کد مطلب: ۶۴۸۲۱۲

افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی/ بحران غذا در راه است؟

افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی/ بحران غذا در راه است؟

افزایش بهای جهانی گندم و مواد غذایی در پی تداوم بحران اوکراین، لزوم توجه به وضعیت تامین و توزیع این محصول استراتژیک در کشورمان را مضاعف کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش قیمت جهانی گندم و مواد غذایی، بحران غذا در راه است؟

صداوسیما نوشت، با فروزان تر شدن شعله های جنگ بین روسیه و اوکراین که یک سوم گندم عرضه شده در بازارهای جهانی را تولید می کنند، بهای این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته و این رقم از ابتدای بحران تاکنون، به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

به گفته محمدجواد مویدیان، کارشناس اقتصاد کشاورزی، در سال زراعی گذشته، ​روسیه ۳۸ و اوکراین ۲۲ میلیون تُن از عرضه جهانی گندم را به نام خود ثبت کردند اما این رقم، در ژانویه گذشته حدود ۳۰ میلیون تن کاهش داشته است.

این روند نگرانی دولت های غربی را در قبال تبعات موضع گیری های خود علیه روسیه مضاعف کرده است،​ بطوری که امانوئل مکرون در جدیدترین اظهاراتش در تبلیغات انتخاباتی تصریح کرد: اروپا باید آماده پذیرش بیش از ۶۰ میلیون مهاجر از افریقا و آسیا در سال های آتی باشد، چراکه ادامه تحریم های علیه روسیه، زندگی در افریقا و آسیا را که مقدار زیادی گندم از روسیه وارد می کنند،​ دشوار تر کرده و این کشورها را با بحران غذایی مواجه خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز در تحلیل تبعات تحریم های غرب علیه روسیه نوشت: اعمال تحریم های بیشتر می تواند افزایش قیمت های انرژی و محصولات غذایی به ویژه گندم را تشدید کند.

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی هشدارگونه با صراحت گفت: ما باید حواسمان به صادرات گندم به کشورهای غیردوست باشد، چون تحریم های غربی باعث بروز بحران انرژی و مواد غذایی شده است.

در این میان برخی از کشورهای وارد کننده گندم از روسیه به فکر تامین نیاز خود از کشورهای دیگر افتاده اند و به عنوان نمونه، مصر در تلاش است لااقل بخشی از گندم مورد نیاز خود را از هند وارد کند. این درحالی است که چنین رویکردی، افزایش بهای گندم در بازارهای جهانی را تشدید خواهد کرد.

با توجه به این شرایط، توجه به وضعیت ذخایر گندم در کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است و اگرچه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم اقدامی موثر و مثبت به شمار می رود اما ضروری است در کنار این اقدامات، مبارزه با قاچاق این محصول و نیز،​ افزایش نظارت بر شبکه تامین و توزیع آرد و نان بصورت جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درگفته های دوستان وکشاورزان عزیزدولت محترم هیچ گونه حمایتی ازکشاورزان زحمت کش گندم کارنمی نمایدچگونه منتظرکمک به اقتصادکشورباشیم درحالی که به نفع یه عده افراددلال وسودجوشده است فقط خداخودش رحم کند.

  • محمود

    من گناوه از استان بوشهرم چند ماه از به دست اومدن گندمهای روستا میگذره اما چون کمباین نیست محصولم خراب شده بعد چه انتظاری از کمک دولت به کشاورزان میشه داشت

  • هادی

    گندم نیست که بخوادقیمت بالاباشه شمالغرب زیرخاک عراق دفن شده خاک مثل کولاک است بقیه جاهاهم خشکسالی هست گندم اکثرنقاط سوخته

  • ناشناس

    بابا کم چرت و پرت بنویس اکراین چقدره که گندم جهان بده بعدش ما تو تولید گندم مگر خودکفا نیستیم چه لزومی داره گران بشه

  • ناشناس

    افغانها هم در ایران بر این دامن زدهاند

  • ناشناس

    چرا بعضی رسانه‌ها علاقه دارن، بحران آفرینی بکنم. من منکر عدم حمایت دولت نیستم ولی این انگار می‌خوایم یکسری مسایل رو به مردم القا بکنیم.

  • حسین هستم از کردستان

    باسلام خواهشم از دولت محترم این است که مبلغ ۱۵۰۰ تومان به نرخ تضمینی گندم درسال جاری اضافه کنم تا کشاورزان در تحویل گندم به مراکز دولتی و جلوگیری از قاچاق تشویق شوند!!!!! گندم داخلی کلوتین بیشتری نسبت به گندم خارجی دارد پس حمایت از کشاورز ازاهم واجبات است

  • ناشناس

    خدایا کمک این چه بلای سر مردم امده کشاورز مشکل دارد کارگر مشکل دارد کار مند مشکل دارد کاسب وتولیدکننده مسکل دارد باز نشسته مشکل دارد آیا کسی هست که مشکل نداشته باشد خدایاخدایا خدایا

  • محمد

    اقایون ک دارن میگن 1500 اضاف کنن تو ک هیچی نمیدونید الکی نظر ندین من کشاورز 20هکتار دارم سوختم ازاده کود جهاد کشاورزی اصلا نمیده اگه هم میده هکتار دو کیسه من موقع کود هر هکتار 5میدم و قیمت ازاد هر کیسه 300میخرم اینو در نظر داشته باشید بغیر از سم ک دو برابر قیمتش شده خوب من کشاورز ک همه رو با قیمت بالا خریدم مگ مرض دارم محصولمو با قیمت کم بدم دولت ک شهریا بخاطر دویست تک تمنی داره خودشو جر میده میخام اینو هم نخورید

  • مهدی

    خدا پدرتون و بیامرزه که واقعیت روزگار و برای مردم تشریح میکنید، یه عده که فقط عین بچه کوچولو نق میزنن وتا دولت میخواد یه اصلاحی تو امور بکنه فریاد وا مصیبتا سر میدن