کد مطلب: ۲۵۸۲۰۲

اوپک و روسیه برای کنترل بلندمدت بازار نفت آماده می‌شوند

اوپک و روسیه برای کنترل بلندمدت بازار نفت آماده می‌شوند

معماران توافق نفتی اوپک و غیراوپک در واکنش به نگرانی‌های بازار نسبت به کمبود احتمالی عرضه، اخیرا اعلام کرده‌اند تسهیل محدودیت‌های تولید، گزینه‌ای است که در نشست رسمی این تولیدکنندگان در ماه جاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

قیمت‌های نفت بدنبال انتشار این خبر که عربستان و روسیه ممکن است حداکثر یک میلیون بشکه در روز به میزان تولیدشان اضافه کنند تا سقوط شدید تولید ونزوئلا و احتمال صادرات کمتر از سوی ایران را جبران کنند، از بالاترین رکورد سه سال و نیم اخیر عقب‌نشینی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از تحلیلگران تصور نمی‌کنند این گروه یک میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کند اما بازار نفت این خبر را هضم کرده و نگرانی‌ها نسبت به بازگشت به مازاد عرضه به مدت حدود یک هفته در صدر مباحث اوپک قرار گرفت.

با نزدیک شدن به زمان نشست رسمی اوپک و هم‌پیمانانش در ۲۲ ژوئن، قیمت‌های نفت احتمالا به هر خبر، اظهارنظر یا گزارش درباره تلاش‌های اوپک برای پرداختن به نگرانی مصرف‌کنندگان درخصوص امنیت عرضه نفت واکنش نشان خواهند داد.

جدیدترین این گزارش‌ها حاکی از این است که اوپک و غیراوپک تصمیم دارند تا پایان سال ۲۰۱۸ به توافق کاهش تولید پایبند بمانند اما آماده خواهند بود تا برای جبران کمبود احتمالی عرضه در میزان تولیدشان تغییراتی صورت دهند.

یک منبع آگاه در منطقه خلیج فارس به رویترز گفت: این گروه تولیدکنندگان هنوز آماده نیستند کنترلشان را به‌طور کامل بردارند و این یک همکاری بلندمدت برای ثبات بازار نفت خواهد بود.

با این حال اگر هرگونه کمبود عرضه پیش بیاید، این تولیدکنندگان هماهنگی نزدیکی خواهند داشت و فورا اقدامات لازم را انجام می‌دهند. توافق اوپک و غیراوپک به قوت خود باقی می‌ماند اما درصورت کمبود عرضه، سطح کاهش تولید ممکن است، تغییراتی پیدا کند.

هلیما کرافت، مدیرکل شرکت «آر بی سی کپیتال مارکتس» نیز به شبکه «سی ان بی سی» گفت: تصور نمی‌کنم این تولیدکنندگان یک میلیون بشکه در روز نفت را به بازار برگردانند. سعودی‌ها ناچارند روی خط ظریفی بین نیازهای درآمدشان و کمک به کشورهای مصرف کننده و کمک به دولت ترامپ حرکت کنند.

به گفته او، سعودی‌ها ممکن است نارضایتی در داخل اوپک بر سر این حقیقت که عربستان و روسیه از پیش سایر کشورها را درباره تسهیل محدودیت‌های تولید در جریان نگذاشته‌اند، رد کنند، با این حال روسیه و عربستان و همچنین امارات متحده عربی که ریاست دوره‌ای اوپک را در دست دارد، تایید کرده‌اند که هرگونه تصمیمی به صورت گروهی گرفته خواهد شد.

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه هم گزارش کرده است گویا ایران و کویت گروهی را در داخل اوپک هدایت می‌کنند که عربستان سعودی را متهم کرده تسلیم فشارهای آمریکا و روسیه برای پایین بردن قیمت‌های نفت شده است.

مخالفت کویت که اغلب میانجی در اوپک و مسائل منطقه خلیج فارس بوده است سیگنال‌های نگران کننده‌ای است که اختلاف بزرگتری وجود دارد که ممکن است این اتحاد نفتی را برهم بزند.

این حقیقت هم وجود دارد که عربستان و روسیه - دو کشوری که تسهیل محدودیت‌های تولید را پیشنهاد کرده‌اند - ظرفیت شناور برای بالا بردن تولیدشان دارند، در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان دیگر از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند. بنابراین اگر قیمت‌های نفت به دلیل افزایش تولید، کاهش پیدا کند، تولیدکنندگان دیگر جز روسیه و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، منفعتی نخواهند برد و در واقع درآمد نفتی خود را از دست می‌دهند.

تحلیلگران بر این باورند که اوپک دیدار دشواری را در ژوئن در پیش دارد و تلاش سعودی‌ها و روس‌ها برای متقاعد کردن سایرین که ثبات بلندمدت به قیمت‌های نفت بالاتر کوتاه مدت ارجحیت دارد، دشوار خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.