کد مطلب: ۷۲۶۶۰۴

افزایش ۱۱درصدی تماس با سامانه مشاوره/ عمده تماس‌گیرندگان دانشجو و دانش‌آموزند

افزایش 11درصدی تماس با سامانه مشاوره/ عمده تماس‌گیرندگان دانشجو و دانش‌آموزند

میزان تماس با سامانه مشاوره 1480 در نیم سال اول 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 11درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان تماس‌گیرندگان با سامانه مشاوره ۱۴۸۰ در ۶ ماه اول امسال بیان کرد: در ۶ ماه اول سال جاری ۸۶۴هزار تماس با سامانه ۱۴۸۰ برقرار شده که بیشترین میزان تماس‌های حوزه اختلالات، مرتبط با اختلالات اضطراب، افسردگی و دو قطبی و در حوزه مربوط به مشکلات، عمدتا مسائل معطوف به خانواده مطرح بوده است.

به نقل از ایسنا، بهزاد وحیدنیا با بیان اینکه میزان تماس‌گیرندگان با خط مشاوره ۱۴۸۰ به‌طور متوسط نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۱درصدی همراه بوده است، گفت: میزان تماس‌گیرندگان زن نسبت به تماس‌گیرندگان مرد بیشتر بوده و همچنین بخش اعظمی از تماس‌ها مربوط به تماس دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است.

وحیدنیا با اشاره به اینکه الگوی تماس‌ها نسبت به سال قبل تغییری نکرده و تنها میزان تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ بیشتر شده که این موضوع می‌تواند به‌دلیل معرفی خدمات یا افزایش نیازهای خدمات روانشناسی باشد، افزود: در خدمات مشاوره ۱۴۸۰ خدمات مرتبط با نیازهای افراد احصاء شده و افراد نیازمند خدمات تخصصی‌تر و مداخلات ویژه به مراکز مشاوره‌ای حضوری بخش دولتی یا مراکز غیردولتی ارجاع می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی برنامه‌ای برای افزایش نیروهای سامانه ۱۴۸۰ دارد یا خیر؟ اظهار کرد: امسال نیروهای سامانه به میزان ۸درصد افزایش یافتند اما باتوجه به نیاز مردم و همچنین استقبال برای استفاده از این خدمات، دولت باید چتر خدمات پایه سلامت روان و خدمات مربوط به سلامت اجتماعی را بیشتر کند؛ این موضوع از روش‌های مختلفی قابل برنامه‌ریزی است؛ بخشی می‌تواند مربوط به تامین نیروهای مازاد باشد که تامین منابع آن به سازمان برنامه و بودجه بستگی دارد و بخشی نیز مربوط به سیاست‌های صدور مجوزها و خدمات استاندارد در بخش غیردولتی است که در این زمینه نیز سازمان صدور مجوز مشاوره‌های غیرحضوری را در دستور کار دارد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: میزان افزایش و کاهش خدمات به تناسب تحلیل‌هایی است که از مجموعه نظام رصد آسیب‌های اجتماعی مستقر در دبیرخانه رصد سازمان بهزیستی متناسب با احصای نیازهای روانشناختی استان‌ها و همچنین بررسی تحلیل گزارشات سامانه ۱۴۸۰ به‌دست می‌آید که براساس آن میزان تماس‌ها و تقاضاها می‌تواند تعدیل شود. در سیاست‌های پیش‌رو به این موضوع پرداخته شده است که بتوان از طریق انتقال تماس و خرید خدمت از بخش غیردولتی بتوان این موضوعات را در آینده جبران کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.