کد مطلب: ۴۷۵۵۳۷

خودرو بخریم یا نه؟

خودرو بخریم یا نه؟

قیمت خودرو این روزها به شدت افزایش یافته و این در حالیست که طبق آمار میزان تولید خودرو در سال 99 رشد داشته، با این حال برخی از مسئولان این افزایش قیمت را ناشی از افزایش نرخ ارز می‌دانند و به مردم توصیه می‌کنند برای خرید خودرو دست نگهدارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گفتگوی ویژه شب گذشته آخرین وضعیت بازار و قیمت خودرو بررسی شد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه وظیفه این شورا، تنظیم دستورالعمل قیمت است، گفت: این شورا تلاش می‌کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف کننده واقعی برسد.

شیوا ادامه داد: از اردیبهشت امسال که مسئولیت تنظیم دستورالعمل قیمت از وزارت صمت، دوباره به شورای رقابت برگردانده شد، حدود ۱۴ ماه پیش از آن هیچ کدام از خودرو‌ها افزایش قیمتی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل را برای همه خودرو‌ها صادر کردیم، گفت: قیمت‌هایی را که اعلام کردیم هم برای مصرف کننده و هم تولید کننده، عادلانه است.

شیوا با اشاره به اینکه قیمت اعلامی ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد، افزود: وظیفه شورای رقابت این است که در برابر کالا‌های انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند بنابراین شرط‌های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این حال معلوم نیست که آیا همه کسانی که در قرعه کشی برنده می‌شوند متقاضی واقعی خودرو‌ها هستند یا نه؟

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون سود منطقی، حدود ۱۰ درصد و هزینه مالی حداکثر تا ۵ درصد را برای خودرو سازان و هزینه معاملات به علت وضع فوق العاده کنونی را در نظر گرفتیم و کاهش ۲ و نیم درصد بهره وری را انجام ندادیم و فعلاً با توجه به وضع ویژه کنونی، کیفیت را هم دست نگه داشتیم.

شیوا افزود: خودروسازان، ۱۷ درصد سود تعیین کرده بود، اما شورای رقابت, ۱۰ درصد سود و ۵ درصد هم هزینه مالی در نظر گرفت بنابراین اختلاف زیادی با خواسته‌های خودروسازان نداریم.

وی با اشاره به اینکه محاسبه تورم با بانک مرکزی است، ادامه داد: انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه خود، کالا داشته باشد به همین علت افزایش‌ها را برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفتیم.

شیوا با بیان اینکه وضع کشور و ارتباط ما با خارج، ویژه است، اضافه کرد: از نظر علمی و محاسباتی، امکان قیمت گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد و نمی‌شود هر ماه قیمت‌ها را تغییر داد.

دست تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو بسته است

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط تصویری با برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: زمانی گران فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.

وی اضافه کرد: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متاسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت، مشخص نشده است نمی‌توانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین کنیم هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است بنابراین از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به عنوان گرانفرشی، بسته است.

رایگانی گفت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان می‌دهد نه خودروساز از این قیمت‌ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده‌ای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

وی افزود: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پرونده‌هایی هستند که برای ما شفاف بودند و به راحتی توانستیم با آن‌ها برخورد کنیم، اما در وضعیت کنونی با توجه به اینکه سقف قیمتی خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.

رایگانی اضافه کرد: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس ابلاغیه‌های ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو نیز شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گرانفروشی خودرو مشخص نیست.

تولید خودرو افزایش یافته است

معاون امور صنایع وزارت صمت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا ۱۶ شهریور امسال رشد داشت و امسال ۳۹۹ هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال ۳۳۵ هزار دستگاه بوده است.

وی ادامه داد: امسال از ۳۹۹ هزار دستگاه خودروی تولید شده، ۳۲۴ هزار دستگاه تحویل شده است و خودرو‌های ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال ۲۴ درصد کمتر بوده است.

مهدی صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهاده‌های تولید به صورت روزانه خرید می‌شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده‌های مصرفی با قیمت‌های روز خریداری می‌شود و دیگر نهاده‌ها هم تابعی از نرخ ارز است.

وی با اشاره به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هزینه‌های مالی در یکی از شرکت‌های خودروساز، ۱۶ درصد و در دیگری حدود ۹ درصد است، اما شورای رقابت، هزینه‌های مالی هر کدام از این شرکت‌ها را ۵ درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان می‌دهد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، افزود: روش قرعه کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودرو‌های تولیدی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

باید در قیمت گذاری‌ها بازنگری شود

مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نخستین اثر بدعت قیمت گذاری هر سه ماه خودرو، تحریک و التهاب بازار آزاد است.

وی افزود: قرار بر این شد شورای رقابت هزینه تمام شده محصولات را محاسبه و سود متعارفی را برای شرکت‌های لحاظ کند و سپس کسی در بازار حق فروش ۱۰ درصد بالاتر از آن را نداشته باشد، اما این اتفاق در بازار رخ نداده است.

شجاعی با تائید اینکه وحدت رویه در قیمت گذاری شورای رقابت بین خودرو‌ها دیده نمی‌شود، اضافه کرد: در قیمت گذاری‌ها باید بازنگری شود.

کارشناس بازار خودرو در ادامه این برنامه درباره موفق بودن الگوی قرعه کشی خودرو در بازار افزود: سیاست گذاری متناقض در موضوع قرعه کشی خودرو مشکل ساز شده است و در قرعه کشی خودرو سود مشارکت صفر و خودرو ساز هر سه ماه قیمت محصولات خود را بالا می‌برد.

وی درباره قیمت گذاری خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات گفت: زمانی که پیش خریداران تأخیر قابل توجهی در تحویل خودرو داشتند و از طرفی با قیمت‌های فعلی خودروسازان مواجه می‌شوند موج نارضایتی به وجود می‌آید.

شیوا گفت: از زمانی که قرعه کشی خودرو آغاز شد شکایت‌های مردمی حذف شده و قرعه کشی خودرو بهترین مدل در شرایط فعلی است.

وی درباره خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات افزود: دناپلاس توربوشارژ اتومات با دنا پلاس حدود ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و در دنا پلاس توربوشارژ اتومات حداقل سی قطعه نسبت به دنا پلاس اضافه شده که قیمت این قطعات توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده است.

رئیس شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو‌های جدید هم گفت: این خودرو‌ها هنوز به بازار نیامده، ولی به محض ورود قیمت گذاری خواهند شد.

قیمت خودرو واقعی نیست

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال ۹۵ خودروسازان بدون قرعه کشی با وام پرداختی از سوی آن‌ها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه‌های بسیار متغیری در آن وجود دارد.

وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد می‌شوند.

معاون امور صنایع وزارت صمت درباره تنوع تولید خودرو هم گفت: در حال حاضر دو پلتفرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلتفرم‌ها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت سایپا اولین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه می‌کند، افزود: این خودرو در سال آینده در کلاس‌های مختلف عرضه خواهد شد و همچنین در شرکت ایران خودرو تولید خودرو‌های جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: به واسطه این که ۳۵ رشته فعالیت مرتبط با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز ۳۴۳ هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت در حال حاضر ۴۱ هزار دستگاه می‌باشد، ولی در سال گذشته در همین زمان، تعهدات این شرکت ۳۹۲ هزار دستگاه بوده که معوقات آن ۱۷۹ هزار دستگاه بوده است.

صادقی ادامه داد: تلاش صنعت کشور، قطعه سازان و سیاست گذاران موجب برطرف کردن ۷۷ درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همچنین یک ظرفیت مازاد در شش ماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.

وی افزود: کل تعهدات شرکت سایپا در سال گذشته ۴۵۰ هزار دستگاه بوده و امسال ۳۹۰ هزار دستگاه می‌باشد و تعهدات معوق سال گذشته این شرکت ۲۴۰ هزار دستگاه بوده که در حال حاضر به ۷۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

صادقی ادامه داد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی می‌باشد که با دستور قضایی سایت‌های قیمت گذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام بعضی از صفحات که دارای دنبال کنندگان بالا هستند هر روز اقدام به قیمت سازی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله به زمین گرم بخورند و نسلشون از روی زمین ریشه کن بشه که این بساط رو برای مردم بوجود آوردن ، البته خود مردم هم کم بی تقصیر نیستن و کافیه چند ماهی این جلاد هارو تحریم کنن و خودرو نخرند ازشون تا اونا به دست و پای مردم بیفتند ، این مشکل فقط با وحدت خود مردم حل میشه وگرنه هیچکسی اینجا بفکر مردم نیست ، مرد باشید و تحریمشون کنید ?????

    • ناشناس

      سلام بسیار عالیه نظر شما

  • شهروند

    اگر می تونید بخرید که فردا دیره

  • ناشناس

    مگه چیه که قیمت نداره یه قیمت براش تین کنید این چرندیاتو نگید ینی تو یه کشور یه نفر نیست سقف قیمت بازارو بگه چرا اینجوری میگین بگین هممون داریم میخوریم وسلام اونایم که میگن بخرین گرون میشه همشون دلالن اقا مثل یه اسایه فلزی میمونه مثال قیمتش ۱۰۰ هزار تومنه وقتی بشه ۱۰ تومن یارو قید شو میزنه بجا اسا از یه چوب استفاده میکنه حالا هم قیمتا خیلی بیشتر از ارزشش هست هرکی گوشاش درازه بخره یا حق

  • محمد

    دست تعزیرات بسته است !
    تعزیرات اومد ۱۰ تا ماینر از ما گرفت خونه خودمون را فروختیم جریمه دادیم بدبخت شدیم ! زورش به ما میرسه فقط !

  • محمد

    با سلام منی که درس خوندم .بعدش خدمت.بعد خدمت. هم فقط کار کار کار کردم الان با پس اندازی که دارم فقط میتونم یک ماشین مدل پایین اونم دور رنگ کامل بگیرم…چیکار کنم تو این شرایط الان بخرم یا نه یکی میشه جوابمو بده نخرم برم بالا که باز فقط افسوس و حسرت بخورم…پایین اومدنشم که این دولت فقط به فکر پر کردن ذخایر ارزی و جیب خودشونه واقعا نمیدونم همه رو بدبخت و گیج کردن?

  • بهروز

    بنظر شما آیا دولت توان جلو گیری از افزایش قیمت خودرو نداره واقعا اگه نداره به مردم نگه نخرید

  • مردم

    انشاالله تاوانشو پس میدن ، مردم فقیر و آرزو بدل نگه داشتن ، آخرش با ۱۳۰ میلیون نمیشه یه ماشین درست و حسابی گرفت که اون هم ۱۰ سال ازش گذشته باشه و ده جاش رنگ و تعویز شده ، خدا از حق ما نگذره که خودشون ماشین با قیمت کارخانه سوارن و ما فقرا با قیمت دوبرابر دلالی

  • ناشناس

    باسلام.مدیریت بسیارضغیف است وقوه قضائیه بسیارضعیف عمل میکندودلالان وسرمایه داران هستن که دارن اوضاع کشوررابهرسمتی که دلشان بخاهدسوق میدهن نه دولت وبرای مدیران دولت متاسفم که مدیرومدبروشجاع وبرش دارنیستن واقعامتاسفم برای دولت

  • ناشناس

    تاسف برای خودروسازی که قیمت را روزانه گران میکنه و میکه که عادلانه هست .اگر عدالت بود که شما در اون جایگاه نبودید که .که با همکاری دوستانتان در خودروسازی بازاری درست کنید که مردمو تو حسرت یک خودور جون به لب کنید. وبا افتخار به خود ببالید.که با ثبت نام خودروهای خودبه مشتری پول ماشین را گرفته پیش پیش وبا منت به مشتری ماشین میفروشید .حتما که عادلانه هست کار شما

  • ناشناس

    برادر من نخر تا ارزان شه خودمون باید هوای هم داشته باشیم اگر مردم ایران دست به دست هم دهند به خدا قسم این شعار نیست پراید میارن ۵تومان بابا مردم ما بدبختی اینجاست تا میگن فلان چیز گرون شده میرن میخرند به خدا قسم این عادلانه نیست