کد مطلب: ۵۰۷۳۳۸

افشای اطلاعات چند نماد بورسی / عرضه «قاسم ایران» در بازار دوم فرابورس

افشای اطلاعات چند نماد بورسی / عرضه «قاسم ایران» در بازار دوم فرابورس

طی روزهای گذشته شرکت‌های زیادی افشای اطلاعات داشتند و اگر طبق یک اولویت‌بندی از مهم‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین به آنها اشاره کرد، ابتدا باید به اطلاعیه شرکت ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد که در یک آگهی گروه الف از شروع مجدد فعالیت متوقف‌شده قبلی خود خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اهمیت اصلی‌‌ این اطلاعیه بیشتر از اینکه فعالیت مجدد تولید بخشی از این شرکت باشد، توقف آن است؛ موضوعی که در سامانه کدال به اطلاع عموم نرسیده بود. بنابراین آگهی مذکور نشان می‌دهد بیشتر از یک‌ماه (از تاریخ ۱۶‌آذر) کوره بلند شماره یک متوقف بوده است.

البته به‌نظر می‌رسد که این کوره تازه به بهره‌برداری رسیده بود و قرار است در اسفند‌ماه با حضور ریاست‌جمهوری به‌صورت رسمی افتتاح شود، اما با این حال فعالیت آن از مدتی قبل شروع شده بود که طبق این اطلاعیه به علت کمبود مواد اولیه مورد‌نیاز و مدرنیزاسیون و تعمیرات اساسی درجه یک کوره‌بلند در ۱۶ آذر‌ماه متوقف شده بود.

طبق برنامه قرار است شروع مجدد این کوره به تولید ۶۰۰ هزار تن چدن‌مذاب (ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن چدن مذاب) بینجامد. با توجه به دوره راه‌اندازی و رسیدن به تولید پایدار و محدودیت موجود در تامین مواد، پیش‌بینی شده در سال ١۴٠٠ تولید چدن مذاب تا ۶٠٠ هزار تن افزایش یابد که به‌صورت شمش چدن به بازار داخل و صادرات عرضه خواهد شد. لذا براساس شرایط کنونی بازار و فضای کسب‌وکار پیش‌بینی شده درآمدهای عملیاتی شرکت به میزان ۵٠ میلیارد تومان و سود سهام شرکت به ازای هر سهم تا ۶ تومان در سال ١۴٠٠ به دلیل راه‌اندازی کوره بلند شماره یک افزایش یابد.

در پیوست این اطلاعیه گفته شده که انتظار می‌رود در همین سال ۹۹ یعنی سال اول بهره‌برداری از این کوره در حدود ٩٠ هزار تن چدن مذاب تولید شود. همچنین گفته‌شده فروش به میزان ۵٠‌هزار تن در سال ١٣٩٩ بر مبنای تحویل به مشتریان برآورد شده که این میزان نیز اثر ۳/ ۱تومانی در سود هر سهم شرکت در سال ٩٩ خواهد داشت.

اطلاعیه شرکت لبنیاتی

اما در مرتبه بعدی اهمیت، اطلاعیه شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی قرار دارد که در ارتباط با نقل و انتقال دارایی‌های ثابت خود خبر داده است. موضوع نقل و انتقال مذکور از این قرار بود که ابتدا برای فروش یکی از املاک این شرکت (محل کارخانه قدیم و زمین روبه‌روی آن) دو مرتبه در مقاطع ۳۱شهریور و ۲۳‌مهرماه مزایده برگزار می‌شود که به نتیجه نمی‌رسد، سپس موضوع در جلسه هیات‌مدیره مطرح و هیات‌مدیره با توجه به برگزاری دو مزایده و عدم‌دریافت پیشنهاد و با در نظر گرفتن صرف و صلاح شرکت با تفویض اختیار فروش محل کارخانه قدیم و زمین روبه‌رو به مدیر‌عامل موافقت می‌کند که نهایتا در مورخ ۲۲/ ۱۰/ ۹۹ توافق می‌شود فروش محل کارخانه قدیم طی یک مبایعه‌نامه به متقاضی خرید آن (شرکت صنعتی داداش برادر) به مبلغ حدود ۱۳‌میلیارد تومان صورت پذیرد.

این اطلاعیه با اشاره به اینکه اثرات مالی رویداد پس از انتقال دارای و تسویه ثمن‌معامله منعکس خواهد شد، نوشته است: «‌طبق برنامه اعلامی و مصوبه هیات‌مدیره شرکت فروش کارخانه قدیم به‌منظور تامین مالی پروژه احداث کارخانه شیر‌خشک است.»

همچنین اطلاعیه مذکور عنوان‌کرده که روی ۶۱۵ متر‌مربع از کل مساحت ۷۹۵۰ متر‌مربع زمین محل کارخانه ادعا وجود دارد و داخل در معامله نبوده و از قیمت کارشناسی کسر شده است و در صورت اینکه صحت تصرفات این شرکت ناظر بر مساحت مذکور از طریق مراجع ثبتی و قضایی احراز شود در این‌صورت این مساحت (۶۱۵مترمربع) نیز به مجموع افزوده خواهد شد و قیمت آن بر مبنای آنچه که قیمت معامله حاضر را تشکیل می‌دهد از مشتری دریافت خواهد شد، لذا در حال‌حاضر مساحت عرصه مورد معامله پس از کسر مساحت ۶۱۵متر‌مربع در حدود ۷۳۳۵متر مربع است.

دو اطلاعیه مهم بعدی هم مربوط به شرکت‌های صنعتی دریایی ایران و صنعتی مینو می‌شود که موضوعات آنها به ترتیب به انعقاد قرارداد و واگذاری سهام برمی‌گردد.

موضوع قرارداد «خصدرا» آن‌طور که در اطلاعیه آن آمده است در رابطه با «طراحی، ساخت و تحویل پنج فروند شناور راهنمابر فولادی بنادر شمالی کشور به‌صورت ترک تشریفات» است که با سازمان بنادر و دریانوردی بسته شده است. قرار است تولید این ۵ شناور از سوی یکی از شرکت‌های فرعی «خصدرا» به‌نام صدرا ساحل انجام شود. مبلغ این قرارداد ۷/ ۱۶۹ میلیارد تومان است.

شرکت صنعتی مینو نیز در آگهی خود از عرضه ۳۷/ ۱درصد سهام یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌های خود (شرکت قاسم‌ایران) خبر داده است. تعداد سهام واگذار شده ۴۰میلیون به قیمت هر سهم ۱۵۰۰ تومان بوده که جمعا رقم کل معامله ۶۰ میلیارد می‌شود. سود شرکت از این معامله پس از کسر مخارج انتقال ۶/ ۵۹ میلیارد تومان خواهد بود. شرکت قاسم‌ایران در بازار دوم فرابورس فعالیت دارد و موضوع فعالیت آن توزیع‌کننده (پخش) کالاهای مصرفی در ایران است.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میگن ظلم پایدار نیست اما انگار خدا هم با اینا هم دست شده

    • ناشناس

      نگران نباش درست میشه مطمئن باش شاخص میره بالای ۲ میلیون اون وقت ببین چقدر پول دار میشی البته فقط تو خواب نه بیداری

    • ناشناس

      ایمان خود را به پول نفروشید

  • ناشناس

    چرا پالایش کم اینقدر به ما ضرر زده !مگه این عرضه اولیه نبود!

    • ناشناس

      اشکال نداره فکر کن به صورت داوطلبانه به چند خانواده یتیم و بی سرپرست کمک کردی اینطوری اصلا ناراحت ضرر نمیشی

  • الله

    مردم را دیگه همبال خودشون میدونن هیچکسی هم نیست به دادمون برسه هیچ کس
    دیگه برای خرج زن بچم از کارگزاری درخواست چهارصد، پونصدتومن برای یک ماه میدم اونم فقط به خاطر چند تانون

    • ناشناس

      مهم اینه که چهار ستون بدنت سالم هست اگه پولی که ضرر کردی خرج مریضی و بیمارستان میکردی بهتر بود یا اینکه تو بورس ضرر کردی؟پس خداراشکر کن

  • غلامرضا

    صدپیام دادم پخشش نکردیدچراچون آدم نیستیم

  • غلامرضا

    سهامهای ۵۰تومنی رابادکرده ۵۰هزارفروختیدبمردم .