کد مطلب: ۲۶۰۹۹۲

ایران، بهشت باستان‌شناسان در مطالعات تاریخی است

ایران، بهشت باستان‌شناسان در مطالعات تاریخی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، لازمه درک و فهم عمق و غنای تاریخی یک ملت را توجه به مجموع تولیدات فرهنگی آن جامعه عنوان کرد و گفت: در این صورت است که می‌توان در خصوص آن ملت قضاوت کرد.

یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان شب گذشته (21 خرداد) در آیین رونمایی کتاب گلستان هنر ۲، مروری بر هنرمندان و آثار صنایع دستی بومی استان زنجان با تشریح پیشینیه نامگذاری این روز به عنوان روز صنایع دستی اظهار کرد: نخستین نشست اساتید صنایع دستی در نیویورک برگزار شد و همین موضوع موجب شد شورای جهانی صنایع دستی تشکیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی لازمه درک و فهم عمق و غنای تاریخی یک ملت را توجه به مجموع تولیدات فرهنگی آن جامعه عنوان کرد و گفت: در این صورت است که می‌توان در خصوص آن ملت قضاوت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به ادعای رهبری فکری جهان توسط برخی از تمدن‌های نوظهور در دنیای امروز را متذکر شد و گفت: بنا به اعلام تاریخ کشورهای ایران، چین و هند به عنوان سه کشور برجسته در ادبیات هنر و صنایع دستی مطرح هستند.

رحمتی با یادآوری تنوع هنرهای سنتی ایران و اینکه ایران بهشت باستان شناسان در مطالعات تاریخی است، ادامه داد: برجسته‌ترین سفالینه‌ها در حوزه تمدنی ایران یافت می‌شود و چینی‌ها نمی‌توانند با سفال، ادای ساسانی‌ها را در آورند.

این مقام مسوول از صنایع دستی به عنوان تاریخ نگاری هر عصری یاد گرد و افزود: سفالینه‌ها مستندترین اشیا در سایت‌های تاریخی کشور هستند.

رحمتی با اشاره به اینکه بی هویتی برخی از محصولات تهدیدی محسوب می‌شود، گفت: هنرمندان باید نفش خود را در زمینه ادا کنند و هویت جامعه خود را با صنایع دستی حفظ نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه وجه تمایز تمدن‌ها با سایر تمدن‌ها را دست سازهای ساخته شده توسط هنرمندان عنوان کرد و گفت: باید در راستای حفظ هویت تاریخی خود تلاش کنیم.

در ادامه این مراسم عضو شورای اسلامی زنجان هم از صنایع دستی به عنوان روح، هویت و فرهنگ هر ملتی یاد کرد و گفت: برای درک آداب و هویت هر جامعه‌ای باید به صنایع دستی آن توجه کرد.

خدایی ادامه داد: برای رونق اقتصادی بدون تکیه به نفت بایستی به بازارهای جدید برای تولید صنایع دستی تکیه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای نجات از وابستگی به اقتصاد تک محصولی باید از همه ظرفیت‌های صنایع دستی استفاده کرد و گفت: صنایع دستی برای کشور 281 میلیون دلار ارزآوری دارد.

در پایان این جلسه ضمن رونمایی از دومین جلد از کتاب گلستان هنر، از هنرمندان صنایع دستی زنجان تجلیل شد.

منبع: شفقنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.