خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۶۹۶۳

مبادلات چکی کاهش یافت / نیمی از چک‌های بانکی کشور در تهران مبادله می‌شود

مبادلات چکی کاهش یافت / نیمی از چک‌های بانکی کشور در تهران مبادله می‌شود

مبادلات انجام شده با چک کشور در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه کاهش یافته است، این کاهش هم در تعداد و هم در ارزش چک‌های مبادله‌ای خود را نشان داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعداد چک‌های مبادله شده در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه بیش از 8 درصد کاهش یافته است. کاهش مبادله بر اساس چک در مبلغ نیز خود را نشان داده اما نسبت به تعداد رقم کمتری داشته، یعنی مبلغ چک‌‌ها به اندازه تعداد آنها کم نشده است.

ارزش چک‌های مبادله‌ای در بهمن ماه سال 1397 معادل 0.6 درصد کاهش یافته است.
تعداد کل چک‌ها در ماه مذکور بالغ بر 6.6 میلیون فقره و مبلغ آن‌ها معادل 741 هزار میلیارد ریال است.

بر خلاف این که مبلغ کل چک‌ها در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه کاهش داشته اما مبلغ چک‌های وصولی افزایش 0.3 درصد افزایش یافته اما در تعداد کاهش 7.7 درصدی داشته است.

در کل کشور شش میلیون فقره به ارزش 659 هزار میلیارد ریال وصول شده است.

چک‌های وصول شده سطح کشور در بهمن ماه سال 1397، از نظر تعداد 90.7 درصد و از نظر مبلغ 89.1 درصد کل حجم چک‌های مبادله شده در این ماه است.

هم در تعداد و هم در ارزش، چک‌های برگشتی بهمن ماه نسبت به دی ماه کاهش محسوسی داشته، این کاهش در تعداد معادل 15.7 و در مبلغ معادل هفت درصد بوده است.

642 هزار فقره به ارزش 82 هزار میلیارد ریال از حجم کل چک‌های مبادله شده در بهمن ماه سال گذشته برگشت خورده است.

در بین استان‌های کشور استان‌های تهران با 35.1 درصد، اصفهان 9.7 درصد و خراسان رضوی با 7.9 درصد بیشترین سهم از حجم کل چک‌های مبادله شده در سطح کشور را از آن خود کرده‌اند.

از نظر ارزشی نیز این سه استان بالاتر از دیگر استان‌ها قرار دارند. جزئیات سهم این سه استان به این شرح است: تهران 54.3 درصد، خراسان رضوی 5.6 درصد و اصفهان 5.5 درصد است.

استان سمان در سطح کشور بیشترین و استان خراسان شمالی کمترین چک برگشتی را در بهمن ماه سال گذشته داشته است.

در بین استان‌های کشور نسبت ارزش چک‌های برگشتی به حجم کل چک‌های مبادله شده در هر استان، استان سمان 14.8 درصد، اصفهان و خراسان رضوی هر کدام 14.3 درصد و مرکزی 13.5 درصد بیشترین چک‌های برگشتی را داشته است.

خراسان شمالی با 7.4 درصد، کرمانشاه و خوزستان با 7.5 درصد و گیلان با 8.6 درصد استان‌هایی هستند که در نسبت به سایر استان کمترین نسبت ارزشی چک‌های برگشتی را در مقایسه با حجم کل چک‌های مبادله شده در سطح استان را دارند.

استان گیلان با 92.6 درصد فقره چک وصولی در صدر بیشترین نسبت چک‌های وصولی به کل چک‌های کل چک‌های مبادله‌ای در سطح استان را از آن خود کرده است. استان البرز و خوزستان هر کدام با 91.9 درصد و یزد با 91.6 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

کمترین تعداد چک‌های وصولی در سه استان کهگیلویه و بویراحم، کرمان و کردستان به ترتیب با 84.7، 85.7 و 85.9 درصد رقم خورده است.

از نظر ارزش چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های مبادله استان خراسان شمالی پیشتاز است. استان‌های خراسان شمالی با 92.6 درصد، کرمانشاه و خوزستان هر یک با 92.5 و گیلان با 91.4 درصد بالاتر از سایر استان‌های کشور قرار گرفته‌اند.

کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله مربوط به استان سمنان با 85.2 درصد است، رده‌های بعدی متعلق به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان با 85.7 درصد و مرکزی با 86.5 درصد است.

در بهمن ماه سال گذشته تعداد و ارزش چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های مبادله شده در سطح کشور به ترتیب معادل 90.3 و 88.9 درصد است.

وضعیت چک‌های مبادله شده بهمن ماه سال گذشته در استان تهران

تعداد و ارزش چک‌های مبادله شده استان تهران در بهمن ماه سال 1397 به ترتیب 2.3 میلیون فقره و 402 هزار میلیارد تومان است.

در سطح استان تهران، 2.1 میلیون فقره چک به ارزش 358 هزار میلیارد ریال از کل حجم چک‌های مبادله‌ای در این استان وصول شده است.

چک‌های وصول شده این استان در بهمن ماه از نظر ارزشی 89.1 درصد و از نظر تعداد 90.7 درصد از حجم کل چک‌های مبادله شده را شامل می‌شود.

215 هزار فقره (معادل 9.3 درصد) از چک‌های مبادله شده در استان تهران به ارزش حدودی 44 هزار میلیارد ریال (معادل 10.9 درصد) برگشت خورده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.