کد مطلب: ۶۱۰۱۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقتصاد ترکیه شبیه کدام کشور است؟

اقتصاد ترکیه شبیه کدام کشور است؟

ترکیه با کاهش نرخ بهره و افزایش تورم باعث کاهش ارزش لیر در برابر دلار شده است. ادوغان اقتصاد خود را از کدام کشور الگوبرداری کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ترکیه شاهد تحولات مهمی است، افزایش شدید تورم، کاهش نرخ بهره، رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مثل مسکن و افزایش دستمزدها. از نگاه برخی همه این اتفاقات برای تصاحب بازارهای کالایی کشورهای دیگر است و اردوغان به دنبال جهش صادراتی است.

دخالت اردوغان در سیاست‌های پولی و کاهش نرخ بهره که مسئولان بانک مرکزی و وزیران مالی به شدت با آن مخالف هستند، ارزش لیر را کاهش داده است. وی اما مشکلات مالی ترکیه را ناشی از دخالت خارجی و کشمکش‌های این کشور بر سر استقلال مالی بیشتر می‌داند.

دولت ترکیه قصد دارد که روی سپرد‌ه‌های بانکی غرامت پرداخت شد که این برنامه می‌تواند کشور را با کسری بودجه مواجه کند. وزیر دارایی ترکیه در بیانیه‌ای گفت پرداخت غرامت شامل حساب‌های سپرده کوتاه مدت از سه تا ۱۲ ماه می‌شود.

افزایش تورم همچنین بر مشکلات مصرف کنندگان افزوده و برنامه ریزی مالی برای آینده این کشور را دشوار می‌سازد.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: عملکرد اردوغان یک گرته‌برداری از عملکرد چین در پایین نگه‌داشتن موقت ارزش یوان است. دولت ترکیه اجازه نمی‌دهد اقتصادش وارد فاز رکودی شود. با وجود اینکه نرخ تورم در ترکیه دو رقمی شده اما دولت نرخ بهره را کاهش داد، تا به گفته دولتی‌‌ها میزان صادارت کشور افزایش یابد و اشتغال و تولید رونق بگیرد.

به گفته کامران ندری اقتصادی اردوغان سیاست‌های گذشته ایران را تکرار می‌کند. کشور ما نرخ بهره را پایین نگه‌داشته و اجازه رشد نرخ بهره متناسب با شرایط اقتصادی را نداده است. اردوغان خیلی زود به این جمع‌بندی رسیده که برای جلوگیری از خروج پول از سیستم بانکی باید خیال مردم از حفظ ارزش لیر راحت باشد.

مولوی تاکید می‌کند که اقتصاد ترکیه از ثبات قدیمی خود فاصله گرفته و وارد یک فاز پرریسک شده است. در زمان کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید کشور برای کالاهای بین‌المللی دچار نوسان می‌شود. تاثیر این موضوع را می‌توان در رشد اقتصادی کشورها دید.

ندری با اشاره به وضعیت اقتصاد ترکیه می‌گوید: اردوغان با سیاست کاهش نرخ بهره بانکی مشکلاتی همچون تورم و جهش نرخ ارز را برای اقتصاد کشورش به وجود آورد.

می‌توان گفت که اقتصاد ترکیه یک نمونه‌برداری ناموفق از اغلب کشورهای همسایه است. اردوغان نیز در پی حل کردن مشکلات اقتصادی خود است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اول شما توضیح دهید که چه بلایی بر سر کشور
    و اقتصاد ان اورده اید که تورم ان در جهان نمونه
    است بعد از ترکیه حرف بزنید!!؟

    • ناشناس

      چرا خودتحقیری
      الان به ایران چه ربطی داره
      چرا هر اتفاقی نیفته بلافاصله کشور خودت رو محکوم میکنی.
      ولی وقتی اختراعی و پیشرفتی میشه همه سکوت که این نهایت بی انصافی هست.مثلا ایران جز باشگاه فضایی و ….و در خیلی چیزها جز ده کشور اول هستیم چرا اونجا تحسین نمیکنید.

    • ناشناس

      دقیقا… با این مسیر پر افتخاری که طی کردیم مثلا بعد از چندین سال تولید به این نتیجه رسیدیم که زه بغل پراید و ضبط و باند آن یک آپشن اضافیست…هزار آفرین به این همه خرد…در این مسیر پیشرفت قله های افتخار رو فتح کردیم

  • ناشناس

    رکود اقتصادی در منطقه وجهان حاصل یک قطبی است که متاسفانه ترکیه وبعضى از کشورهاى منطقه دنبالش رفتند باعث شده نه فقط ترکیه بلکه خیلى از کشورهاى که فریب دولار ویک قطبی خوردند در آینده نه چندان دور سرنوشت ترکیه داشته باشند.

  • ناشناس

    اردوغان از اقتصاد ویران و ورشکسته ی ما الگو برداری کرده؟ لطفا قبل از بیان نظرات تخصصی کمی مطالعه کنیم تا مورد تمسخر دنیا قرار نگیریم

  • ناشناس

    دلیل دیگه هم داره جذب سرمایه خارجی جهت خرید مسکن و رسیدن زودتر به توهماتش

  • ناشناس

    چرا شما عجولانه قضاوت میکنین؟؟؟وطرح اقتصادی ترکیه رو از هم اکنون ناموفق میدانید؟؟؟شرایط اقتصادی ترکیه خیلی متفاوت از ایرا هست وقطعا موفق خواهد شد

  • قاسم

    در ریزش ارزش پولی هر کشوری هر وقت عددی پایین را بزند و پول بک بزند بعد از مدتی باز هم به همان ارزش پایین بر میگردد هر لیر به دلار 200

  • ناشناس

    این کارشناسان اقتصادی که هر روز سیاست های پولی و اقتصادی و تغییر ارزش پول ملی آن را بررسی و تحلیل و پیشگویی می کنند، ای کاش شرایط اقتصادی، پولی و ارزش پول ملی خودمون رو هم هر روز تحلیل و تفسیر کنند.

  • امیر

    به امید خدا مطمئن باشید ترکیه ده عرض ده یا بیست سال آینده به احتمال زیاد جزو هشت اقتصاد برتر جهانی میشود .احتمال پیشرفت تورکیه خیلی خیلی زیاد هست . یاشاسین تورکیه