کد مطلب: ۷۴۷۸۹۳

علت تاخیر در انتشار اوراق قرض الحسنه چیست؟

علت تاخیر در انتشار اوراق قرض الحسنه چیست؟

با وجود گذشت یک ماه از اعلام خبر انتشار اوراق قرض الحسنه بانک مهر ایران، هنوز خبری از عرضه این اوراق نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه، 16 آذر ماه بود که سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از انتشار اوراق قرض الحسنه برای اولین بار در کشور توسط این بانک و با مجوز بانک مرکزی خبر داد.

در آن زمان شمسی نژاد، وعده داد که این اوراق کمتر از یک ماه دیگر و تا مبلغ 100 میلیارد تومان در بورس عرضه خواهد شد. با این وجود در حال حاضر بیش از یک ماه از این وعده وی می‌گذرد و همچنان خبری از انتشار این اوراق قرض الحسنه نیست.

تجارت‌نیوز برای پیگیری آخرین وضعیت انتشار اوراق قرض الحسنه بانک مهر ایران با روح الله قاسمیان، مشاور مدیرعامل و رئیس روابط عمومی بانک مهر ایران به گفتگو پرداخت.

علت تاخیر در انتشار اوراق چیست؟

قاسمیان درباره علت تاخیر انتشار اوراق قرض الحسنه گفت: به دلیل اینکه این اوراق برای اولین بار منتشر می‌شوند، باید ساختار آن با قوانین بورس و موازین شرعی تطبیق داده می‌شد و همین موضوع باعث به تاخیر افتادن انتشار آن شد.

مدیر روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درباره وضعیت فعلی این اوراق بیان کرد: در حال حاضر مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس برای انتشار اوراق قرض الحسنه دریافت شده و این اوراق در حال تکمیل مدارک برای اخذ مجوز انتشار هستند.

وی در خصوص زمان عرضه اوراق مذکور به تجارت‌نیوز توضیح داد: زمان عرضه اوراق قرض الحسنه هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما در آینده نزدیک و قبل از پایان سال جاری عرضه خواهد شد.

قاسمیان در پایان تاکید کرد که افرادی که در طرح اوراق قرض الحسنه شرکت کنند، از مزایایی مثل در اولویت قرار گرفتن برای دریافت وام با کارمزد دو درصد، بهره‌مند خواهند شد.

اوراق قرض الحسنه چیست؟

اوراق قرض‌الحسنه، یکی از انواع اوراق بهادار اسلامی است که براساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر می‌شود. طبق این قرارداد، ناشر اوراق معادل ارزش اسمی اوراق به دارندگان آن بدهکار است و باید این مبلغ را در سررسید به آنها بازگرداند. اوراق قرض الحسنه بدون بهره هستند و خرید آنها با انگیزه‌های معنوی و خیرخواهانه است.

اوراق قرض الحسنه چه کاربردی دارد؟

یکی از کاربردهای اوراق قرض الحسنه، تامین مالی طرح‌های عام‌المنفعه است. دولت و سازمان‌ها می‌توانند با انتشار این اوراق نسبت به تامین مالی فعالیت‌های عام‌المنفعه خود اقدام کنند و به تدریج آنها را باز گردانند.

همچنین بانک‌ها می‌توانند با فروش این اوراق و اختصاص منابع جذب شده به افراد، تا حدودی مشکلات آنها را برطرف کنند. این افراد می‌توانند با مبالغی که وام می‌گیرند، کسب‌وکارهای خود را راه‌اندازی کنند و یا حتی نیازهای ضروری خود را برطرف کنند.

ویژگی‌های اوراق قرض الحسنه

با وجود اینکه هنوز جزئیاتی از اوراق بانک مهر ایران منتشر نشده است، اما این اوراق در شکل متداول خود ویژگی‌هایی دارند که در ادامه بررسی می‌شوند.

اوراق قرض الحسنه متداول بی نام هستند و هر کس که این اوراق را در دست داشته باشد، مالک آن به حساب می‌آید. به این ترتیب، این اوراق قابل فروش در بازار ثانویه هستند.

با وجود اینکه استفاده می‌توان از عنوان قرض‌الحسنه برای این اوراق استفاده کرد، اما درج هدف اصلی این اوراق مثل ازدواج، اشتغال، مسکن و … نیز جهت تاثیرگذاری بیشتر آنها نیز ممکن است.

همچنین مبلغ و سررسید اوراق قرض الحسنه نیز باید روی آن درج شود. این موارد می‌توانند از قبل تعیین شده باشند و یا با توافق بین فروشنده و خریدار معین شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.