خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۰۲۵۵

خطیب زاده:

توافق موقت در دستورکار ما نیست/ هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم

توافق موقت در دستورکار ما نیست/ هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ایران هیچ پیش شرطی را نپذیرفته؛ مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید آن را پیچیده‌تر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از صحبت‌های رابرت مالی مبنی بر پیش‌شرطی که بصورت غیرمستقیم بیان کرد؛ خطیب‌زاده گفت: هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم

آنطور که ایرنا گزارش داده، سعید خطیب زاده در نشست خبری در مورد آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین گفت: آنچه امروز در وین امروز شاهدش هستیم، پیشرفت گفتگوها در مسیر درست است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری در وین ارائه کردیم و فکر می‌کنیم ایده‌های ما امکان گفتگو را در حوزه تضامین فراهم آورد. البته طبیعی است که ما در فضای رسانه آنچه در پشت درهای بسته مذاکره می‌شود را مجدد مذاکره نمی کنیم.

بدنبال توافق قابل اتکا هستیم

خطیب زاده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در وین هست برای اینکه توافقی پایدار و قابل اتکا به دست‌آید و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر بسیار مهمی است.

وی همچنین در خصوص اظهارات اخیر رابرت مالی درباره پیش شرط مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. طرح این موضوعات اگر برای مصارف داخلی و رسانه باشد از آن عبور می‌کند وگرنه پیام و قطعی آن همواره این بود که مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده، آن را پیچیده‌تر کرد.

زندانی‌های آمریکایی آزاد می‌شوند؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اتباع زندانی در دو کشور گفت: در خصوص وضعیت اتباع جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده ما از روز اول به خاطر موضوعیت انسانی این داستان نگرانی‌های خود را مطرح کردیم . چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم.

وی اضافه کرد: این موضوع چه پیش از این مذاکرات و چه همراه با این مذاکرات در دستور کار ما بوده ولی طبیعی است که دو مسیر مختلف هست. اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.

خطیب‌زاده یادآورشد: اتباع ما در ایالات متحده به بهانه واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی فراسرزمینی و غیر موجه ایالات متحده بر ضد مردم ایران گروگان گرفته شده‌اند و امروز برخی از آنها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند.

در حالیکه کسانی که در ایران زندانی هستند توسط قوه قضائیه اتهاماتشان اعلام شده و مراحل قانونی را در دادگاه صالحه طی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: این دو مسیری است که از هم جداست ولی اگر اراده در طرف مقابل باشد در هر دو مسیر این امکان را داریم در کمترین زمان ممکن به توافق قابل پایدار برسیم و قابل اتکا برسیم.

شروع به کار شرکت‌های آمریکایی در تهران

وی همچنین در مورد پیشنهاد رابرت مالی در مورد مذاکرات وین و شروع به کار شرکت‌های آمریکایی در تهران گفت: برجام به خوبی نشان می‌دهد که این آمریکا بود که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند و اگر خواهان حضور شرکتها در ایران هستند، تحریم شرکت‌های خود و تحریم های اولیه را بردارند. این تصمیم یک طرفه است که باید خودشان بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

وی تاکید کرد: توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده است و ما ضرورت جدی برای رسیدن برای توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم واشنگتن این ضرورت را متوجه شده باشد.

ادعای آمریکایی‌ها در خصوص توقیف کشتی ایرانی درست است؟

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکایی‌ها در خصوص توقیف کشتی ایرانی اظهار کرد: البته این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از سوی برخی مقامات ایالات متحده بیان می‌شود موضع ما موضع روشن است. آنچه در یمن اتفاق می‌افتد یک تراژدی انسانی است که با سبوعیت حمله کنندگان و آغاز کنندگان و ادامه دهندگان جنگ و این محاصره غیر انسانی در حال وقوع است.

خطیب زاده گفت: متأسفانه آنهایی که با داشتن زرادخانه‌های گسترده، منافع گسترده‌ای در فروش سلاح دارند، برخی کشورهای اروپایی به طور مشخص انگلیس، آلمان، فرانسه و ایالات متحده طرفهایی هستند که به طور مشخص دخالت می کنند و زنجیره بمباران‌هایی که امروز شاهد آن هستیم اتفاق نمی‌افتاد مگر با همراهی و حمایت این کشورها.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.