کد مطلب: ۲۹۲۴۲۳

افزایش قیمت خوراک، چالش تازه تولیدکنندگان روغن موتور

افزایش قیمت خوراک، چالش تازه تولیدکنندگان روغن موتور

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور گفت: این افزایش قیمت صنعت روانکار‌ها را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد.

حمید رضا خلیلی با انتقاد از تصمیم اخیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر افزایش 90 درصدی قیمت خوراک صنایع روغن‌سازی افزود: این تصمیم به شدت برشرکت های تولید کننده روانکارها اثر خواهد داشت،­ صنعتی که تعداد زیادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده و یک محصول استراتژیک تولید می کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان اینکه 4 شرکت عمده تولید‌کننده روغن‌های صنعتی در کشور، شرکت‌های بورسی هستند گفت : ​­­این افزایش قیمت خوراک بر سهام این شرکت ها در بازار سرمایه نیز اثر گذار خواهد بود.

خلیلی با تاکید بر اینکه محصول تولید شده در پالایشگاههای روغن سازی کاربرد زیادی در حمل ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و همچنین در دیگر صنایع دارند گفت اظهار داشت: اتفاقی که دیروز افتاد و قیمت خوراک را 90 درصد افزایش داد به شدت بر بهای تمام شده محصول این صنعت اثر گذار بوده و باعث می شود تا قیمت این محصولات در بازار افزایش یابد و لطمات آن متوجه مردم و مصرف کنندگان خواهد بود.

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی کشور یکی دیگر از تبعات افزایش قیمت خوراک صنایع روانکارها را از بین بردن بازارهای صادراتی این محصول دانست و گفت: با این تصمیم فرصتی در اختیار رقبای خارجی ما گذاشته خواهد شد تا بتوانند با عرضه محصولات مشابه، جای ما را در بازارهای رقابتی بگیرند و با این اتفاق عملا بازارهای هدف صادراتی محصولات خود را در اختیار رقبا قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه دلیل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی، تغییر مبنای محاسبه قیمت نرخ ارز 4200 تومان به نرخ ارز آزاد و یا بازار ثانویه است افزود: درحالی مبنای قیمت گذاری خوراک بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود که از سال 93 تا حدود 2 ماه پیش مجوز هیچ گونه افزایش قیمتی به ما داده نشده و محدود کردن قیمت ها باعث تحمیل زیان به این صنعت شده است.

خلیلی­ بیان کرد: اگر قرار باشد مبنای قیمت گذاری خوراک پالایشگاه های روغن سازی ارز آزاد باشد پس قیمت روغن های صنعتی و روانکارها در بازار داخلی هم باید بر مبنای همان ارز محاسبه شود نه اینکه قیمت ما تحت کنترل و محدود به مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده باشد و از آن طرف قیمت خوراکمان را با ارز بازار آزاد محاسبه کنند.

وی ­از مسئولان مرتبط با این تصمیم،​ خواست وقتی چنین تصمیم مهمی درباره یکی از استراتژیک‌ترین صنایع کشور گرفته می‌شود­ نخستین انتظار ما این است که نماینده ای از این صنعت نیز در این جلسات حضور داشته باشد.

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور در پایان گفت: هدف ما همراهی با دولت است و این همراهی مستلزم حضور ما در جلسات تصمیم گیری است. زیرا ماهم پیشنهاداتی داریم که هم منافع دولت را تامین کند و هم بازار را اینچنین دچار آشوب نکند.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.