خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۳۷۳۶

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت / ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها

تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت / ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها

طبق آمارهای اعلام شده ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان با بهانه‌های مختلف در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند. حالا گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه آنها به‌طور عمدی از عرضه محصولات خود به بازار خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آمارها در حال حاضر خودروسازان حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را در پارکینگ‌ها دپو کرده‌اند.

حالا باید دید این امتناع در عرضه خودروها چه تاثیری بر بازار خودرو و به‌طور ویژه قیمت‌ها دارد؟

به نقل از روزنامه اعتماد ، قیمت خودرو از ابتدای سال تاکنون توسط دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بین ۳۵ تا ۶۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

به‌طور مثال، قیمت پراید صندوق‌دار که اول فروردین ماه امسال ۱۰۶ میلیون تومان بوده با ۶۰ درصد رشد به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. یا قیمت پژو ۴۰۵ که در فروردین ۱۸۰ میلیون تومان بوده و حالا به ۲۷۷ میلیون تومان رسیده است.

در دیگر مدل‌ها و برندها نیز این افزایش قیمت تکرار شده و قابل مشاهده است.

با اینکه خودروسازان، نسبت به کمبود قطعات و گرانی مواد اولیه و تورم موجود گلایه‌هایی داشته و عنوان می‌کنند که این افزایش قیمت‌ها نیز جبران زیان آنها را نمی‌کند، اما حالا این موضوع مطرح شده که دو خودروساز بزرگ به‌طور عمدی از عرضه محصولات خود به بازار خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها رو به بالا افزایش پیدا کند.

مشکل بازار خودرو عرضه و تقاضا است

حمیدرضا قندی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان در اینباره گفته است: مشکل خودرو در حال حاضر عرضه و تقاضاست، متاسفانه خودروسازها عرضه را انجام نمی‌دهند که علت افزایش قیمت نیز همین موضوع بوده است.

او افزود: آنجا که سازمان بازرسی عدم عرضه اتفاق افتاده را مصداق احتکار دانسته است، قرار شده که تا پایان سال خودروسازان در مجموع ۱۰۰ هزار خودرو را به بازار عرضه کنند.

به گفته این مقام صنفی، اگر این اتفاق رخ دهد اثر کاهشی روی بازار خواهد داشت در غیر این صورت این روند ادامه پیدا می‌کند.

قندی بیان کرد: خودروسازان با عدم عرضه افزایش قیمت را به بازار تحمیل می‌کنند تا بتوانند قیمت کارخانه را افزایش دهند.

علت دپو خودروها چیست؟

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه نیز روز گذشته در این خصوص گفته است: همه مردم در فضای مجازی دیدند که ما توقفگاه‌هایی داریم که هزاران خودرو در آنجا پارک شده و مردم سوال دارند که علت آن چیست؟

او افزود: همکاران ما در این زمینه بازدیدهایی از توقفگاه‌ها داشتند و از دو شرکت خودروساز بازدید کردند و با مسوولان توافق و مذاکره کردند که تا پایان آبان سال جاری تعداد خودروهایی که ادعا می‌شود دارای نقصند کاهش یابد ولی به تعهد خود عمل نکردند و به تعداد آن افزوده شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه بیان کرد: اگر این خودروها به دلیل نقص قطعه در پارک هستند چرا زمانی که قیمت خودرو افزایش می‌یابد تعداد خودرو کاهش می‌یابد. ما مدعی هستیم این همه خودرویی که در توقفگاه‌هاست موجب التهاب در بازار می‌شود و حبس سرمایه را در این زمینه داریم، لذا همکاران از مسوولان دو خودروساز توضیحات خواستند و باید پاسخ ارسال کنند.

خداییان گفت: اگر پاسخ قاطع‌کننده نباشد مراتب به مراجع قضایی ارسال می‌شود و منتظریم که آیا به تعهدات‌شان عمل می‌کنند یا در غیر این صورت پرونده به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود. البته وزیر صنعت و معدن زمانبندی تعیین کرده‌اند و خواهشمندم که جدی‌تر وارد عمل شوند.

توان تولید ۴۰ درصد کاسته شد

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو نیز در خصوص توقفگاه‌هایی که هزاران خودرو در آنها پارک شده‌اند گفت: تعداد خودروهایی که در کف پارکینگ‌ها و در توقفگاه‌ها پارک شده در مقایسه با سال‌های اخیر رقم بی‌سابقه‌ای است و بر اساس آمارهایی که اعلام می‌شود در حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در کف است که در صف تجاری شدن هستند.

این کاشناس خودرو خاطرنشان کرد: بازار خودرو در شرایط کنونی نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰ درصد از توان تولید خود را از دست داده است که این قضیه ناشی از شدت تحریم‌ها و بحث‌های حاشیه‌ای دیگر بود و غیر از این موضوع ممنوعیت واردات خودرو نیز بر قیمت‌ها و عرضه خودرو به بازار بی‌تاثیر نبوده است.

سنجری تصریح کرد: در این مدت شاهد بازاری بودیم که تحت تاثیر موضوعات گوناگون به شرایط بحرانی نزدیک و عرضه خودرو هم محدود شد.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سایپا

    قیمت خودرو ب شدت افزایشی است.
    برجام بطور حتم منحل شده
    ومنتظر دلار ۵۰تا۸۰باشید
    وپراید۴۰۰تا۵۰۰میلیون
    شک نکنید
    از عرضه نشدن خودرو باید متوجه باشید.

  • سایپا سیتروئن

    عزیزان
    برجام منحل شدس.
    منتظر افزایش بسیار سنگین قیمت ها باشید.
    وتاوقتی قیمت ها افزایش سنگین نداشته باشد
    خودروساز ها ب هیچ وجه عرضه نخواهند کرد.
    گروه خودرو سازی سایپا

    • ناشناس

      سلام دلال عزیز ممنون از احتکار های انجام داده شما

  • ناشناس

    تمام دلایل گرانی در بازار را حتی یک بچه هم تشخیص میده
    اما یک مرد پیدا نمیشه که چاره کنه
    دولت هم که فعلا اسم خودشو از دیگران می پرسه
    دیگه با چه زبانی بگیم ؟
    عزیز نمیتونی استعفا بده
    چرا ملت را به گروگان گرفتید؟
    آقای مسئول نفس ات از جای گرم بلند میشه
    یک ماه بیا مثل ما ملت فلک زده زندگی کن تا از فرط نداری چهار چرخ ات بره هوا

  • ناشناس

    تنها راه مقابله با مافیای خودرو فقط و فقط نخریدن است بس ۹

    • ناشناس

      مستند اتاپوس ببین تا متوجه بشی چه قدرتی دست مافبا هست و اصلا چطور مافیا خودرور شکل گرفت

  • ناشناس

    کسی برخورد کنه نیست

  • بدبخت

    زمانی که تیبا صندوقدار ۱۳۸ میلیون بود، من با هزار آرزو ۱۵۰ تومن وام جور کردم که یه تیبا بگیرم و ۱۲ تومنم ته جیبم بمونه، تا ثبتام وام کردم، تا تو نوبت وایستادم تا به خودم اومدم همون تیبا شد ۱۹۰ تومن، خدایا منو بکش راحت بشم، دیگه زجر کشم نکن??????

  • ناشناس

    زمانی که تیبا صندوقدار ۱۳۸ میلیون بود، من با هزار آرزو ۱۵۰ تومن وام گرفتم که یه تیبا بگیرم و ۱۲ تومنم ته جیبم بمونه، تا ثبتام وام کردم، تا تو نوبت وایستادم تا به خودم اومدم همون تیبا شد ۱۹۰ تومن، خدایا منو بکش راحت بشم، دیگه زجر کشم نکن??????

  • ناشناس

    زمانی که تیبا صندوقدار ۱۳۸ میلیون بود، من با هزار آرزو ۱۵۰ تومن وام گرفتم که یه تیبا بگیرم و ۱۲ تومنم ته جیبم بمونه، تا ثبتام وام کردم، تا تو نوبت وایستادم تا به خودم اومدم همون تیبا شد ۱۹۰ تومن، خدایا، دیگه زجر کشم نکن??????

  • ناشناس

    زمانی که تیبا صندوقدار ۱۳۸ میلیون بود، من با هزار آرزو ۱۵۰ تومن وام گرفتم که یه تیبا بگیرم و ۱۲ تومنم ته جیبم بمونه، تا ثبتام وام کردم، تا تو نوبت وایستادم تا به خودم اومدم همون تیبا شد ۱۹۰ تومن، خدایا دیگه طاقتم سر اومد??????

  • ناشناس

    خدایا ما بنده های نالایق تو خود به خود ظلم خواهیم کرد و به هم دیگر رحم نخواهیم نکرد تو خودت مارا از گرداب این همه ظلم این همه بی تدبیری این همه نابسامانی نجاتمان ده