خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۱۶۷۳

ایران دارای موقعیت ممتاز ترانزیتی

ایران دارای موقعیت ممتاز ترانزیتی

مشاور وزارت راه و شهرسازی گفت: ایران دارای موقعیت ممتاز و منحصر بفرد جغرافیایی و استراتژیک در منطقه و همینطور کریدورهای حمل‌و‌نقل بین‌المللی است.

فریدون پیرلورن افزود: مناسب بودن مسیرهای ترانزیتی جهت برقراری ارتباطات و مناسبات داخلی و منطقه‌ای در آسیا به ویژه جهت اتصال کشورهای شرق و جنوب آسیا به بنادر جنوبی ایران و سپس امتداد این مهم از مسیر ریلی و جاده‌ای ایران به آسیای میانه و اروپا از طریق دریای خزر از مزایا و ظرفیت‌های بخش حمل و نقل ترانزیت کالا در ایران به حساب می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین اظهار داشت: هم اکنون از کشور ایران در دو بخش ریلی و جاده‌ای ترانزیت کالا و مسافر صورت می‌گیرد.

مشاور وزارت راه و شهرسازی گفت: ترانزیت جاده ای و ریلی در بخش کالا شامل مسیرهای سوختی و غیر سوختی است.

وی افزود: مسیر کالاهای غیرسوختی از قدمت بیشتری نسبت به مسیرهای سوختی برخوردارند.

پیرلورن تصریح کرد: جابجایی کالا از مسیرهای غیر سوختی به دو صورت غرب به شرق و جنوب به شمال (غرب و شرق) و برعکس انجام می‌شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: ترانزیت خارجی طبق تعریف یعنی کالا به‌منظور عبور از خاک ایران از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج شود.

مشاور وزارت راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر ۲۰ مسیر ترانزیتی بسیار مهم در کشور وجود دارد که این مسیرها ۸۰ درصد مجموع عملکرد ترانزیتی را درطول سال های اخیر به خود اختصاص داده اند.

وی همچنین در مورد میسرهای غیر سوختی نیز اظهارداشت: هفت مسیر مهم در این حوزه وجود دارد که ۹۰ درصد ترانزیت نفت از طریق مسیرهای مزبور انجام می‌شود.

پیرلورن در ادامه مهمترین مرزهای کشور جهت جابجایی نفت عراق به بندر امام را مسیر مرز«پرویزخان» و «باشماق» عنوان کرد و یادآورشد: نفت جمهوری آذربایجان نیز از طریق مرز بیله سوار به مرز جلفا انتقال پیدا می‌کند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.