نظر فنی، موضوعی پیچیده و زمانبر و دارای جزئیات زیاد است .

ربیعی درباره افزایش قیمت سوخت گاز پتروشیمی‌ها نیز هم توضیح داد: طبق قانون بودجه 98، تنها بهای سوخت گاز پتروشیمی‌ها افزایش می‌یابد و نرخ خوراک تغییری نمی‌کند و این موضوع فقط منجر به افزایش هزینه شرکت‌هایی با مصرف سوخت گاز زیاد می‌شود.

اعلام زمان عرضه نفت در بورس

در مرحله هفتم عرضه همانند نوبت‌های پیشین، یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه عرضه می‌شود.

خریداران می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.
در این مرحله، امکان واریز پیش‌پرداخت شش درصد به صورت ارزی فراهم شده و برای تسویه باقی‌مانده وجه‌ معامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تایید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند.
در صورت درخواست خریداران، امکان تحویل محموله به صورت زمینی از مخازن نفت پالایشگاه تبریز نیز امکان‌پذیر شده است.

در گزارشی از دنیای بورس آمده است که با شروع اصلاح قیمت پایه ورق گرم از 4543.3 تومان به 3792 تومان، قیمت پایه با کاهش 791.3 تومان ابلاغ شد. براین اساس قیمت پایه توافق شده جلسه مشترک سندیکا با فولاد مبارکه و وزارت صنعت برای سال 98 عملیاتی شد.

در خبری دیگر، شرکت فرآوری ذغال سنگ پرورده طبس در اصلاحیه عملکرد 11 ماهه مبلغ فروش را از 131 به 136 میلیارد تومان افزایش داد و اعلام نمود اصلاحات اعمال شده در مبلغ فروش بهمن ماه 97 مربوط به دریافت صورت وضعیت جدید از سوی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان بابت افزایش نرخ جدید کنستانتره ذغال سنگ از ابتدای آذر ماه سال 97 می‌باشد.

فروش امسال «شرانل»

عیسی اسحاقی، مدیرعامل شرکت نفت ایرانول، در آخرین جلسه شورای مدیران که صبح روز گذشته برگزار شد، گفت: بیشترین فروش ایرانول از ابتدای تاسیس تاکنون 1.3 هزار میلیارد تومان بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم امسال فروش ایرانول را از مرز دو هزار میلیارد تومان بگذرانیم که بیش از ۸۰ درصد آن فروش داخلی است.

افزایش فروش محصول نهایی باعث شد سهم بازار روغن موتور ایرانول از ۱۹ درصد سال ۹۳ به حدود ۳۰ درصد در سال ۹۷ افزایش یابد.

به گفته اسحاقی مهم‌ترین‌ استراتژی شرکت کاهش خام‌فروشی روغن پایه و افزایش محصول نهایی است که با اجرای این استراتژی فروش انواع محصول نهایی ایرانول از۱۱۰ میلیون لیتر سال ۹۴ به حدود ۱۷۰ میلیون لیتر در سال‌ جاری رسید.

مدیرعامل نفت ایرانول توسعه همه‌جانبه در بخش‌های مختلف را از برنامه‌های ایرانول دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۰برای ۱۰ پروژه در ایرانول برنامه‌ریزی شده است. وی بهره‌برداری از برج خنک‌کننده پالایشگاه ایرانول آبادان، پایانه صادراتی ماهشهر(مخازن ۲۵ هزار تنی) و خط ریلی انتقال محصول‌ها از تهران به ماهشهر را از پروژه‌هایی ذکر کرد که به بهره‌برداری رسیده و پروژه‌های دیگر نیز در حال شروع هستند.

ایرانول که براساس گفته مدیران عرضه محصول‌های جدید را در دستور کار دارد، در سال جاری محصول‌هایی همچون سوپر رونیا با سطح کیفی SN و گرید ۵W۳۰، سوپر رونیا هیبریدی سطح کیفی SN و گرانروی ۰W۲۰ و سوپر رویال سطح کیفی SM و گرید ۵W۴۰ و روغن موتورسیکلت «موتورو» ویژه موتورهای چهارزمانه با بالاترین سطح کیفی روز دنیا به بازار عرضه کرد.

منبع: بورس 24 و بورس پرس ، دنیای بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.