کد مطلب: ۳۲۵۷۲۳

اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس

اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس

مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا معتقد است که اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس کالا حکم سکه طلا را به ‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را خرید و فروش کنند.

مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا معتقد است که اوراق گواهی سپرده سکه طلا قابل معامله در بورس کالا حکم سکه طلا را به ‌صورت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند این گواهی را خرید و فروش کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مسعود فاضلی‌نیا عنوان کرد: علاوه بر بازار آزاد و سنتی افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستند می‌توانند از ظرفیت‌های بورس کالا و ابزارهای موجود در این بازار از جمله اوراق گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا استفاده کنند که مزایای بیشتری نسبت به بازار آزاد داشته و ریسک کمتری سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند.

این کارشناس بازار افزود: بر این اساس اگر فردی تصمیم به خرید سکه در قالب و ساختاری غیر از بازار سنتی به دلیل ریسک‌های مختلف دارد، می‌تواند از این ابزارها استفاده کند.

وی در خصوص نحوه استفاده از اوراق گواهی سپرده سکه طلا اذعان داشت: بدین منظور دارنده سکه طلای بهار آزادی می‌تواند سکه‌های خود را به خزانه یکی از بانک‌های طرف قرارداد و مورد تایید بورس تحویل داده و پس از اصالت‌سنجی سکه توسط خزانه بانک، یک قبض دریافت کند. این قبض تبدیل به گواهی سپرده بانام، به نام دارنده سکه شده و در بورس قابل معامله می‌شود.

فاضلی‌نیا ادامه داد: بر این اساس نیز دارنده گواهی هر زمان که اراده کند می‌تواند سکه خود را از خزانه بانک تحویل بگیرد یا اقدام به خرید و فروش این گواهی کند. وی اضافه کرد: شاید یکی از بزرگ‌ترین مزایای این اوراق به ویژه در حوزه سکه این باشد که شما نیاز ندارید به‌صورت فیزیکی دارایی خود را حمل و نقل و جابه‌جا کنید که دردسرهای خود را دارد. بنابراین به راحتی می‌توانید این گواهی‌ها را بدون درآوردن و گذاشتن مداوم کالا در انبار، دادوستد کنید.

وی افزود: از سوی دیگر نگه‌داشتن کالایی مانند طلا همواره با ریسک‌های مختلفی از جمله سرقت، گم شدن، هزینه پولی و مکانی نگهداری و … همراه است. به همین جهت اگر حتی اوراق گواهی سپرده سکه طلا پس از ثبت نزد کارگزاری گم شود، اطلاعات شما در سامانه‌ای ثبت شده است و مالک آن دارایی هستید و تا زمانی که نخواهید آن کالا را بفروشید تحت مالکیت شما است.

به گفته وی، علاوه بر این در بازار سنتی زمانی که سکه‌ طلا خریداری می‌شود و تصمیم به فروش آن گرفته می‌شود، تفاوت قیمت خرید و فروش رقم قابل توجهی خواهد شد، در صورتی که در بورس کالا در خصوص اوراق گواهی سپرده سکه طلا این تفاوت فاحش نیست. ضمن اینکه حضور واسطه‌ها و دلالان نیز در این بازار کمتر به چشم می‌خورد.

فاضلی‌نیا افزود: به دلیل اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت نهایی است و حضور دلالان و واسطه‌ها در این بازار کمتر مشاهده می‌شود، واقعی شدن قیمت‌ها نیز از دیگر مزایای اوراق گواهی سپرده سکه طلا و دادوستد آن است.

وی گفت: نکته مهم و قابل توجه دیگر اینکه مشکلات بازار سنتی از جمله سرقت، تقلبی بودن سکه، پایین بودن کیفیت آن و … در بازار اوراق گواهی سپرده سکه طلا وجود ندارد و با بررسی‌هایی که کارشناسان بانک برای دریافت سکه‌ها انجام می‌دهند، می‌توان با آسودگی خاطر از کیفیت و عیار طلای سپرده شده، اقدام به دادوستد اوراق و نیز تحویل آنها کرد.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.