کد مطلب: ۵۴۷۲۶۵

افزایش ۱۲۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها/ واردات ۶۰ میلیون دز واکسن کووید۱۹

افزایش ۱۲۰ درصدی حقوق بازنشسته‌ها/ واردات ۶۰ میلیون دز واکسن کووید۱۹

آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، از منابع یک میلیارد دلاری که برای هزینه‌های کرونا از صندوق توسعه ملی باید پرداخت می‌شد، تاکنون بانک مرکزی معادل ریالی ۸۳۰ میلیون دلار را در اختیار خزانه‌داری قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمید پوراصغری، معاون علمی فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری ابعاد مختلفی از عملکرد سازمان در بخش‌های مربوطه را تشریح کرد.

در حالی در ابتدای سال ۱۳۹۹ با درخواست رئیس‌جمهور و مجوز مقام معظم رهبری قرار بر پرداخت یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت هزینه‌های کرونا شد که بانک مرکزی در این مدت به صورت تدریجی پرداخت را انجام داد.

در این زمینه عوض‌پور از مدیران معاونت مربوطه، اعلام کرد که تاکنون ۸۳۰ میلیون دلار از مبلغ یک میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی و به صورت تدریجی به ریال تبدیل و به خزانه داری کل کشور واریز شده است.

به گفته وی، ۱۷۰ میلیون دلار دیگر باقیمانده که آن را نیز با مذاکرات صورت گرفته تبدیل به ریال و پرداخت می‌شود.

عوض‌پور گفت که از مبلغ ریالی پرداخت شده ۱۶ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و برای بخش های دیگر از جمله بیمه بیکاری نیز اختصاص یافته است.

افزایش ۱۲۰ تا ۱۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

در ادامه، پوراصغری، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، نیز درباره حمایت‌هایی که دولت از بخش‌های مختلف طی سال‌های گذشته انجام داده به موضوع بازنشسته‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طی این سال‌ها حقوق شاغلان بر اساس فصل‌های قانون مدیریت خدمات کشوری در مقاطع مختلف افزایش داشته موجب شده بود بازنشسته‌ها دچار اختلال در دریافت شوند. بر این اساس، با توجه به الزام قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر رفع تبعیض در پرداختی ها از سال ۱۳۹۶ این موضوع در دستور کار قرار گرفت و ما اصلاح پرداخت ها و اعمال فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را اعمال کردیم.

وی با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و اخیرا تامین اجتماعی، یادآور شد که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و همچنین ۵۳ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق تعدیه بدهی دولت اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس اعلام این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، از پایان سال ۱۳۹۸ تاکنون متوسط حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش ۱۲۰ درصدی به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و متوسط حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد ۱۳۸ درصدی به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

افزایش مستمری به ۱.۴ میلیون تومان

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سایر برنامه‌های حمایتی دولت در زمان شیوع ویروس کرونا گفت که در مورد حمایت از کودکان و زنان بی‌سرپرست، سالمندان و معلولان حمایت‌هایی از طریق نهادهای پوششی و حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت گرفت. بطوریکه توانستیم تعداد ۲.۲ میلیون خانوار تحت پوشش این نهادها را با افزایش اعتبار به ۳.۳ میلیون خانوار افزایش دهیم که رشد ۵۰ درصدی پوشش را در این بخش دارد.

وی یادآور شد که میزان مستمری که به خانوارهای تحت پوشش پرداخت می‌شود از متوسط ۷۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ به متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است که نمی‌گوییم این کافی و کامل است اما سعی کردیم با نگاه مثبت در این بخش حرکت کنیم.

پوراصغری گفت:‌ در جریان کرونا علاوه بر منابعی که از صندوق توسعه ملی دریافت شد، حدود ۹ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی اختصاص پیدا کرده است و در رابطه با مبارزه با کرونا ۱۴ برنامه مختلف را تدوین و اجرایی کردیم و در بخش‌های مختلف از جمله تامین تجهیزات، وسایل حفاظتی، تامین دارو و واکسن اقداماتی صورت گرفت. گرچه دیر یا زود شد اما به هر حال سعی بر انجام آن بود.

برنامه برای واکسن چگونه است؟

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در رابطه با برنامه دولت برای تزریق واکسن نیز گفت: پیش‌بینی بر واردات ۶۰ میلیون واکسن و ۱۴۰ میلیون دوز تولید داخل است که بتوان در سال جاری آن را انجام داد.

افزایش اعتبارات حوزه سلامت

وی اشاره‌ای هم به میزان افزایش اعتبارات حوزه سلامت داشت و توضیح داد که با وجود شرایط نامطلوبی که به دلیل کرونا و تحریم اعمال شده بود، اعتبارات حوزه سلامت از حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. سهم سلامت در بودجه عمومی نیز در این دوره از هفت درصد به ۱۷ درصد رشد دارد.

طبق گفته این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه، آنچه مردم در مراجعه به مراکز درمانی پرداخت می کنند از سال ۱۳۹۲ تا سال گذشته به ۱۰ درصد در شهرها و پنج درصد در روستاها کاهش یافته، در حالیکه در ابتدا مردم ۳۷ درصد از هزینه را پرداخت می کردند.

کاندیداها محل تامین یارانه‌های وعده داده شده را بگویند

معاون سازمان برنامه همچنین در مورد شعارهای انتخاباتی نامزدها درباره یارانه ۴۵٠ هزار تومانی و وام ازدواج ۵٠٠ میلیونی گفت: یارانه‌ها به مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی باز می‌گردد.

وی افزود: افرادی که موضوع افزایش یارانه‌ها را مدنظر دارند، لابد برنامه‌ای دارند که مبانی آن را نمی‌دانم، مثلا حذف یارانه‌ها برخی دهک‌های بالا از حامل‌های انرژی و انتقال آن به افراد دیگر باشد، البته باید کاندیداها چگونگی اجرای این موضوع را بگویند که بدانیم محل تامین از محل افزایش حامل‌های انرژی خواهد بود یا خیر. اینکه اجرای اینگونه شعارهای انتخاباتی امکان پذیر است یا خیر را نامزدهای محترم باید جواب دهند.

photo 2021 06 01 15 19 33

منبع: ایسنا

منبع جدول: ایرنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدبخت بازنشسته تامین اجتماعی با 11 سال سابقه مستمری 1200 خدا رو خوش می یاد پول توجیبی هم نیست همه کشورها به کسایی که سن 60 سال رسیدن حداقل حقوق رو به عنوان بازنشستگی میدن حتی اگر بیمه هم پرداخت نکرده باشن

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    باور کردنی نیست حقوق خانواده تحت پوشش کمیته امداد 1400 شده باشه اما بازنشسته با 10 سال سابقه 1100 حقوقش باشه یعنی 300از حقوق کمیته امداد کمتر پس بازنشسته بیمه نمی دادتحت نظر کمیته امداد بود که بهتره .