کد مطلب: ۱۳۲۷۰۲

اقتصاد جهان در هفته سوم اردیبهشت

اقتصاد جهان در هفته سوم اردیبهشت

بورس جهانی در هفته گذشته شاهد تحولاتی بود که در ادامه مطلب می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، در جدیدترین اطلاعات اقتصادی منتشر شده از چین، از این موضوع حکایت دارد که واردات نفت خام سنگ آهن و مس به کم‌ترین مقدار خود در 6 ماهه گذشته رسیده است، همین موضوع علت اصلی فشار بر قیمت جهانی مس و سنگ آهن در بازار جهانی در روز دوشنبه بوده است.

بعد از رشد انبارهای LME در هفته گذشته، بازارها رشد بیش از 40 درصدی را در بازار مس مشاهده کردند. همچنین واردات کاتد مس به چین یکی‌دیگر از عوامل اثرگذار بر کاهش قیمت مس بود. در مقابل چین تصمیم دارد به جای استفاده از کاتد مس از کنستانتره استفاده کند، که همین موضوع موجب افزایش هشت درصدی واردات این فلز به بازار چین شده است.

بورس جهانی و بورس ایران

با کاهش قیمت سنگ آهن حاشیه سود فولادسازان چینی بیشتر شده و رقابت برای فروش فولاد منجر به افزایش فشارها بر نرخ‌های موجود در بازار شده است. با این حال فروش بیلت و محصولات فولادی شرکت‌های فولادسازی ایرانی مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان و معادن تولیدکننده مس، مانند صنایع ملی مس و مس باهنر هنوز بالاتر از قیمت‌های پیش‌بینی شده در بودجه‌هایش به فروش می‌رسد.

بورس جهان در این هفته

روز چهارشنبه برای اقتصاد جهانی روز پرخبری خواهد بود، زیرا در این روز اطلاعات مربوط به تورم قیمتی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان استرالیا و بیشتر اقتصادهای بزرگ آسیایی مانند چین منتشر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تورم قیمتی مربوط به مصرف‌کنندگان برای چین نزدیک به 1.1 درصد، و شاخص قیمتی تولیدکنندگان 6.9 درصد باشد.

همچنین در این روز اطلاعات تجاری ایالات متحده آمریکا نیز منتشر خواهد شد، که نظم اقتصادی ایالات‌متحده در برابر چین را بیشتر آشکار خواهد کرد.

در روز پنج‌شنبه هم قرار بر انتشار شاخص قیمتی تولیدکننده در ایالات متحده است، که در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها می‌تواند انتظار داشت فدرال رزرو بیشتر از همیشه به افزاش نرخ بهره نزدیک شود.

در روز جمعه در نشست گروه G7 با حضور وزرای اقتصاد و رئسای بانکی کشورهای عوض در ایتالیا دور یکدیگر جمع خواهند شد و در صورت توافق‌های همسو و یکپارچه این کشورهای می‌توان انتظار تغییرات مطلوبی را در اقتصاد جهانی داشت.

از آنجایی که هرکدام از اقتصادهای این گروه از اصلی‌ترین اقتصادهای جهان به‌شمار می‌روند، انتظارها بر این است که مذاکرات و مباحث مطرح در این نشست حول محور اثرات بحران 2008 و همچنین خروج انگلستان از حوزه یورو و تصمیمات آینده فدرال‌رزرو خواهد بود.

گفتنی است از آنجایی که در این نشست کشورهایی چون چین و ایالات متحده حضور دارند و با توجه به اینکه این کشورها قدرت‌هایی جهانی هسند نه قدرت‌هایی منطقه‌ای، می‌توان انتظار اثرات جهانی را داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.