کد مطلب: ۳۸۲۷۸۱

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اولتیماتوم مجلس به بانک‌های بنگاه‌دار / بانک‌ها رقیب اصلی تولیدکنندگان شده‌اند!

اولتیماتوم مجلس به بانک‌های بنگاه‌دار / بانک‌ها رقیب اصلی تولیدکنندگان شده‌اند!

ناصر موسوی لارگانی گفت: بانک‌ها موظف بودند که ظرف سه سال بنگاه‌های اقتصادی خود را بفروشند اما نزدیک به دوسال از مهلت قانونی آنها می‌گذرد ولی هنوز بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی خود ‌را دارند و همچنان به دنبال کسب سودهای یک شبه هستند، قطعا وقتی بانک‌های کشور چنین رویه و برنامه‌ای در پیش می‌گیرند افرادی هم که نقدینگی در دست دارند به سمت سرمایه‌گذاری در بازار های موزای پیش ‌می‌روند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در سال ۹۸ نرخ سود بانکی هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی خواهد ماند، اما نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور برای اولین بار طی چند سال اخیر از ۵۰ درصد فراتر رفته و به ۵۱٫۴ درصد رسیده است.

با توجه به اینکه بازده سرمایه طی سال گذشته در بازار ارز حدود ۱۶۰ درصد، در بازار سکه در حدود ۱۸۰ درصد و در بازار مسکن بیش از ۹۰ درصد بوده است. آیا تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد منطقی است و باعث جریان مجدد نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی نمی‌شود؟

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: اگر بانک‌ها طبق رسالت بانکداری و وظیفه‌ای که از سوی قانون به آنها محول شده است عمل کنند بدون شک شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، کاهش نرخ سود سپرده‌ها و جمع آوری نقدینگی در بازار خواهیم بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخی بانک‌ها تنها به دنبال این هستند که یک شبه سود کلانی به جیب زده و در جهت خرید زمین، ساختمان و کارخانه سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع نیز باعث شده است که بانک‌ها خود رقیب تولیدکننده و صنعتگر شوند.

وی ادامه داد: بانک‌ها موظف بودند که ظرف سه سال بنگاه‌های اقتصادی خود را بفروشند اما نزدیک به دو سال از مهلت قانونی آنها می‌گذرد ولی هنوز بانک‌ها بنگاه‌های اقتصادی خود ‌را دارند و همچنان به دنبال کسب سودهای یک شبه هستند که در این زمینه مجلس به زودی وارد عمل می‌شود و بانک‌ها باید طبق قانون عمل کنند.

موسوی تاکید کرد: قطعا وقتی بانک‌های کشور چنین رویه و برنامه‌ای در پیش گیرند افرادی هم که نقدینگی در دست دارند به سمت سرمایه‌گذاری در بازار های موازی همچون مسکن و ارز که کالای مصرفی هستند (نه سرمایه‌ای) پیش ‌می‌روند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: متاسفانه به دلیل ایجاد درآمدهای کاذب در کشور بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی هستند و یکی از دلایل افزایش حجم نقدینگی در کشور هم وجود همین بازارهای کاذب است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بانک‌های کشور رسالت بانکداری را انجام دهند و در کشور رونق تولید مد نظر مقام معظم رهبری ایجاد شود، بدون شک سرمایه‌گذاری که در بخش تولید درآمد کلانی کسب کرده این میزان درآمد کلان را در کارخانه و شرکت خود که نگهداری نمی‌کند بلکه مجبور است با بانک کار کند. در ظاهر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده، اما سرمایه در حال گردش و درآمد بانک‌ها بیشتر شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر برای مردم این اطمینان حاصل شود پولی که در نزد بانک‌ها سپرده می‌کنند در بخش تولید، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کشور هزینه می‌شود قطعا با رغبت و میل بیشتری به سوی بانک‌ها می‌آیند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به عبارتی بانک‌ها باید سپرده‌های مردم را در بخش تولید به منظور اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کشور هزینه کنند و سپس سود حاصل از تخصیص تسهیلات به تولیدکنندگان را هزینه عملیات بانکداری و سپرده‌های مردم کنند. چنانچه این برنامه از سوی بانک‌های کشور عملیاتی شود قطعا مردم سرمایه خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.