کد مطلب: ۳۶۷۳۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روند مبادلات با چک مثبت شد / ۹ درصد چک‌ها برگشت خورد

روند مبادلات با چک مثبت شد /  9 درصد چک‌ها برگشت خورد

مبلغ چک‌های مبادله‌شده در اسفند ماه نسبت به ماه قبل بیش از 39 درصد افزایش داشته، این افزایش در تعداد نیز به بیش از 15 درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که چک‌های مبادله‌شده در بهمن ماه سال گذشته نسبت به ماه قبل هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ کاهش یافته بود، در اسفند ماه خلاف این موضوع اتفاق افتاد.

کل چک‌های مبادله‌شده در سطح کشور در اسفند ماه سال 1397 نسبت به بهمن ماه از نظر تعداد 15.3 درصد و از نظر ارزشی 39.1 درصد افزایش یافته است.

در آخرین ماه سال گذشته بالغ بر 7.6 فقره چک به ارزش 103 هزار میلیارد تومان مبادله شده است.

از نظر تعداد همانند ماه قبل سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با 35.6 درصد، 9.7 درصد و 7.9 درصد پیشتاز بیشترین چک‌های مبادله شده در بین سایر استان‌ها هستند.

از نظر ارزشی نیز سه استان مذکور شده جلوتر از دیگر استان‌ها هستند، تهران با 55.3 درصد اول و اصفهان با 5.5 و خراسان با 5.4 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

2.7 میلیون فقره از کل چک‌های مبادله شده در اسفند ماه به ارزش 57 هزار میلیارد تومان در استان تهران مبادله شده است.

چک‌های وصول شده در اسفند ماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه 41.8 درصد از نظر ارزشی و 16.5 درصد از نظر تعداد رشد داشته است.

در حالی که تعداد چک‌های مبادله‌شده کشور در بهمن ماه معادل 6 میلیون فقره بوده، اما در اسفند ماه به 6.9 میلیون فقره افزایش یافته، از نظر ارزشی نیز از 65 هزار میلیارد تومان به بهمن ماه به بیش از 93 هزار میلیارد تومان رسیده است.

91.2 درصد از کل تعداد و 90.6 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله شده وصول شده است.

همانند دیگر آمارهای استانی از مبادلات چکی اسفند ماه، در بخش چک‌های وصول شده نیز استان‌هایی که در بهمن ماه بیشترین چک وصولی را داشتند، در اسفند ماه نیز تکرار شدند.

بیشترین تعداد چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های مبادله‌شده در سطح هر استان نسبت به دیگر استان‌ها استان‌های البرز و گیلان با 92.8 درصد، یزد با 92.1 درصد و خوزستان با 91.7 درصد سه رتبه نخست را از آن خود کرده‌اند.

در مقابل کمترین نسبت چک‌های وصولی به کل در سه استان کهگیلویه و بویراحمد با 83.6 اول و دو رده بعدی به دو استان چهارمحال و بختیاری و کردستان به ترتیب با 86.7 درصد و 86.9 رصد قرار دارند.

از نظر ارزشی استان خوزستان بیشترین چک را نسبت به کل چک‌های مبادله‌شده در سطح این استان را نسبت به دیگر استان‌ها به خود اختصاص داده است، کهگیلویه و بویراحمد با 93 درصد و کرمانشاه با 92.8 درصد در رتبه دوم و سوم هستند.

کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌شده در سه استان ایلام با 82.2، لرستان با 85.4 درصد و هرمزگان با 87.1 درصد رقم خورد.

671 هزار فقره از 7.6 میلیون فقره چک مبادله‌شده به ارزش بیش از 9 هزار میلیارد تومان در اسفند ماه سال گذشته برگشت خورده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 4.6 درصد و از نظر مبلغ 17.8 درصد افزایش داشته است.

8.8 درصد از کل تعداد و 9.4 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌شده کشور در اسفند ماه سال 1397 برگشت خورده است.

در سطح کشور استان‌هایی که از نظر ارزشی بیشترین چک برگشتی را داشته‌اند به ترتیب سه استان ایلام با 17.9، لرستان با 14.6 درصد و هرمزگان با 12.9 درصد در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند و سه استان خوزستان با 6.4 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 7 درصد و کرمانشاه با 7.2 درصد کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در استان تهران در ماه مذکور 2.7 میلیون فقره چک به ارزش حدود 57 هزار میلیارد تومان مبادله شده که 2.5 فقره آن به ارزش حدود 52 هزار میلیارد تومان وصول و 212 هزار فقره به ارزش 5 هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.