کد مطلب: ۱۲۰۰۰۵

افزایش نرخ دلار، صادرات را افزایش می دهد

افزایش نرخ دلار، صادرات را افزایش می دهد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اکنون خرید کالاهای وارداتی و فروش کالاهای صادراتی ایران به دنیا، بی واسطه صورت می‌گیرد، گفت: افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته، رشد صادرات تا پایان سال را سرعت می‌دهد. محمد لاهوتی گفت: طرف‌های تجاری ایران در سال 95 را کشور چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه اکنون خرید کالاهای وارداتی و فروش کالاهای صادراتی ایران به دنیا، بی واسطه صورت می‌گیرد، گفت: افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته، رشد صادرات تا پایان سال را سرعت می‌دهد.
محمد لاهوتی گفت: طرف‌های تجاری ایران در سال 95 را کشور چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و آلمان تشکیل می‌دهند که این ترکیب نشان می‌دهد تنوع بازارهای پیش روی ایران در حال تزاید است و کشورهای صاحب نام و تکنولوژی همچون کره جنوبی و آلمان در فهرست کشورهای طرف تجارت ما قرار گرفته‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: حجم واردات ایران از امارات متحده عربی حدود 10 درصد و از ترکیه 10 درصد کاهش نشان می‌دهد، ولی ورود کالا از آلمان 38.22 درصد رشد داشته است که این نشان می‌دهد واردات کالا به ایران تقریبا بدون واسطه و به صورت مستقیم در حال انجام است.

وی اظهار داشت: طرف‌های صادراتی ایران را نیز چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و کره جنوبی تشکیل می‌دهند که بر اساس آمارهای نه ماهه، صادرات به امارات و ترکیه با کاهش مواجه بوده است؛ به نحوی که صدور کالاهای ایرانی به امارات 6.53 و به ترکیه 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ این در شرایطی است که صادرات به کره جنوبی، 732 درصد و به چین 7 درصد افزایش را تجربه می‌کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: مطابق آمارها شاهد هستیم سهم بازارهایی مثل ترکیه و امارات که کشورهای واسطه صادرات کالاهای ایرانی در دوره تحریم بودند، از تجارت ایران کم شده و در واقع، این یک علامت مثبت به اقتصاد ایران است که نشان می‎‌دهد، تجارت ما در حال شکل‌گیری به صورت مستقیم است و تأثیر توافقات هسته‌ای نمایان تر می‌شود.

وی اظهار داشت: تراز تجاری ایران در ۹ ماهه تقریبا سر به سر است و پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آتی، تراز به نفع واردات مثبت شود که البته باید تاکید کرد که تراز تجاری منفی کشور در مقطع کنونی به لحاظ ترکیب واردات، جای نگرانی ندارد؛ چرا که 85 درصد از واردات کشور را کالاهای واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد.

لاهوتی افزود: رشد 4.38 درصدی واردات و 9 درصدی صادرات نشانگر آن است که تا پایان سال، میزان صادرات کشور به 42 تا 43 میلیارد دلار می‌رسد که متاسفانه اهداف دستیابی به 50 میلیارد دلار صادرات در سال 95، محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز طی هفته‌های گذشته نیز خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود، رشد صادراتی کشور سرعت گیرد؛ چراکه قیمت کالای ایرانی رقابتی‌تر شده و افزایش نرخ دلار باعث تشویق صادرات بیشتر خواهد شد؛ موضوعی که می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش صادرات داشته باشد و از آن جهت که به دلیل افزایش نرخ ارز قاچاق گرانتر و نیز کاهش خواهد یافت، فرصت بیشتری در اختیار تولید قرار خواهد گرفت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سؤال که اما برخی از کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت دلار به نفع صادرات نفت و مواد پتروشیمی است و به نفع بخش صادرات غیرنفتی نیست، به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه آن ممکن است وارداتی باشد، گفت: فاکتورهای مختلفی در قیمت تمام شده کالا اعم از صادراتی و یا کالایی که در داخل عرضه می‌شود، مؤثر است.

وی با بیان اینکه حقوق، دستمزد، سرمایه ثابت، بهره‌وری، نرخ ارز در ورود مواد اولیه از جمله این فاکتورهاست، افزود: لذا آن چیزی که در قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد، فقط قیمت دلار نیست و براساس آمارهای موجود بالاترین تأثیر قیمت ارز در قیمت تمام شده کالایی که مواد اولیه‌اش وابسته به واردات است، در بدترین شرایط حدود 30 درصد است و کل قیمت تمام شده را نمی‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش فارس،رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: ضمن اینکه اگر کالای صادراتی 80 درصد تأثیرپذیری‌اش را از نرخ ارز بگیرد، این کالا اصلا صرفه صادراتی ندارد و به نفع اقتصاد کشور نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.