کد مطلب: ۴۱۳۴۳۵

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان آذرماه تعیین تکلیف می‌شود

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان آذرماه تعیین تکلیف می‌شود

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، تا پایان آذرماه مشخص خواهد شد که نرخ خرید تضمینی گندم از سوی شورای اقتصاد افزایش می‌یابد و به قیمت ۲۵۵۰ تومان می‌رسد یا خیر.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هشتم مهر ماه امسال نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۹۹-۹۸ طبق مصوبه شورای اقتصاد ۲۲۰۰ تومان اعلام شد. نرخ اعلام شده با مخالفت کشاورزان و تشکل‌های خصوصی بخش کشاورزی مواجه شد و بنیاد ملی گندمکاران شکایت خود را در این زمینه به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرد.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، با این نرخ اعلام شده کشاورزان رغبتی به کشت گندم نخواهند داشت و در تولید و خودکفایی این محصول مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در این رابطه گفت: امیدواری ما نسبت به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به دلیل ورود رئیس قوه قضاییه به این موضوع افزایش یافته و ۵۰ تا ۶۰ درصد امیدوار هستیم که این اتفاق عملی شود.

وی در ادامه از کاهش سطح زیر کشت گندم خبر داد و گفت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم موجب کاهش سطح زیرکشت شود. در روزهای اخیر رئیس انجمن بذرهای اصلاح شده طی یک نامه از ورشکستگی شرکت‌های این انجمن به ما خبر داد و گفت که این‌ شرکت‌ها بذر اصلاح شده تولید کرده‌اند اما خریدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

هاشمی با بیان اینکه سطح کشت گندم نسبت به سال گذشته معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: استان‌های شمال غربی کشور تقریبا سطح زیرکشت‌شان به پایان رسیده اما استان‌های جنوبی در حال کشت هستند و تا یک ماه فرصت دارند با تغییر قیمت خرید تضمینی گندم، کمبود سطح کشت در استان‌های شمال غربی را برطرف کنند.

وی در پایان اضافه کرد: پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران این است که گندم را به نرخ پیشنهادی خودمان (۲۵۵۰ تومان) در اختیارمان بگذارند، تا دیگر لازم نباشد از خارج این کمبود را با واردات جبران کنیم؛ بلکه ما آمادگی این را داریم که در صورت اصلاح قیمت، یک و نیم و تا دو میلیون تن کمبود گندم را، از طریق انبارهای موجود داخلی جبران کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.