خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۶۶۱۶

انحصار و رانت مشکل اساسی صنف طلا

انحصار و رانت مشکل اساسی صنف طلا

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: آنچه که ما را مواجه با مشکلات کلان می‌کند مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه موضوع اصلی رانت و انحصار بوده و آنچه ما را در آخرین مرحله زمین‌گیر می‌کند مالیات است.

شهرام مرصعی در میزگرد مشکلات مالیاتی صنف طلا و اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل ارزش طلا که در محل این خبرگزاری برگزار شد، درخصوص قوانین مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: ما امروزه نیاز داریم که وضعیت اقتصادی خود را مورد بررسی قرار دهیم، موضوع کلان مشکل صنف ما موضوع مدیریتی بوده حتی تصویب و تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا نیز به مشکلات مدیریتی باز می‌گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه متاسفانه مشکل اصلی در کشور ما انحصار و رانت است، عنوان کرد: یعنی آنچه که ما را مواجه به مشکلات کلان می‌کند مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه موضوع اصلی رانت و انحصار بوده و آنچه ما را در آخرین مرحله زمین‌گیر می‌کند مالیات است.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه طلا ذاتا فارغ از اینکه نزد چه کسی باشد یک کالا سرمایه‌ای بوده نه یک کالا مصرفی، تاکید کرد: هر کالایی در فرآیند تولید تا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد در تمام این مراحل مواد اولیه آن از معادن استخراج می‌شود و به قطعات نیمه‌ ساخته تبدیل می‌شود و در نهایت شکل می‌گیرد.

وی گفت: تا زمانی‌که به فروشگاه می‌رسد جزو کالاهای سرمایه‌ای است اما به محض اینکه از دست فروشنده نهایی به دست خریدار نهایی انتقال پیدا می‌کند به کالا مصرفی تبدیل خواهند شد.

مرصعی با اشاره به اینکه اگر ما طلا را به صورت کاذب از کالا سرمایه‌ای خارج کنیم، در روند ذاتی این فلز در دنیا خدشه ایجاد کرده‌ایم و موفق نخواهیم بود، بیان کرد: همچنین حاصل آن این خواهد شد که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل مرقوم به صرفه نبودن از گردونه خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این تولید داخلی توجیه ندارد و کالا قاچاق به سرعت در کشور توسعه پیدا می‌کند و منابع را نصیب کسانی می‌کند که به دنبال رانت و انحصار هستند.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید گرفته و پرداخت شود اساس چرخش اقتصادی کشور مالیات است، خاطرنشان کرد: دولت‌هایی که مالیات اخذ نمی‌کنند در برابر مردم خود پاسخگو نیستند ولی این شیوه غلط که در حال حاضر در اخذ مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد کمر اقتصاد کشور را فلج کرده و بزرگترین ضربه را به فعالان این صنعت وارد ساخته است.

مرصعی تصریح کرد: در تعریف، مالیات بر ارزش افزوده سه عمل را انجام می‌دهد یکی از سه وظایف مهم آن کسب درآمد دولت است زمانی که مالیات بر ارزش افزوده به درستی اخذ می‌شود و سیستم اخذ آن اساسا سالم کار می‌کند بنابراین شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات و هزینه‌کرد درست دولت جنبه بارز آن ایجاد عدالت اجتماعی بوده، گفت: یعنی تعدیل ثروت وقتی این اتفاق صورت می‌گیرد عدالت اجتماعی نیز به وجود می‌آید.

رییس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی با بیان اینکه تا زمانی که دید درستی به واردات نداشته باشید صادرات صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: یعنی پیش نیاز صادرات یک تولید خوب بوده و پیش نیاز ورود نتیجه بخش یک برنامه‌ریزی درست است.

مرصعی ادامه داد: وقتی برنامه‌ریزی صورت گرفت یعنی واحدهایی که علاقمند به تولید هستند علی‌الخصوص صنف ما توانمند شوند تا بتوانند به تولید و فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه ما در دوره انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم و در این دوره بسیاری از آیتم‌ها با تولید در گذشته متفاوت بوده، عنوان کرد: یعنی متاسفانه با بی مدیریتی که تا به امروز صورت گرفته حتی کسانی که از گردونه خارج شدند امروز بخواهند بازگردند نمی‌توانند زیرا که بازی اقتصادی در حال حاضر تغییر پیدا کرده است.

رییس کمیسون تخصصی اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه در امر صادرات ابتدا باید بتوانیم مواد اولیه ارزان در اختیار تولید کننده قرار دهیم، تصریح کرد: یعنی وقتی طلا از معدن داخل کشور خارج می‌شود از مبادی اصلی ورود پیدا می‌کند آن وقت دیگر می‌گویند باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت کنید.

مرصعی افزود: یعنی مینیموم هزینه تولید برای یک تولید کننده 9 درصد افزایش پیدا می‌کند اگر بتواند مانند دیگر همکاران خود در دنیا تولید کند 9 درصد هزینه تمام شده آن بالا رفته است.

وی تاکید کرد: صادرات اگر چه در یکسال اخیر کلیه موانع پیچیده از سر راه صادرکننده ما برداشته ولی زمانی که تولید فلج باشد چه چیز را می‌خواهید صادر کنید؟

رییس کمیسون تخصصی اتحادیه طلا و جواهر مشهد خاطرنشان کرد: بر فرض که قوانین صادراتی شما برداشته شود مشکل اصلی آن این است که یک سیستم بزرگ به نام اقتصاد کلان دارید در این سیستم بزرگ تعداد متعددی زیرسیستم وجود دارد که این زیر سیستم شامل تولید، صادرات، واردات و مالیات و… می‌شود.

مرصعی گفت: تا زمانی که در سیستم‌های ورودی و توزیعی با نقص روبه‌رو هستیم بنابراین امکان ندارد به صادرات دست پیدا کنید هرچند که موانع آن رفع شده باشد.

وی با بیان اینکه درآمد دولت در ارز خارجی استوار بر نفت بوده، تصریح کرد: درآمدهای ارزی عمدتا بالغ بر 85 درصد در اختیار و انحصار دولت است پس هر اتفاقی که برای دلار می‌افتد کمر تولیدکننده را می‌شکند.

رییس کمیسون تخصصی اتحادیه طلا و جواهر مشهد با بیان اینکه ابزارآلات تکنولوژیکی برای ساخت طلا در کشور به وفور وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در بخش تولید بانک بوده در تمام دنیا آدم‌های موفق و ثروتمند از ابتدا اینگونه به دنیا نیامدن اما کی این افراد را ثروتمند کرده مهم است.

وی ادامه داد: در درجه اول نبوغ، در درجه دوم پشتکار، در درجه سوم پشتکار، در درجه چهارم پشتکار و در نهایت حمایت بانکی در ثرونمند شدن این افراد نقش اساسی داشته یعنی بانک‌ها این افراد را بر اساس نبوغشان شناسایی می‌کنند و در نهایت بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

همچنین در ادامه این میزگرد مرتضی منظم بازرس صنف طلا و جواهر مشهد اظهار کرد: در چند روز اخیر ریاست محترم اتحادیه طلاوجواهر مشهد جلسات متعددی با نمایندگان مجلس داشتند خصوصا با نمایندگان مشهد در مجلس نیز دراین زمینه بحث و تبادل نظر شده و اکثر این نمایندگان با این پیشنهاد که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف گردد موافقت دارند.

وی ادامه داد: ولی تا این جریان شکل بگیرد، در دستور کار مجلس قرار گیرد، مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد و در نهایت سپس اجرایی گردد مستلزم گذشت زمان طولانی است و ما هر لحظه شاهد آن هستیم که با شرایط فعلی قانون مالیات بر ارزش افزوده از سویی واحدهای صنفی تولیدکننده و از سویی دیگر نیز واحدهای صنفی عرضه طلا در حال تعطیل شدن هستند.

این کارشناس طلا، جواهر و نقره مشهد افزود: بعد از اعتراضات اخیر صنف طلافروشان جلساتی را با اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی برگزار و پیشنهادات ‌و راهکارهایی از جمله تسری دستورالعمل نحوه اجرای بند «ز» تبصره 6 قانون بودجه 96 نیز برای این صنف مطرح گردید تا با اجرای این دستورالعمل برای این صنف نیز واحدهای صنفی تولید و ‌عرضه امکان فعالیت و داد و ستد داشته باشد و آرامش نسبی به این صنف باز گردد.

منظم با بیان این که این شغل جز مشاغل سخت می‌باشد، عنوان کرد: یک فروشنده مال و جان خود را در این راه هزینه می‌کند و به دلیل پر خطر بودن این شغل موارد ایمنی بسیاری را باید اجرا و رعایت کند، علاوه بر آن با امانت گرفتن طلا، اجاره مغازه، دادن مالیات مشاغل، عوارض شهرداری، بیمه و کلیه مخارج آب، برق، تلفن و … هزینه‌های متعدد دیگر به سختی در صدد امرار معاش هستند که متاسفانه سرقت و کف‌زنی و برگشت چک و کلاهبرداری و مشکلاتی از این قبیل دامن‌گیر فردی شده که می‌خواهد در این صنف اشتغال داشته باشد.

وی افزود: و برای این همه مشکلات و خطرات جانی و مالی با هزینه‌های فراوان کل سود لحاظ شده برای طلا فروشی فقط 7 درصد بوده که بازهم درصدی بابت تخفیف از مشتری دریافت نمی‌گردد، از سویی دیگر اداره دارایی مطالبه ۹درصد مالیات را از کل فروش طلا، اجرت و سود را مطالبه می‌نماید که در این مقایسه اخذ چنین مالیاتی ناعادلانه برای مصرف‌کننده و فروشنده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این صنف بر اساس فروش و درآمد حاصله مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کردند و تا قبل از اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده مشکل چندانی این صنف با اداره دارایی نداشته اما پس از اجرایی شدن این قانون، صنف با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

بازرس صنف طلا و جواهر مشهد تاکید کرد: توضیحات اینکه واحد صنفی شروع به پرداخت مالیات بر درآمد نموده که معمولا از سوی اداره دارایی سالانه مبلغی بر اساس درصد، بر مالیات قبلی اضافه و مبلغ مالیات سال جدید توسط واحد صنفی پرداخت می‌شود.

منظم ادامه داد: این مالیات، مبلغ معافیت از درآمد سالانه کسر شده و مالیات درآمد پس از محاسبه اخذ می‌گردد گرچه معافیت مالیاتی هر سال اضافه می‌شود ولی به ازای اینکه مالیات بر درآمد کم شود این مالیات هر سال افزایش می‌یابد زیرا ممیزین دارایی فقط به مالیات گرفته شده سنوات قبل توجه دارند و سالانه به غیر از پرونده‌هایی که مجددا برگ تشخیص صادر می‌شود درصدی حدود ۸ الی ۱۴ درصد به مالیات سال قبل اضافه می‌گردد.

وی افزود: عملا به رغم افزایش معافیت مالیاتی نتیجه معکوس بوده با این شیوه حدود ۴۰ درصد فروش واحد صنفی به طور غیر واقعی در پرونده مالیاتی واحد صنفی بالا رفته و در زمان اخذ مالیات بر ارزش افزوده با این افزایش کاذب درآمد، ملاک تعیین مالیات بر ارزش افزوده واحد صنفی خواهد بود که در نهایت واحد صنفی توان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده‌‎ مورد مطالبه اداره دارایی را نخواهد داشت که نتیجه آن به تعطیلی واحد صنفی و بیکار شدن عده‌ای منجر می‌گردد و برای اینکه سابقه مالیاتی خود را تسویه نماید با مشکلات عدیده دیگری مواجه خواهد شد.

این کارشناس طلا، جواهر و نقره مشهد اضافه کرد: در سالیان اخیر که مالیات مشاغل پرداخت می‌کردیم یک مبلغ به عنوان مالیات سالانه پرداخت می‌کردند ولی پشت قضیه یک مبلغ فروشی بود و این مبلغ فروشی است که مالیات بر ارزش افزوده را علم می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.