کد مطلب: ۷۲۲۹۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بانک مرکزی توان تسویه فیزیکی اوراق سکه را دارد؟

بانک مرکزی توان تسویه فیزیکی اوراق سکه را دارد؟

بانک مرکزی با الزام شورای فقهی، امکان تسویه فیزیکی اوراق سکه را فراهم کرد. حال این ابهام وجود دارد که آیا منابع لازم برای تسویه فیزیکی این اوراق وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی امروز اوراق سکه بانک مرکزی برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد که شورای فقهی با شرط خود برای بانک مرکزی، تغییر بزرگی در فرآیند عرضه و تسویه این اوراق ایجاد کرده است.

عرضه اوراق سکه بانک مرکزی آغاز شد

پس از صعود قیمت ارز و طلا در هفته گذشته، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از بسته‌ای سه بندی برای کنترل نوسانات این بازارها رونمایی کرد. عرضه گواهی اوراق سکه بهار آزادی بانک مرکزی در بازار سرمایه یکی از بندهای این بسته بود.

مطابق اعلام بانک مرکزی، از امروز هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف 100 سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از بازار سرمایه خریداری کند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا می‌توانند بدون محدودیت این اوراق را خریداری کنند.

اوراق سکه

نماد اوراق سکه بانک مرکزی در سایت tsetmc

سررسید اوراق مذکور 6 ماه پس از عرضه اولیه است و به شکل نقدی یا فیزیکی تسویه خواهد شد. قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت های پایانی تمامی گواهی های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

به علاوه خریداران اوراق می‌توانند در هر زمان زودتر از تاریخ سررسید، اوراق خود را در بازار ثانویه و به قیمت روز بفروشند و بانک مرکزی نقدشوندگی آن را تضمین می‌کند. همچنین این اوراق قابلیت وثیقه‌گذاری برای دریافت وام نیز دارند.

شرط شورای فقهی برای بانک مرکزی

پس از انتشار خبر عرضه اوراق سکه بانک مرکزی در بورس، غلامرضا مصباحی مقدم، رییس شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرد که با توجه به آنکه این اوراق، فقط به صورت تسویه نقدی منتشر خواهد شد و امکان تحویل فیزیکی ندارد، مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی نیست.

با این وجود امروز مصباحی مقدم در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که اگر امکان تحویل فیزیکی سکه در صورت مطالبه خریدار وجود داشته باشد، فروش این اوراق مشکلی ندارد.

بنابراین با این شرط شورای فقهی، بانک مرکزی امکان تسویه این اوراق به صورت تحویل سکه فیزیکی را نیز فراهم کرد.

ریسک تسویه اوراق بیشتر شد؟

طبق اعلام بورس کالا، امروز 10 میلیون اوراق سکه بانک مرکزی معادل 100 هزار قطعه سکه بهار آزادی در بورس عرضه می‌شود. تسویه نقدی اوراق سکه، با توجه به اینکه بانک مرکزی می‌تواند با روش‌های مختلف منابع لازم را برای تسویه اوراق به صورت نقدی فراهم کند، برای متقاضیان ریسک کمتری دارد.

با این وجود، در شرایط کنونی که بانک مرکزی تحویل فیزیکی سکه را هم تضمین کرده است، این نگرانی در میان متقاضیان خرید اوراق سکه بوجود آمده است که آیا بانک مرکزی واقعا منابع لازم برای تسویه فیزیکی این اوراق و تحویل سکه به خریداران را دارد یا نه؟

این در حالی است که موضوع تسویه اوراق در گذشته نیز برای اهالی بازار سرمایه دردسرساز شده بود.

تجربه‌های تلخ سرمایه‌گذاران از تسویه اوراق

اواخر دهه 80 بود که بحث فروش اوراق مبتنی بر طلای آب شده مطرح شد. با این وجود تجربه عرضه این اوراق خاطره خوبی برای سرمایه‌گذاران به جا نگذاشت. زیرا مشکلاتی که در زمان تسویه این اوراق بوجود آمد، باعث شد که تسویه اوراق با قیمت روز انجام نشود. بنابراین بخشی از فعالان بازار سرمایه ابراز از احتمال وقوع دوباره چنین اتفاقی نگران هستند.

در این شرایط و به ویژه پس از اعمال شرط تسویه فیزیکی اوراق سکه، کارشناسان این سوال را دارند که با وجود تجربه‌هایی از این دست، آیا انتشار مجدد این اوراق می‌تواند چاره‌ساز باشد و با استقبال مردم مواجه شود یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.