کد مطلب: ۳۶۹۵۱۴

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نرخ سود بانکی بازنگری شود / بانک‌ها بیشتر سود سپرده می‌دهند تا اینکه سود وام بگیرند

نرخ سود بانکی بازنگری شود / بانک‌ها بیشتر سود سپرده می‌دهند تا اینکه سود وام بگیرند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: ضرورت دارد که بازنگری در خصوص نرخ سود بانکی و نوع سپرده‌گذاری در بانک‌ها صورت گیرد، زیرا بانک‌ها در مقابل سودی که پرداخت می‌کنند به هیچ عنوان سودی دریافت نخواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده در سال 98 نرخ سود بانکی هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت و در محدوده ۱۰ تا ۱۵ درصد باقی خواهد ماند اما نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور برای اولین بار طی چند سال اخیر، از 50 درصد فراتر رفته و به 51.4 درصد رسیده است.

با توجه به اینکه بازده سرمایه طی سال گذشته در بازار ارز حدود 160 درصد، در بازار سکه در حدود 180 درصد و در بازار مسکن بیش از 90 درصد بوده است. آیا تثبیت نرخ سود بانکی سپرده‌ها در حدود 10 تا 15 درصد منطقی است؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: ضرورت دارد که بازنگری در خصوص نرخ سود بانکی و نوع سپرده‌گذاری در بانک‌ها صورت گیرد، زیرا بانک‌ها در مقابل سودی که پرداخت می‌کنند به هیچ عنوان سودی دریافت نخواهند کرد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه واحدهای تولیدی در راستای وام و تسهیلاتی که از بانک‌ها دریافت می‌کنند سودی به بانک‌ها پرداخت نمی‌کنند تا بانک‌ها از طریق سود دریافتی از تسهیلات بانکی بتوانند سود به سپرده‌های بانکی تخصیص دهند و همچنین هزینه‌های بانکی خود را تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: طبق گزارشی که به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارائه شده است، متاسفانه طی پنج سال گذشته در حالی که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری 260 هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌های بانکی پرداخت کرده‌اند تنها 60 هزار میلیارد تومان سود از محل تخصیص تسهیلات بانکی دریافت نموده‌اند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم ریشه مشکلات اقتصادی کشور ساختار نظام بانکی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به این که سال گذشته حدود 28 ميليارد دلار از ارزهای صادرات غيرنفتی به ايران بازنگشته است، گفت: ضرورت دارد در خصوص اشخاصی که از یارانه پنهان و آشکار برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند سخت‌گیری در خصوص بازگرداندن ارز صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفانه پایین آوردن سود بانکی این بالا را به جانمان آورد که همه بخاطر اینکه ارزش پول حفظ بشه بطرف دلالی رفتند و انشالله سود بانکی برود بالا با تورم و دلار بیاید پایین