کد مطلب: ۳۵۳۹۲۲

واکنش وزارت صمت به افزایش شبانه قیمت توسط خودروسازان

واکنش وزارت صمت به افزایش شبانه قیمت توسط خودروسازان

دو خودروساز داخلی پیش‌تر اعلام کرده بودند که محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار هفته نخست بهمن ماه عرضه خواهند کرد، اما این قیمت‌ها بسیار بیشتر از قیمت بازار خودرو در هفته نخست بهمن ماه بود. مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خودروسازان موظف هستند به اصلاح قیمت، بر اساس قیمتی که سازمان حمایت به آن‌ها اعلام کرده است و مابه التفاوت مبلغ دریافت شده به خریداران عودت داده خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فروش فوری خودروسازان دیروز در حالی صورت گرفت که قید قیمت پنج درصد زیر نرخ بازار این محصولات در هفته اول بهمن ماه، رعایت نشد و خودروها با قیمت بعضاً بالاتری ثبت نام شدند.

همچنین طبق پیش‌بینی‌ها و به دلیل انتظارات افزایش قیمت ، ظرفیت این ثبت‌نام‌ها نیز در مدت کوتاهی تکمیل شد. همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، پیش‌فروش فوری خودروسازان در همان ساعات اولیه بسته شد.

به گونه‌ای که براساس گزارش تسنیم، دو ساعت پس از آغاز پیش‌فروش سایپا برای هشت محصول، ظرفیت‌های پیش‌فروش این شرکت تکمیل شد، این زمان برای ایران‌خودرو که 11 محصول خود را عرضه کرد، سریع‌تر هم بود و ظرف 75 دقیقه این ظرفیت تکمیل شد.

اگر چه خودروسازان با لحاظ کردن برخی شرایط از قبیل محدود کردن خرید خودرو به هر کد ملی و هر کد پستی، حذف سهمیه نمایندگی‌ها و حذف خریداران زیر 18 سال سعی در فروش محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی داشتند، اما باز هم این پیش‌فروش بدون اما و اگر نبود.

به طوری که این ابهامات از دو روز قبل یعنی زمانی که اطلاعیه‌های قیمت فروش فوری توسط خودروسازان صادر شد، آغاز شد. در این باره، نکته قابل توجه، مربوط به قیمت‌های اعلامی بود.

در شرایطی که ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند که محصولات خود را با قیمت حاشیه بازار هفته نخست بهمن ماه عرضه خواهند کرد، اما در کمال تعجب همگان دیدند که این قیمت‌ها بسیار بیشتر از قیمت خودرو در بازار در هفته نخست بهمن ماه بوده و حتی به نظر می‌رسد تا حدی بر مبنای پنج درصد زیر قیمت های فعلی بازار خودرو تعیین شده است.

به عنوان مثال، ایران خودرو قیمت پژو 206 تیپ 2 را در فروش فوری 72 میلیون تومان اعلام کرد، در حالی که قیمت این خودرو در هفت بهمن ماه در بازار آزاد 61 میلیون و 300 هزار تومان و در اول بهمن ماه 60 میلیون و 500 هزار تومان گزارش شده است.

از سوی دیگر بررسی قیمت های سایپا در فروش فوری دیروز نشان می‌دهد که این نرخ‌ها در برخی موارد از نرخ بازار خودرو در هفته اول بهمن ماه بالاتر است و در برخی موارد نیز قیمت بازار در دهه اول بهمن ماه تعیین شده است.

بر این اساس، قیمت تیبا SX در پیش فروش دیروز 40 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده بود در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه با قیمت 40 میلیون و 660 هزار تومان در بازار معامله شده است.

در این حال، امیر حسین قناتی مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در گفتگو 18:30 شبکه خبر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قیمت برخی خودروها در فروش فوری اخیر، بیشتر از میزان عنوان شده است (5 درصد زیر نرخ های بازار دهه اول بهمن ماه) گفت: مطمئناً اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، خودروسازان موظف هستند به اصلاح قیمت ، بر اساس قیمتی که سازمان حمایت به آن‌ها اعلام کرده است و مابه التفاوت مبلغ دریافت شده به خریداران عودت داده خواهد شد.

بابایی نماینده سایپا نیز با اشاره به لزوم کنترل بازار و ورود خودروهای خریداری شده به بازار، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که قبل عید و حداکثر تا 10 روز آینده، خودروهای ثبت نام شده را به مردم تحویل دهیم. وی در خصوص تاخیر در تعهدات قبلی اظهار کرد: جز عذرخواهی و شرمندگی حرفی نداریم!

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    […] اگر می خواهید بازار از قفل دراید و بیکار این مردم کم شود و به اخرین واکنش وادار نکند لازم است دولت و بانکها به فکر تولید باشد و از دخالت در بازار دست بردارند و بیخود شعار های جدید ” جنگ اقتصادی ” برای گول زدن مردم تولید نکند

  • رضا

    […]هرج ومرج […] یعنی همین