کد مطلب: ۴۰۷۲۸۶

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی

افزایش قیمت بیت‌کوین تا کجا ادامه دارد؟ / وضعیت بازار طلا و دلار در آستانه نشست فدرال‌رزرو

افزایش قیمت بیت‌کوین تا کجا ادامه دارد؟ / وضعیت بازار طلا و دلار در آستانه نشست فدرال‌رزرو

در هفته‌ای که گذشت دلار، طلا، نفت و بیت‌کوین روند صعودی داشتند. نااطمینانی‌های ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نشست اواسط ماه نوامبر (ماه آینده) چین و ایالات متحده آمریکا برای ادامه مذاکرات تجاری و نشست دو روزه مقامات فدرال‌رزرو در روزهای پایانی هفته جاری از جمله عواملی است که بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.

در آخرین روز از معاملات هفته گذشته (روز جمعه) دلار در بالاترین سطح هفت روز اخیر قرار گرفت و به 97.83 واحد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، در هفته‌ای که گذشت با رشد 0.56 درصدی مواجه شد.

به‌دنبال افزایش عدم قطعیت ناشی از احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق، قیمت دلار در برابر پوند انگلیس افزایش یافت.

در عین حال، نشست مقامات فدرال‌رزرو در روزهای پایانی هفته جاری برگزار خواهد شد. تحلیلگران و کارشناسان بسیاری معتقدند، با توجه به شرایط اقتصادی و احتمال وقوع رکود انتظار می‌رود، بانک مرکزی آمریکا در این نشست برای کاهش مجدد نرخ بهره تصمیم‌گیری کند.

این اتفاق بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بازار طلا هم در این هفته رشد 0.9 درصدی را تجربه کرد.

اگرچه خوش‌بینی‌ها به حصول توافق تجاری میان پکن و واشینگتن موجب رشد بازار سرمایه و اوراق قرضه آمریکا شد، اما عدم قطعیت در بریتانیا از یک‌سو و احتمال ادامه سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو از سوی دیگر، رشد طلا را هم به‌دنبال داشت.

در هفته چهارم اکتبر بازار نفت نیز با رشد 4.2 درصدی مواجه شد و موفق شد بهترین عملکرد هفتگی طی پنج هفته گذشته را به‌ثبت برساند.

خوش‌بینی‌ها به توافق تجاری میان آمریکا و چین، افت ذخایر نفت آمریکا و اقدام احتمالی اوپک و متحدانش برای کاهشِ بیشترِ تولید از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بوده است.

بیت‌کوین که در هفته سوم اکتبر با افت پنج درصدی مواجه شده بود و در محدوده هفت هزار و 500 دلار معامله می‌شد، بار دیگر از قله هشت هزار دلار عبور کرد و در ساعات پایانی آخرین روز از معاملات هفته گذشته (روز یکشنبه) به 9 هزار و 728 دلار رسید.

به این ترتیب این ارز دیجیتال در هفته چهارم اکتبر 18 درصد رشد کرد.

از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، تاکید رئیس‌جمهور چین مبنی بر تسریع حرکت به‌سوی فناوری بلاک‌چین و پذیرش آن به‌عنوان یک نوآوری اصلی بوده است.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم قراردادهای آتی بکت به بالاترین میزان تاریخ یک ماهه خود رسیده است.

این در حالی است که در ابتدا استقبال زیادی از پلتفرم بکت نشده بود.

بازارهای جهانی

آیا روند صعودی بیت‌کوین ادامه می‌یابد؟

درحالی‌که قیمت بیت‌کوین در هفته سوم اکتبر به کمترین سطح پنج هفته گذشته رسیده بود، هفته گذشته با رشد 18 درصدی مواجه شد.

پیش از اصلاح قیمت بیت‌کوین و رسیدن آن به محدوده 9 هزار و 500 دلار، قیمت این ارز دیجیتال در ساعات ابتدایی روز شنبه از 10 هزار دلار هم عبور کرد.

به گزارش فوربس ، پلن بی (Plan B) از خوش‌بین‌های بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت‌کوین تا پیش از شروع سال 2021 به 100 هزار دلار خواهد رسید.

پس از یک دوره کوتاه‌مدتِ تثبیت، به نظر می‌رسد بیت‌کوین بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفته است.

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت newsbtc ، اگر قیمت بیت‌کوین از سطح حمایتی 9 هزار و 500 دلار بیشتر کاهش یابد سطح حمایتی بعدی 9 هزار و 200 دلار خواهد بود. اما عبور از این نقطه می‌تواند بیت‌کوین را تا هشت هزار و 750 دلار هم کاهش دهد.

در مقابل، اگر روند صعودی بیت‌کوین ادامه یابد، سطوح مقاومتی بعدی 9 هزار و 900 دلار و بعد از آن 10 هزار دلار است.

با این حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت این ارز محبوب دیجیتال در هفته‌های پیش رو به بیش از 10 هزار و 500 دلار صعود می‌کند.

آینده دلار چه می‌شود؟

در روزهای پایانی هفته جاری نشست مقامات فدرال‌رزرو برگزار می‌شود و آنها برای ادامه سیاست‌های انبساطی در ایالات متحده آمریکا تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش dailyfx ، مقامات فدرال‌رزرو بارها تصریح کرده‌اند که آنها با توجه به داده‌های اقتصادی سیاست‌گذاری‌ می‌کنند. بنابراین اگر بانک مرکزی بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد، پیام ضمنی آن این است که فدرال‌رزرو نیاز دارد تا سیاست‌های انقباضی سال گذشته را خنثی کند.

از این رو، پیش‌بینی می‌شود برای سرمایه‌گذاران بیش از بازدهی، نقدینگی و دارایی‌های قابل نقد شدن در اولویت باشد. در این صورت قیمت دلار افزایش خواهد یافت.

هم‌زمان قرار است نرخ رشد اقتصاد آمریکا و وضعیت بازار کار این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر شود.

تمامی این عوامل بر عملکرد بازارها و رفتار سرمایه‌گذاران تاثیرگذار خواهد بود.

پیش‌بینی وال‌استریتی‌ها و مین‌استریتی‌ها از قیمت طلا

روند صعودی بازار طلا در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته موجب شده است که تحلیلگران بار دیگر به آینده فلز زرد خوش‌بین شوند.

درحالی‌که قیمت جهانی طلا بار دیگر به کانال هزار و 500 دلار بازگشته است، در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو اکثریت تحلیلگران وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت روند صعودی فلز زرد را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

نظرسنجی کیتکو

جمیل احمد، تحلیلگر ارشد اقتصادی، رشد قیمت طلا در روز جمعه را تعدیل تکنیکال بازار خوانده و گفته است: چنین روندی در بازار نفت هم دیده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که قیمت طلا به بیش از هزار و 535 دلار در هر اونس افزایش یابد.

آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت

موسسه گلدمن سَکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت در سال آینده و در صورت غیاب هرگونه شوک در بازار انرژی، در همان محدوده 60 دلار باقی خواهد ماند.

در صورت بروز عوامل ژئوپلیتیک هم ممکن است متوسط قیمت نفت تا 62 دلار افزایش یابد.

با این حال، طولانی شدن جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، کاهش تقاضا برای نفت را در ماه‌های اخیر به‌دنبال داشته است.

این بانک آمریکایی در عین حال، پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای طلای سیاه را در سال 2019 به 950 هزار بشکه در روز کاهش داده است. این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی این رقم 1.25 میلیون بشکه در روز بوده است.

گلدمن سَکس همچنین چشم‌انداز خود از میزان تقاضا برای نفت را در سال 2020 از قم 1.45 میلیون بشکه در روز به 1.25 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.