کد مطلب: ۷۹۲۴۲۷

ایران سومین تولیدکننده خرما در جهان

ایران سومین تولیدکننده خرما در جهان

 براساس آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، ایران با تولید 1/3 میلیون تن خرما در سال، در ردیف سوم برترین تولیدکنندگان خرما در جهان قرار دارد. در رتبه‌های اول و سوم، به ترتیب مصر و عربستان قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سالانه حدود 8 میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید بیش از یک میلیون تن خرما جایگاه سوم جهانی را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب ایران ۱۵ درصد تولید و ۲۱ درصد سطح زیر کشت خرمای دنیا را در اختیار دارد.

در 15 استان ایران خرما تولید می‌شود

در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۳۵۳ هزار هکتار نخلستان در دنیا وجود دارد که سالانه تا هشت میلیارد و ۴۶۰ هزار تن خرما از این نخلستان‌ها برداشت می‌شود. ضمن اینکه میانگین تولید خرما در جهان ۶ هزار و ۲۵۲ کیلوگرم در هر هکتار است.

با استفاده از روش‌های نوین تعدادی از کشورها مانند مصر توانسته‌اند میزان تولید خرمای خود را از هر هکتار به "حدود ۶ برابر میانگین جهانی" برسانند.

در ایران خرما در ۱۵ استان کشت می‌شود و بیش از ۲۵۰ هزار هکتار نخلستان در کشور وجود دارد و پنج استان بیش از ۹۹درصد خرمای کشور را تولید می‌کنند.

استان سیستان و بلوچستان با حدود ۵۴ هزار هکتار نخلستان در رتبه نخست و استان‌های خوزستان با ۳۵ هزار هکتار، بوشهر با حدود ۳۴ هزار هکتار، هرمزگان با ۳۳ هزار هکتار، فارس با ۳۱ هزار هکتار و جنوب کرمان با ۳۰ هزار هکتار در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

استان سیستان و بلوچستان با تولید سالانه بیش از ۲۰۳ هزار تن خرما در رتبه نخست و جنوب کرمان با ۲۰۰ هزار تن، فارس با ۱۶۲ هزار تن، شرق کرمان با ۱۵۱ هزار تن، بوشهر با ۱۵۰ هزار، خوزستان با ۱۴۸ هزار و هرمزگان با ۱۴۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

قابل ذکر است که حجم صادرات سالانه خرمای ایران تا 320هزار تن است. این میزان به بیش از 85 کشور دنیا صادر می‌شود. مابقی خرمای تولیدی کشور مصرف داخلی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.