خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۳۴۹۰

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

مشکل جابه‌جایی پول با پایا و ساتنا / پول مردم کجا می‌رود؟

مشکل جابه‌جایی پول با پایا و ساتنا / پول مردم کجا می‌رود؟

بسیاری از کاربران پس از انجام تراکنش از طریق سامانه پایا و ساتنا، دیده‌اند که پول از حسابشان خارج شده، ولی پس از گذشت چند روز، هنوز به حساب طرف مقابل واریز نشده است. سوال اینجاست که این مدت چه اتفاقی برای این پول می‌افتد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نکته جالب‌تر اینکه فرد واریزکننده هم دیگر امکان دسترسی به پول واریز شده را ندارد و به نوعی می‌توان گفت پول در حساب طرف واریز‌کننده فریز می‌شود! حتی برخی مواقع نیز دیده شده که بعد از انجام تراکنش در ساعات اداری پول از حساب طرف خارج شده و پیام انجام عملیات برای فرد واریزکننده صادر می‌شود و پول بعد از دو روز کاری به حساب طرف واریز می‌شود!

همین موضوع باعث ناراحتی افراد شده است. در زیر گلایه تعدادی از آنان را می‌خوانید:

«چند روزه از طریق پایا پول واریز شده به حسابم ولی با گذشت چهار روز هنوز خبری نیست»

«برای من یک مبلغی از طریق پایا انتقال دادن به حسابم هنوز پولی واریز نشده و هیچکس هم پاسخ‌گو نیست شرکتی که پول رو زده میگه واریز کردم. بانک هم که میگه نمی‌دونیم پول کجاست؟»

«برای من هم حدود یک هفته‌ است پول واریز شده اما به حسابم نیومده. چطور باید پیگیری کرد؟»

«26 روزقبل مبلغ ۷۵۰ میلیون به حسابم ریختن ازطریق پایا. ولی هنوز به حسابم نیومده و بانک هم هیچ‌گونه جواب‌گو نیست»

«متاسفانه به علت فشار بدهی در این ایام مجبور به فروش خودروی شخصی خودم شدم که همان روز بدهی‌ها را پرداخت نمایم و از طریق پایا اقدام کردیم تراکنش پیام موفق داد امابعد از چهار روز هنوز به حسابم واریز نشده هیچ‌کس هم جواب‌گو نیست»

«9 میلیون پایا کردن به حسابم ولی هیچ‌کس نمی‌دونه کجاست الان هم یک هفته‌ای میشه که نیومده به حساب…بعدا خودم لنگ 3 میلیونش باشم و هیچ کاری نتونم بکنم.»

« این چه قانون مسخره‌ایه که پایا و سانتا فقط روزای اداری فعالن. من که شنبه اول وقت چک دارم جمعه چطور پول انتقال بدم به حسابم‌؟ یک روزه پایا پول رو از حساب رسالتم کم کرده ولی انتقال نداده.»

« به هیچ وجه از این امکانات بانک‌ها استفاده نکنید که واقعا چرته. بعد از 24 ساعت هنوز انتقال پیدا نکرده امروز چک هم دارم موندم چیکار کنم»

«کم استرس داریم. این پایام شده قوز بالا قوز. معلوم نیست چیکار می‌کنن با پول مردم. الان یک روز گذشته ولی خبری نیست»

نحوه عملکرد پایا و ساتنا

اما نحوه عملکرد پایا و ساتنا چگونه است؟ با انجام تراکنش با هر یک از این دو سامانه، در ابتدا بانک مبدأ به سیستم بانک مرکزی متصل می‌‌شود. بانک مرکزی بعد از تأیید به بانک مقصد اطلاع‌‌رسانی می‌کند و انتقال وجه انجام می‌شود. به این ترتیب، پایا و ساتنا به هم متصل‌اند؛ البته پایا برای پرداخت‌‌های مدت‌‌دار کاربردی‌تر است.

در سیستم ساتنا تسویه حساب و واریز به حساب مشتری تک تک و در زمان درخواست به بانک مرکزی و بانک مقصد ارسال می‌شود و سرعت به نسبت قابل قبولی دارد که هم اکنون بین 2 ثانیه تا 20 دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است.

اما در پایا ارسال به بانک در ساعت های مشخصی و به صورت دسته ای از بانک مبدأ به بانک مقصد صورت می‌گیرد؛ یکی 7.5 صبح یکی 9.5 صبح و یکی 11.5 صبح و واریز به حساب مقصد بسیار با تأخیر است و تا آخر وقت اداری روز مورد تقاضا در بعضی شرایط طول می کشد.

چنانچه حواله صادره در «پایا» در روز تعطیل و یا خارج از ساعت کار بانک ها صادر شود، روز کاری بعد به حساب مقصد واریز خواهد شد.

پول‌ها کجا می‌روند؟

اگر پول از حساب فرد خارج می‌شود و به مقصد هم نمی‌رسد یعنی عملاً پول واریز شده 24 ساعت در حسابی خوابانده می‌شود! اگر همین قضیه را به کل کشور تعمیم دهیم، می‌بینیم که پول کلانی از حساب کسانی که با استفاده از این دو سامانه اقدام به انجام تراکنش کرده‌اند، خارج شده اما به حساب طرف مقابل خوابانده نمی‌شود. پس این سؤال مطرح می‌شود که این پول‌ها به کجا می‌روند و ذی‌نفعان این قضیه چه کسانی هستند؟

برخی اعتقاد دارند بانک‌ها از اختلالات این سامانه‌ها استفاده کرده و پول‌ها را در حساب‌های خود نگه می‌دارند تا با توجه به اینکه در پایان هر روز باید پولی را به حساب بانک مرکزی واریز کنند، کمبود نقدینگی این واریزی را از همین محل تأمین کنند.

اگر چنین باشد بانک‌ها در حالی این کار را می‌کنند که کارمزدی برای آن در نظر نمی‌گیرند و عملا رایگان در حال استفاده از پول‌های کاربران سامانه پایا و ساتنا هستند.

گذشته از این که بانک‌ مرکزی با وجود اطلاع از این موضوع منفعل عمل می‌کند، مسئولان بانکی نیز پاسخی در این‌باره به تجارت‌نیوز ندادند. تجارت‌نیوز در راستای انجام رسالت رسانه‌ای خود تلاش برای دریافت پاسخ از مسئولان مربوطه را ادامه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من دوتا حواله پایا یکه مبلغ پنج میلیون تومان و دیگری یک و نیم میلیون تومان دو روز است انجام دادم همان دقیقه پول از حسابم کسر شده ولی بعد از گذشت دو روز هنوز هیچ کدام به حساب واریز نشده و برگشت هم نشده بانک ها از پول مردم سواستفاده میکنند و کسی جوابگو نیست لعنت به شما

    • ناشناس

      سلام خسته نباشید شرمنده حواله شما واریز شد ب حساب چندروز طول کشید؟

  • علیرضا

    واقعا تا میتونن از مردم سواستفاده میکنن
    الان دوروز ازطریق پایا چندباری برام پول واریز کردن هنوز هیچ خبری نشدینی اینا یک زره فهم ندارن که حتما طرف کارش گیرگیرکه از طریق پایا براش پول واریزشدوگرنه هیچکی همچین کاری نمیکنه

  • ناشناس

    جواب سوالامونو نگرفتیم ک، ۲۴ ساعت گذشته،پول نیومده ب حسابم، چیکار کنم حالا

  • یدالله حسینی

    چرا برای من واریز نمیشه منو داداشم مددجوی بهزیستی هستیم برای داداشم واریز میشه ولی برای من
    واریز نمیشه علتش چیه…¿هردوتایمون معلول100در100
    هستیم

  • ناشناس

    باسلام واقعا جای تاسف داره طرف دو روزه برام پول پایا کرده هنوز به حسابم نشسته متاسفانه این دولت از آب کره میگیره به خاطر این چیزها است که ایران 500 سال از کشورهای دیگه عقب تره

  • ناشناس

    درود بر همگی بنده سالهاست که تز سیستم پایا استفاده میکنم.بعضی از بانکها به دلایلی با بانک مرکزی اختلاف حساب دارن و علت دیر واریز شدن پایا در اکثر مواقع همینه.اما اینکه پول به حساب اصلا واریز نشه دستکم من تا حالا ندیدم و همیشه پول واریز میشه اما ممکنه با تاخیر انجام بشه که بازم درست نیست.

  • احمدی

    متاسفانه من هم برام این مشکل پیش اومد پول انتقال دادم ولی به حساب طرف مقابل واریز نشد و سه روز تمام استرس داشتم در صورتی همون موقع پول لازم داشتن وز شنبه رفتم بانک جواب درستی ندادن دقیقا گفتن ۹۹ساعت باید از زمان انتقال بگذره واقعا این چه کاریه؟؟؟لطفا جوابگو باشین

  • ناشناس

    100 میلیون پول پیش اجاره از صاحبخونه قبلی برام حواله از داخل بانک ساتنا کرد که بدم به صاحبخونه جدید الان ۴ روزه دربدر بانک صادرات هستم
    بانک میگه چون ۵ شنبه ساعت ۱۱ و نیم بوده طول میکشه اگه ساعت ۱۱ بود سریع وارد میشد چه نمیدونم بخدایی که مرده ، اینا از همین پول مردم خرج کارمندا رو میدن یعنی بودجه ندارن ، از این میکنن تو اون و برعکس
    با یه مشت روانی اقتصادی طرفیم
    لعنت به این سیاست حکومت که به مستاجر هم رحم نداره

  • ناشناس

    سلام دوستان من ساتنا کردم هنوز واریز نشده الان از ۲۴ ساعت هم گذشت

  • الهام

    پول منم از طریق پایا زدن ولی هنوزه خبری نیست با فردا میشه دو روزه ک خبری نیس

  • ناشناس

    لعنت بر این سیستم بانکداری من درآمد برنج یکسالمو فروختم طرف با پایا زده حسابم حتی کسر از حسابشم برام فرستاده و برنج و زده بار رفته الان ۴۸ ساعته هنوز پول به حساب من نیومده .... طرف معامله رو هم من فقط یه شماره تلفن ازش دارم حالا من اجاره نشین بدهکار باید چکار کنم....؟؟

    • ناشناس

      رسید که یه تصویر هست که هر کسی میتونه اون رو جعل کنه.

  • بینام

    خدابگم چکارشون کنه من ازیکی طلب داشتم کارکرده بودم باهزار بدبختی راضی شد بریزه ازطریق پایا الان سه روزه پول نیومده به حساب اونم فیش واریز وفرستاده

  • ناشناس

    یک ماه هست که پول برداشت کردم از صرافی ولی هنوز به حسابم واریز نشده

  • ناشناس

    برای من مبلغی پول پایا شده اما هنوز واریز نشده چه باید کرد آیا به خود صاحب حساب برگشته اگر برگشته چه باید کرد برای دریافت آن

  • ناشناس

    پول به حساب سپه یکی از طرفهای حسابم پایا کرده ام ولی به حساب طرف نرفته بانک هم میگه دست مانیست چه کنم

    • ناشناس

      سلام روز پنجشنبه برام مبلغ 200 میلیون پول ساتنا شد الان 5 روز که به حسابم نشسته از حساب آن شخص هم کسر شده خدایی پول لازم هستم باید بدهی بدهم چه کسی جوابگو هست ً؟ این پول کی به دست من میرسه ؟

  • ناشناس

    من الان 4 روز مبلغ 60 میلیون پایا کردم برای شخصی برای من پیامک موفق امده و از حسابم کسر ‌شده ولی به حسال طرف مقابل نرفته و به حساب خودم هم برگشت وخورده الان چکار باید کرد؟

  • ناشناس

    90میلیون تومان دوروزپیش زدن به حسابم هنوز به حساب من ننشسته واقعا چه کسی پاسخگوست این ازبانک الکترونیکی که افتضاست