کد مطلب: ۳۸۵۷۴۹

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

هشدار ایجاد رانت و فساد با ارز تک نرخی / بازار متشکل ارزی، نرخ دلار را تثبیت می‌کند

هشدار ایجاد رانت و فساد با ارز تک نرخی / بازار متشکل ارزی، نرخ دلار را تثبیت می‌کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نه‌تنها دولت ایران بلکه هیچ دولت و بازاری با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور تک نرخی کردن ارز را به عنوان یک سیاست ارزی با نتایج مثبت نمی‌پذیرد، به همین جهت در حال حاضر تنها راهکار برای برون رفت از شرایط جنگ اقتصادی و ایجاد ثبات در بازار ارز، تشکیل بازار متشکل ارزی است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، براساس زمان اعلامی کانون صرافان ایرانیان قرار است که در روز ۱۱ تیر ماه امسال صرافان برای پیش‌ثبت نام در بازار متشکل ارزی اقدام و کارهای مقدماتی آن انجام شود.

همچنین چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به دلیل اینکه غربی‌ها اقدام به‌ کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد.

با توجه به اینکه هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما بسیار نزدیک شده است و تخصیص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی هم نه تنها دردی از مردم درمان نکرده و باعث کاهش قیمت کالاهای اساسی نشده، بلکه موجب ایجاد رانت و فساد در فضای اقتصادی کشور شده است، آیا ارز هر چه سریعتر نباید تک نرخی شود و همچنین بازار متشکل ارزی چه تاثیری بر ثبات بازار ارز و قیمت دلار خواهد داشت؟

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور و اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم بدون شک تک نرخی کردن ارز باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: با تک نرخی کردن ارز میزان عرضه و تقاضا برای ارز خارجی بیشتر از حد معمول خواهد شد که این افزایش حجم عرضه و تقاضا برای ارز خود رانت و فساد به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نه تنها دولت ایران بلکه هیچ دولت و بازاری با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور تک نرخی کردن ارز را به عنوان یک سیاست ارزی با نتایج مثبت نمی‌پذیرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: در حال حاضر تنها راهکار برای برون رفت از شرایط جنگ اقتصادی و ایجاد ثبات در بازار ارز، تشکیل بازار متشکل ارزی است، به همین جهت باید هر چه سریعتر بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی راه‌اندازی شود و راه‌اندازی این بازار تثبیت نرخ دلار را به همراه دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: همچنین استفاده از ارز با روش‌های مختلف می‌تواند راهکاری برای برون رفت از این وضعیت جنگ اقتصادی باشد که در حال حاضر در کشور براساس آن عمل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با قیمت دستوری آره الکی الکی تثبیت میکنه قیمتو…
    نمیدونن دلیل اصرار دولت به پایین اوردن قیمت دلار چیه؟
    ایا سیب زمینی ارزون شده؟ یا ماشین؟ یا لوازم الکترونیکی؟ یا خونه؟
    مگه‌مردم‌میخوان دلار بخورن که دنبال ارزون کردنش هستید
    با ارزون کردن دلار روند خروج سرمایه از کشور راحت تر میشه و باعث ایجاد رانت میشه
    طرف دلار ۱۲ و ۱۱ میگیره جنس میاره به دلار ۲۰ به مردم میفروشه!