کد مطلب: ۲۸۵۴۲۸

افزایش ۵ درصدی ارزش قراردادهای نفتی با یوآن

افزایش 5 درصدی ارزش قراردادهای نفتی با یوآن

همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران قراردادهای آتی نفت برمبنای یوآن چین با 5 درصد افزایش در معاملات امروز، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت نفت به یوآن را در بازار انرژی شانگ‌های بالا برد و هر بشکه نفت 537 یوآن قیمت‌گذاری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از راشاتودی؛ همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران قراردادهای آتی نفت برمبنای یوآن چین با 5 درصد افزایش در معاملات امروز، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

انتظار می‌رود تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام و تحریم صنعت نفت ایران به افزایش تقاضا برای قیمت‌گذاری نفت به یوآن چین منجر شود.

نخستین دور تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که صنعت خودروسازی و تجارت فلزات گران‌بها را برای ایران هدف گرفته است بامداد روز سه‌شنبه اجرایی شد و قرار است ماه نوامبر دور دوم تحریم‌ها صنعت کشتی‌رانی و صنعت نفت ایران را هدف قرار دهد.

چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان مدت‌هاست که زمینه قراردادهای آتی نفتی بر اساس یوان را فراهم کرده که این یوآن قابل معامله با طلا خواهد بود.

این نوع قرارداد تاکنون 4 میلیارد دلار تجارت را در دور نخست معاملات جذب کرده است. این اقدام چین با هدف کاهش سلطه دلار بر بازار نفت و تقویت یوآن انجام شده است.

ایران یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت چین بوده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که قیمت‌گذاری قراردادهای آتی نفت برمبنای یوآن چین 5 درصد رشد کند که از زمان آغاز فعالیت یوان نفتی بیشترین رشد روزانه قیمت نفت بر اساس یوآن محسوب می‌شود.

بنا به اعلام بورس انرژی شانگهای، اصلی‌ترین قراردادی که امروز بسته شد برمبنای هر بشکه 537.2 یوآن بود که 4.98 درصد نسبت به قبل افزایش داشته است.

انتظار می‌رود چین بزرگترین برنده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان شامل روسیه، ایران و ونزوئلا باشد.

استفاده از یوآن در معاملات نفتی این امکان را برای چین فراهم می‌کند که دیگر نیازی به مبادله یوآن با دلار در معاملات خود نداشته باشد.

این مساله همچنین به افزایش استفاده از یوآن در معاملات بین‌المللی منجر شده و چین می‌تواند از این طریق سلطه دلار بر بازار را به چالش بکشد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.