کد مطلب: ۴۲۸۵۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد ایران در سال ۹۹ چه می‌شود؟

اقتصاد ایران در سال 99 چه می‌شود؟

بررسی اظهارات رئیس‌جمهور و مقامات دولتی نشان می‌دهد که آن‌ها آینده اقتصاد ایران را در سال 99 مثبت ارزیابی می‌کنند، حتی رئیس مجلس بهبود وضعیت کشور را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مبنای درآمد کشور هر ساله براساس میزان صادرات نفت در نظر گرفته می‌شود، اما سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور بر این گزاره تاکید می‌کند که بودجه و اقتصاد کشور در سال 99 بر فروش نفت و صادرات آن متکی نیست.

در میانه آذر ماه سال جاری رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای سال آینده رشد درآمد نفت منفی ۶۸ درصد بوده و قرار است یک میلیون بشکه در روز صادرات کنیم که در سال جاری این رقم یک و نیم میلیون بشکه بوده است.

در خصوص میزان صادرات نفتی ما نیز نوبخت عنوان کرده که برای سال ۹۹ صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت به نرخ بشکه‌ای ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است.

در خصوص وضعیت درآمد کشور در سال آینده، رئیس جمهور نیز در روز در جلسه تقویم لایحه بودجه سال 99 در مجلس گفت: در بودجه 99 با شرایطی که ما پیش بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده است با مقداری که برای بودجه عمرانی پیش بینی کردیم تقریبا نزدیک به هم است.

آنطور که روزنامه فرهیختگان از جلسه تقدیم بودجه گزارش داده است، حسن روحانی اظهار کرده است: آنچه که در سرمایه گذاری مدنظر ما بوده، از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران بیش از دو میلیارد آن قبلا نهایی شده و در حال اجرایی شدن است و بقیه هم در سال 2020 اجرایی و عملیاتی خواهد شد و امیدواریم 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری چه طرح هایی که قبلا نهایی شده و چه طرح هایی که سال آینده نهایی خواهد شد ، وارد کشور شود. البته مشابه این را با کشورهای دیگر هم داریم.

در خصوص وضعیت بیکاری در سال آینده نوبخت در دی ماه امسال اعلام کرد که برای ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی جدید برای سال 99 برنامه‌ریزی شده است. (عصر ایران)

رضا رحمانی، وزیر صمت ابراز امیدواری کرده که روند تورم در سال آینده نزولی است.

وی در روز 10 بهمن ماه عنوان کرده است: تورم از اردیبهشت تا آبان ماه روند نزولی داشته؛ در آذر ماه به دنبال افزایش قیمت بنزین باز روند افزایش یافت اما در حال حاضر روند کاهشی است و امیدواریم تا سال آینده ادامه یابد.

حسن روحانی در سخنرانی روز تقدیم لایحه بودجه 99 به مجلس در خصوص تورم گفت: تورم ۵۲ درصد به ۲۷ درصد رسید، رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود، علائم امروز می‌گوید که اقتصاد منهای نفت ما مثبت باشد. شما می‌دانید که صادارات ما رونق بهتری خواهد یافت. با ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا به این معنا است که صادرات ما ارقام بهتر، بدون تعرفه یا با تعرفه کم صادر می‌شود.

رئیس مجلس نیز بهبود شرایط اقتصادی کشور را در سال آینده پیش‌بینی کرده است.

علی لاریجانی عنوان کرده است: طبق بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، سال آینده به دلیل تحرکات اقتصادی به ویژه در بخش صنعت، کشور رشد بهتر اقتصادی خواهد داشت.

این سخنان را در حالی علی لاریجانی مطرح کرده است که مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای بهمن ماه امسال در گزارشی پیش‌بینی کرده که در سال ۹۹ دولت با کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد که اگر این کسری از محل بانک مرکزی تأمین شود در حدود ۲۰ درصد تورم (علاوه بر تورم پیش‌بینی شده برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ )در پی خواهد داشت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز سیاست عملیات بازار باز را اجرا کرده است که به گفته وی این سیاست نقش مهمی در کنترل نقدینگی و تورم دارد.

وی در ابتدای دی ماه امسال در یادداشت اینستاگرامی در صفحه شخصی‌اش نوشت: برای سال آینده، از جمله مهمترین برنامه‌ها، مجوزهایی است که در لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است و به این ترتیب خرید و فروش اوراق خزانه نقش کلیدی در کنترل نقدینگی و سیاست پولی پیدا کرده است. با کمک عملیات بازار باز، بانک مرکزی می‌تواند تورم را مهار کند.

یکی از موضوعات دیگری که در خصوص سال 99 در مجلس مطرح شده است تعداد یارانه معیشتی‌بگیران است.

در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصویب شده که در سال آینده به همه کسانی که یارانه می‌گیرند یارانه معیشتی پرداخت شود، اگر این مصوبه در صحن مجلس نیز تصویب شود، حدود ۱۶ میلیون نفر از کسانی که تا به حال یارانه معیشتی نگرفته‌اند از سال آینده آن را دریافت خواهند کرد.

پیش‌بینی دولتی‌ها از آینده اقتصاد ایران در سال 99 مثبت است، اما تعدادی از کارشناسان و اقتصاددانان چنین ارزیابی خوشبینانه‌ای ندارند. نگاه اقتصادانان را در گزارش پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران از نگاه ۴ اقتصاددان بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    سلام خداقوت سالی که نیکوست ازبهارش پیداست

  • امیرعلی

    بابا دمت گرم

  • ناشناس

    سلام ؛گرچه در بودجه سال ۹۹ درامدهای دولت عمدتا متکی به صادرات نفت نیست ولی در هر صورت بودجه بر اساس بهای نفت ۵۰ دلار و صادرات یک میلیون بشکه پیش بینی شده که با توجه به نشست اخیر اوپک و در نتیجه جنگ نفتی روسیه و عربستان که قیمت نفت را تا ۲۰ دلار کاهش داده و همچنین کاهش شدید صادرات نفت میزان ارز اوری به خزانه دولت بسیار کمتر از میزان بودجه که نهایتا کسری بودجه وحشتناکی را بهمراه خواهد داشت که قطعا بر روی قیمت ارز اثر گذار خواهد بود لذا پیش بینی قیمت بالای نفت و به طبع ان رکود بازار چندان دور از ذهن نیست

  • علی

    آقا من تو یه چیز موندم هرسال هزاران شغل داره ایجاد میشه ولی من وارد 32سالگیم شدم وهنوزم که هنوز بیکارم حالا حساب کنید از وقتی من دنبال کارم چند سال میگزره البته تو یه چیز دیگه هم مونده بودم که دراومدم اینکه هر سال از رونق اقتصادی حرف میزنن ولی برعکس نشون میده کلا جریان هر روز بدتراز دیروز اوف روانی شدم ای خدا کجاییییییییییی

  • بی پول بیکار

    فعلا خدا کنه زنده بمونیم بعدشم توی در دهاتها دنبال یه سر پناه بگردیم

  • محسن

    سلام مناقتصاددان نیستم
    ولی اینم راه و رسم تجارت نیس تا وقتی
    که آدم‌ها ازروی نیش وکنایه باهم حرف می زنند هرکس میخواد زود تر بارش راببنددو برود بالا همین اوضاع برکشور مسلط است
    درد وبیماری از خود ما ست

  • ناشناس

    سلام نظر که والله چی بگم من یه زن بیوه هستم بدون سرپناه و الان هشت ساله که در خانه عمه و عمویم زیر منت هستم درآمد هو فقط یارانه بود الان به سختی میتونم بهشون اجاره بدم بااین گرانی نمیدونم چی کار کنم بیماری قلبی هم دارم تحت پوشش هیچ سازمان هم نیستم پس تکلیف من چیست؟

  • ناشناس

    خواهرم هیچ اعتراض نکن بفهمند مشکل داری اولین کمک دولت قطح یارانه ات است خود من از روزی ک بازنشسته شدم بجای کمک یارانه ام را قطح کردند هرجا ک گفتند رفتم فقط بدهکار شدم

  • ناشناس

    لاریجانی تو خواب این حرف ها میزد همه برعکس

  • ناشناس

    تو این مملکت هیچ چیز سر جای خودش نیست پزشک و قاضی شده بساز و بفروش کارشناس کشاورزی شد بانکدار شیخ ها شدن قاضی مردها شدن خانه دار خانم ها شدن راننده ازانس همه جابجای ها کشور را ب اینجا رسانده حالا روز روشن شب تار در پیش است