خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۸۹۳۰

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تثبیت نرخ سود، نقدینگی را به سمت بازارها هدایت می‌کند

تثبیت نرخ سود، نقدینگی را به سمت بازارها هدایت می‌کند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عنوان کرد: بدون شک تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها باعث جریان مجدد نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی می‌شود.

به ‌گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که در سال ۹۸ نرخ سود بانکی هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی خواهد ماند، اما نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور برای اولین بار طی چند سال اخیر از ۵۰ درصد فراتر رفته و به ۵۱٫۴ درصد رسیده است.

با توجه به اینکه بازده سرمایه طی سال گذشته در بازار ارز حدود ۱۶۰ درصد، در بازار سکه در حدود ۱۸۰ درصد و در بازار مسکن بیش از ۹۰ درصد بوده است. آیا تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد منطقی است و باعث جریان مجدد نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی نمی‌شود؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بدون شک تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها باعث جریان مجدد نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازارهای موازی می‌شود، اما سودی هم که بانک‌ها در حال حاضر به سپرده‌ها می‌دهند از محل خلق پول است که باعث برهم زدن وضعیت تعادل بازار سرمایه شده است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک‌ها باید سود سپرده‌ها را از محل دریافت سود از تسهیلات تخصیصی به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت کنند، اما متاسفانه طبق گزارشی که به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارسال شده طی چند سال گذشته در حالی که بانک‌ها ۲۶۰ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌های بانکی پرداخت کرده‌اند تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان سود از محل تخصیص تسهیلات بانکی دریافت نموده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ضرورت دارد که بانک‌ها سود تسهیلات را دریافت کنند و پس از کسر هزینه‌های عملیاتی بانکی مابقی سود را به سپرده‌گذاران بپردازند، اما متاسفانه تاکنون بدون اینکه تولیدی صورت گرفته باشد سود با خلق پول توسط بانک‌ها به سپرده‌گذاران پرداخت شده است. این موضوع باعث شده که سود بر روی سود انباشته شود بدون اینکه کارکرد واقعی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی دیگر افرادی که تسهیلات گرفته‌اند کمتر توانسته یا خواسته‌اند سود تسهیلات را پرداخت کنند و این افراد صرفه را در این دیدند که وام خود را مجدد تمدید کنند که این موضوع آثار و مشکلات بد اقتصادی دیگری به همراه دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: اگر از سوی دولت و مجلس در خصوص بحث سپرده‌ها و نقدینگی جراحی فوری صورت نگیرد احتمال اینکه اقتصاد ایران تکان خیلی جدی بخورد بسیار وجود دارد که جبران آن بسیار پرهزینه و پرمسئله خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.