کد مطلب: ۴۹۸۵۹۸

انتشار عمومی صورت‌های مالی ایران‌ایر / زيان انباشته «هما» ۴.۷ هزار ميليارد تومان شد

انتشار عمومی صورت‌های مالی ایران‌ایر / زيان انباشته «هما» 4.7 هزار ميليارد تومان شد

شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، هما پس از سال‌ها اقدام به انتشار عمومي صورت‌هاي مالي خود كرده و بخشي از عملكرد مالي خود را در معرض ديد عموم قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اين شركت كه در سال‌هاي اخير به واسطه تشديد تحريم‌ها و ركود پروازها، همواره در دسته‌بندي شركت‌هاي زيان‌ده دولتي (بنا بر اظهارات عمومي مسئولان حمل‌ونقلي كشور) قرار گرفته حالا در صورت‌هاي مالي خود رقم 4.7 هزار ميليارد توماني را به عنوان «زيان انباشته» شركت در پايان سال 97 ثبت كرده است.

اين گزارش همچنين عنوان مي‌كند كه ایران‌ایر ، 19 هواپيماي «از رده خارج» دارد. بنا بر اين اطلاعات، اين شركت دولتي در سال منتهي به ۲۹ اسفند ۹۷ رقم ۸۸۷۱ ميليارد و ۳۴۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان بدهي ثبت كرده است. تلاش‌ها براي واگذاري «هما» به بخش خصوصي، ‌تاكنون سه بار به شكست انجاميده است. در سال 84 بود كه با ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي، «ایران‌ایر» در بين شركت‌هايي قرار گرفت كه ۸۰ درصد از سهام آن بايد از طريق بورس فروخته مي‌شد اما در سال 88 سازمان بورس اعلام كرد كه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي بايد شرايط يازده‌گانه‌اي را براي پذيرش در بورس طي كند كه مهم‌ترين مورد آن انجام اقدامات لازم براي رفع زيان انباشته اين شركت بود.

بر اساس سياست‌هاي اصل 44، ایران‌ایر بايد تا سال 1393 به بخش خصوصي واگذار مي‌شد، اما اين شركت به ‌ دليل تطابق عملكرد مالي‌‌ با قوانين بورس، امكان ورود به بازار سهام را نداشت و بايد اقدام به اصلاح ساختار مي‌كرد، چراكه تنها شركت‌هايي حق ورود به بورس را دارند كه به‌ مدت 3 سال سودآور باشند. اولين ‌بار در سال ۱۳۹۰، سازمان خصوصي‌سازي تلاش كرد هما را براساس سياست‌هاي جديد اصل ۴۴ بفروشد. شهريور ماه ۱۳۹۰، نزديك به ۲۱۵ ميليون سهام اين شركت در فرابورس به مزايده گذاشته شد، اما پس از كسر ۵ درصد سهام ترجيحي، نزديك به ۲۰ ميليون از سهام، خريدار نداشت و عرضه «ايران ‌اير» شكست خورد. در آن زمان، ارزش هر سهم اين شركت، ۸ هزار و ۱۹۰ تومان بود كه كل ارزش سهام شركت را به هزار و ۷۵۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان مي‌رساند. سه ماه بعد، سازمان خصوصي‌سازي باز هم تلاش كرد با اصلاح روش فروش سهام، خريداران را قدري علاقه‌مند كند.

دي‌ ماه همان سال، ۵۵ درصد از سهام ایران‌ایر در فرابورس عرضه شد، با اين تفاوت كه قيمت هر سهم به ۷ هزار و ۳۷۱ تومان كاهش پيدا كرد و سازوكار تشويقي بازپرداخت ۸۰درصد از ارزش سهام به‌ صورت هشت‌ساله به اين شرايط اضافه شد، اما قيمت برند «هما» همان 1.5 هزار ميليارد تومان باقي ماند تا باز هم كسي خريدار اين شركت نباشد.

آخرين تلاش‌ سازمان خصوصي‌سازي براي عرضه سهام اين شركت در فرابورس در ارديبهشت ‌ماه سال ۹۲ انجام گرفت. قرار بود در روز ۲۵ ارديبهشت‌ ماه 92، سهام ايران‌اير در فرابورس عرضه شود، يك روز قبل از اين تاريخ، سازمان خصوصي‌سازي با ارسال نامه‌اي به فرابورس خواستار توقف فروش سهام ایران‌ایر شد. دليل هم روشن بود؛ خريداري وجود نداشت. در آخرين اظهارنظر پيرامون عرضه سهام اين شركت در بورس، سال گذشته مديرعامل فرابورس اعلام كرد كه در صورتي كه شركت ایران‌ایر زيان‌ده باشد در بازار اول و دوم فرابورس پذيرش نمي‌شود، اين شركت بايد سودده بوده يا به ‌طور حتم از يك چشم‌انداز مثبتي از سودآوري برخوردار باشد تا بتوانيم آن را در بازارهاي اصلي فرابورس پذيرش كنيم. حالا و براساس صورت‌هاي مالي «هما» به نظر مي‌رسد خصوصي‌سازي مهم‌ترين ايرلاين كشور، تا مدت‌ها امكان‌پذير نباشد.

بر اساس صورت مالي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران زيان خالص اين شركت فقط در سال 97 رقم 714 ميليارد و 142 ميليون و 200 هزار تومان بوده. زيان انباشته هما در ابتداي سال 97، رقم 4 هزار و 104 ميليارد و 898 ميليون و 500 هزار تومان بوده است، همچنين زيان انباشته هما در پايان سال 97، رقم 4 هزار و 760 ميليارد و 102 ميليون و 200 هزار تومان ثبت شده است. سود جامع شناسايي شده از تاريخ گزارشگري سال قبل مربوط به هما 655 ميليارد و 203 ميليون و 700 هزار تومان بوده است.

بر اساس صورت مالي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران موجودي نقد هما در سال منتهي به 29 اسفند 97 عدد 106 ميليارد و 654 ميليون و 700 هزار تومان بوده است. البته «هما» در گزارش صورت‌هاي مالي خود، ‌از دولت به عنوان بزرگ‌ترين بدهكار به اين شركت نام برده، چراكه مطالبات هما از دولت در سال منتهي به 29 اسفند 97 رقم هزار و 849 ميليارد و 449 ميليون و 500 هزار تومان بوده است.

جمع دارايي‌هاي جاري هما در سال منتهي به 29 اسفند 97 رقم 4 هزار و 156 ميليارد و 935 ميليون و 800 هزار تومان و جمع بدهي‌هاي جاري هما در سال منتهي به 29 اسفند 97 رقم 2 هزار و 794 ميليارد و 978 ميليون تومان بوده است.طبق صورت مالي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، جمع دارايي‌هاي غيرجاري هما در سال منتهي به 29 اسفند 97 رقم 6 هزار و 390 ميليارد و 155 ميليون و 100 هزار تومان و جمع بدهي‌هاي غيرجاري هما در تاريخ مذكور 6 هزار و 76 ميليارد و 368 ميليون و 100 هزار تومان بوده است.

جمع كل بدهي‌هاي هما در سال منتهي به 29 اسفند 97 رقم 8 هزار و 871 ميليارد و 346 ميليون و 100 هزار تومان و جمع دارايي‌هاي اين شركت در همين تاريخ رقم 10 هزار و 547 ميليارد و 90 ميليون و 900 هزار تومان بوده است. جمع بدهي و حقوق صاحبان سهام شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در سال منتهي به 30 اسفند 97 رقم 10هزار و 547 ميليارد و 90 ميليون و 900 هزار تومان ثبت شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هما از هزینه‌های دیگه مثل امتیاز های زیادی که به کارمندان رسمی خود میده کم کنه تا قسمتی از زیانش جبران بشه